(SPEND IT) Learjets: Πάρτυ στη βιομηχανία ιδιωτικής αεροπορίας με ιστορική ζήτηση και ρεκόρ πωλήσεων το 2021

Στo NBAA-BACE, το μεγαλύτερο σόου της επιχειρηματικής αεροπορίας που μόλις ολοκληρώθηκε στο Λας Βέγκας, οι CEOs δήλωναν εκστασιασμένοι: Οι αεροπορικές εταιρείες σημειώνουν αύξηση-ρεκόρ στις πωλήσεις και τις ναυλώσεις ιδιωτικών αεροπλάνων
(Πηγή: ΝΒΑΑ)

Έπειτα από διακοπή δύο ετών, λόγω Covid, το μεγαλύτερο συνέδριο επιχειρηματικής αεροπορίας στον πλανήτη, το ΝΒΑΑ-BACE του Αμερικανικού Εθνικού Συνδέσμου Επιχειρηματικής Αεροπορίας, επέστρεψε στο Λας Βέγκας.

Διαβάστε ακόμα: Μία από τις 618 Mercedes-Benz 300 SL Roadster του 1957 «βγαίνει στο σφυρί»

Η διάθεση στην πιο σημαντική εμπορική έκθεση της ιδιωτικής αεροπορίας ήταν αναπόφευκτα αισιόδοξη καθ’ όλη τη διάρκεια του 2ημέρου (12-14 Οκτωβρίου). Κι αυτό όχι μόνο λόγω της γεμάτης αίθουσας εκθετών και επισκεπτών στο Συνεδριακό Κέντρο του Λας Βέγκας, αλλά κυρίως λόγω των ανακοινώσεων νέων αεροσκαφών, συγχωνεύσεων αλλά και ρεκόρ ζήτησης τόσο για ναύλωση όσο και fractional, τμηματική ιδιοκτησία δηλαδή ενός αεροσκάφους από πολλούς ιδιοκτήτες.

Βροχή συμφωνιών και εκατομμυρίων δολαρίων

Μία ημέρα πριν την έναρξη της έκθεσης, η Textron Aviation παρουσίασε τα αεροσκάφη Cessna Citation M2 Gen2 και Citation XLS Gen2, καθώς και αναβαθμίσεις στο ελαφρύ τζετ M2 και μέσου μεγέθους XLS+.

Η Christi Tannahill, Αντιπρόεδρος στον τομέα του Customer Experience της Textron Aviation, δήλωσε ότι οι αναβαθμίσεις των αεροσκαφών της εταιρείας ήταν αποτέλεσμα των απαιτήσεων των πελατών σε διάφορους τομείς κάθε αεροσκάφους. Συμπλήρωσε μάλιστα ότι όλο και περισσότεροι πελάτες προβαίνουν οι ίδιοι σε προσαρμογές στους εσωτερικούς χώρους των αεροσκαφών λόγω καθυστέρησης παραγγελιών, ακόμη κι όταν πρόκειται για μικρότερα αεροσκάφη όπως το M2. Η τιμή του M2 Gen2 ανέρχεται σε 5,85 εκατ. δολάρια, ενώ εκείνη του XLS Gen2 είναι 15,5 εκατ. δολάρια.

Εικόνα
Τα δύο νέα Citation business jets της Textron Aviation, M2 Gen2 και XLS Gen2, που παρουσιάστηκαν στο Λας Βέγκας (Πηγή: Textron Aviation)

Cessna και Beechcraft συνεχίζουν να σημειώνουν αυξημένες πωλήσεις, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Textron Aviation, Ron Draper. «Υπάρχει ωστόσο μια σημαντική αλλαγή», υπογράμμισε ο Draper. «Οι ιδιοκτήτες πρώτων αεροσκαφών διπλασιάστηκαν σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Βλέπουμε μάλιστα έντονη δραστηριότητα σε όλα τα τμήματα μας - prop, turbo και business jets».

Άλλες εταιρείες αεροσκαφών ανέφεραν επίσης ασυνήθιστη ενίσχυση της αγοράς, καθώς η επιχειρηματική αεροπορία συνεχίζει την ανάκαμψη. Η εταιρεία τμηματικής ιδιοκτησίας αεροσκαφών NetJets ανακοίνωσε ότι προέβη σε παραγγελία ύψους 1,2 δισεκατ. δολαρίων για 100 Embraer Phenom 300E, διπλασιάζοντας έτσι το στόλο της σειράς Phenom 300 που ήδη διαθέτει. Η Embraer από τη μεριά της ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο NBAA-BACE, ότι το Phenom 300 ήταν το αεροπλάνο με τις περισσότερες πωλήσεις στην κατηγορία των ελαφρών αεριωθούμενων αεροσκαφών για εννέα συνεχόμενα χρόνια.

Εικόνα
Η Embraer ανακοίνωσε συμφωνία ύψους 1.2 δισ. δολαρίων με τη NetJets για 100 νέα αεροσκάφη Phenom 300E (Πηγή: Embraer)

Η Bombardier δημοσιοποίησε ότι ο αρχικός πελάτης για το Challenger 3500 –αναβάθμιση του Challenger 350 με ολοκαίνουργιο εσωτερικό- είναι ο Les Goldberg, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Entertainment Technology Partners. Ο Goldberg, ιδιοκτήτης ενός Challenger 350, είναι ένας από τους μεγαλύτερους διοργανωτές συναυλιών στις ΗΠΑ.

Ο Eric Martel, Διευθύνων Σύμβουλος της Bombardier Aerospace, δήλωσε ότι το νέο εσωτερικό του 3500 ήταν αποτέλεσμα αιτημάτων των πελατών. «Αποφασίσαμε να επαναπροσδιορίσουμε τι θα μπορούσε να είναι ένα εσωτερικό ιδιωτικού αεροσκάφους», είπε ο Martel στο RobbReport, για να συμπληρώσει εμφατικά: «Είμαι της άποψης ότι οι εσωτερικοί χώροι είναι εκείνοι που κάνουν τα αεροπλάνα να πωλούνται».

Εικόνα
Το νέο εσωτερικό του Challenger 3500 της Bombardier. «Οι καμπίνες πουλάνε αεροπλάνα» είπε ο CEO της εταιρείας, Eric Martel (Πηγή: Bombardier Aerospace)

Sky is not the limit

Αν πιστέψουμε τις δηλώσεις του Eric Trappier, Διευθύνοντος Σύμβουλου της Dassault Aviation, οι πωλήσεις αεροσκαφών είναι υψηλότερες από την προ-πανδημίας εποχή του 2019, και οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να αυξάνονται. «Η ζήτηση για νέα αεροσκάφη είναι πλέον σε ιστορικά επίπεδα», δήλωσε ο Trappier κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου σχετικά με τα νέα επαγγελματικά αεροσκάφη Falcon 10X και Falcon 6X, σημειώνοντας ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε καλό δρόμο, και υποβάλλονται σε δοκιμές για πιστοποίηση».

«Εκτός από τη Βόρεια Αμερική, οι προοπτικές είναι επίσης θετικές στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή», πρόσθεσε ο Trappier. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είμαι πολύ αισιόδοξος για το μέλλον της επιχειρηματικής αεροπορίας».

«Το 2021 θα είναι η καλύτερη χρονιά για τα αεροσκάφη μας», πρόσθεσε ο Nicolas Chabbert, Αντιπρόεδρος του Τμήματος Αεροσκαφών της Daher, η οποία κατασκευάζει τις φίρμες Daher και Kodiak, σημειώνοντας ότι ένα από τα μοντέλα του ομίλου, το TBM 940 έχει ήδη 125 παραγγελίες, με τις 115 από αυτές να παραδίδονται έως το Σεπτέμβριο.

Εικόνα
Η βιωσιμότητα αποτελεί κεντρικό δόγμα για την Daher.  Η εταιρεία λανσάρισε ένα app για τους πιλότους της, το οποίο καταγράφει μίλια πτήσης καθώς και εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (Πηγή: Daher)

Ρεκόρ νέων αγοραστών

Όλες οι παραπάνω δηλώσεις θα μπορούσαν να αποτελούν μια ιαχή θριάμβου σε μια βιομηχανία που σημείωσε άνοδο 25 έως 30% της ζήτησης για τμηματικές ιδιοκτησίες και ναυλωμένες υπηρεσίες τους τελευταίους 18 μήνες, και με τους νέους αγοραστές αεροσκαφών να πλησιάζουν το 30 έως 40%, σε σύγκριση με το 5 έως 10% σε πιο συμβατικές περιόδους. Ενδεικτικό της κατακόρυφης ανόδου αποτελούν και τα στοιχεία του εταιρικού τμήματος ελικοπτέρων της Airbus, που μαρτυρούν πως το 40 % των πελατών της είναι αγοραστές για πρώτη φορά.

Φυσικά δεν λείπουν και εκείνοι που ανησυχούν, πιστεύοντας ότι η ξαφνική άνοδος της επιχειρηματικής αεροπορίας μπορεί να βλάψει τις προοπτικές της, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Η αυξημένη ζήτηση ναυλώσεων και fractional έχει προκαλέσει καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων σε όλη την Αμερική, ενώ η βιομηχανία συνεχίζει να αντιμετωπίζει προβλήματα με την αλυσίδα εφοδιασμού και τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού.

Κατά τη διάρκεια γεύματος Τύπου, ο πρόεδρος της Flexjet, Kenn Ricci, σημείωσε ότι ο ρυθμός ανάπτυξης 25 έως 30% που σημειώνει η τμηματική ιδιοκτησία αεροσκαφών είναι μια μάλλον ιλιγγιώδης αλλαγή για έναν κλάδο που συνηθίζει να αναπτύσσεται 3 έως 5%. «Εάν οι συνθήκες παραμείνουν, θα έχουμε μεγαλύτερες μάχες να δώσουμε στο άμεσο μέλλον», προειδοποίησε ο Ricci, για να καταλήξει: «Η βιομηχανία δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τη σταθερή ανάπτυξη του 30%».

Από την άλλη, ο CEO της Wheels Up, Kenny Dichter, μιλώντας επίσης στο πάνελ Tύπου, πρoέβλεψε ακόμη ισχυρότερη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. «Είναι ένα σημείο καμπής για τη βιομηχανία μας - είμαστε μεγάλοι και δυνατοί και πρόκειται να γίνουμε μεγαλύτεροι και ισχυρότεροι», είπε. «Νομίζω ότι τα επόμενα 20 χρόνια θα δούμε 10 έως 20 φορές μεγαλύτερο τον αριθμό των ατόμων που χρησιμοποιούν την ιδιωτική αεροπορία. Εάν ο τζίρος της βιομηχανίας υπολογίζεται σε 30 δισ. δολάρια σήμερα, θα μπορούσα να πω ότι σε 20 χρόνια αυτό το νούμερο θα είναι 200 δισ. δολάρια».

Όσο κι αν αυτή η εκτίμηση θεωρήθηκε υπερβολικά αισιόδοξη από τους υπόλοιπους συμμετέχοντες, εάν βγαίνει ένα συμπέρασμα από ολόκληρη τη διήμερη φιέστα στο Λας Βέγκας αυτό είναι το εξής: για το 2021, η επιχειρηματική αεροπορία θα σημειώσει χρονιά-ρεκόρ. Κι αυτό δεν είναι εκτίμηση. Είναι δεδομένο.

Πηγή: RobbReport