Τα αερόπλοια, τα οποία για αιώνες αντικατόπτριζαν το εφευρετικό πνεύμα οραματιστών όπως ο Λεονάρντο ντα Βίντσι και ο Ιούλιος Βερν, επιχειρούν σήμερα τη μεγάλη επιστροφή. Αν και ποτέ δεν πρόκειται να ανταγωνιστούν τα αεροπλάνα στα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, τα αερόπλοια προσφέρουν χαμηλό λειτουργικό κόστος, μειωμένες απαιτήσεις υποδομής και σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα στην ατμόρσφαιρα.
Διαβάστε ακόμα: Private Jet Villa - Το πρώτο πολυτελές ξενοδοχείο στον κόσμο μέσα σε ένα Boeing μόλις προσγειώθηκε στο Μπαλί
Τα πλεονεκτήματα των αερόπλοιων ίσως είναι η λύση στον τομέα των περιφερειακών ταξιδιών, όπου η αυξανόμενη πίεση από τις κυβερνήσεις και τις περιβαλλοντικές ομάδες απειλεί να περιορίσει τα εμπορικά αεροπορικά ταξίδια.
Σε μια προσπάθεια να προλάβει τα μέτρα που θα επιβάλλουν ενδεχόμενοι μελλοντικοί κανονισμοί, ο ισπανικός αερομεταφορέας Air Nostrum παρήγγειλε πρόσφατα 10 αερόπλοια Airlander από την Hybrid Air Vehicles (HAV) της Βρετανίας.
Our CEO joined @AirNostrumLAM MD, Miguel Ángel Falcón Martín to talk to @AerospaceTweets about how we are going to unlock a greener future with Airlander. Follow the link below to get more information on our developing relationship with Air Nostrum!https://t.co/SZKvluQgdE pic.twitter.com/KJqWc9mSey
— Hybrid Air Vehicles (@AirVehicles) January 25, 2023
Το Airlander 10, το οποίο αναμένεται να πιστοποιηθεί και να πραγματοποιήσει εμπορικές πτήσεις το 2026, μπορεί να μεταφέρει περίπου 130 άτομα και να ταξιδεύει με ταχύτητα μεταξύ 50 και 70 κόμβων χρησιμοποιώντας άκαυστο ήλιο για άνωση και τέσσερις παλινδρομικούς κινητήρες με κηροζίνη για πρόωση -ένα σύστημα που θα καταναλώνει 90% λιγότερο καύσιμο από αεροσκάφη παρόμοιου μεγέθους.
Επίσης πρόκειται να διαμορφωθεί κατάλληλα για την αγορά πολυτελείας, με μια πλειάδα από σουίτες που θα φιλοξενούν τους επιβάτες ενώ το αερόπλοιο θα παραμένει στον αέρα για πέντε συνεχείς ημέρες.
Ο συνιδρυτής της Google, Σεργκέι Μπριν, έχει μπει επίσης δυναμικά στην κούρσα των... ιπτάμενων κρουαζιερόπλοιων. Η ερευνητική εταιρεία του, LTA (Lighter Than Air) έχει την έδρα της τόσο στο Mountain View, στην Καλιφόρνια, όσο και στο υπόστεγο της Goodyear Airdock στο Άκρον του Οχάιο, και κατασκευάζει τα αερόπλοια Pathfinder, τα οποία έχουν να επιδείξουν νέες τεχνολογίες και μηδενικές εκπομπές ρύπων.
«Το Pathfinder είναι μια περίπτωση που δείχνει ότι κάποιος είναι διατεθειμένος να ρισκάρει και έχει όλα τα απαραίτητα κεφάλαια», λέει ο Μπράντον Μπερτζ, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μηχανικής Αεροδιαστημικής στο Πανεπιστήμιο της Γουίτσιτα και βετεράνος τριών προγραμμάτων αερόπλοιων.
Εάν το Pathfinder επιτύχει, ο Μπερτζ προβλέπει ότι θα γίνουν σημαντικές επενδύσεις στον τομέα, για χρήσεις όπως οι μεταφορές φορτίων αλλά και τα περιφερειακά ταξίδια.
LTA Research & Exploration planing to power a huge disaster relief airship with record-breaking 1.5MW #hydrogen #fuelcell. Tech is based on Zeppelin components. Pathfinder 1 currently EV, range of 125 miles. With FC could ⬆️ to 1k miles seating 60 people. https://t.co/bCuDvA9Bgs pic.twitter.com/ynaa5aZGj4
— Hydrogen Standard (@H2Standard) February 26, 2021
Ο Μπερτζ παρομοιάζει τη δική του εμπειρία πτήσης σε ένα Skyship 600, από τον βρετανικό προμηθευτή Airship Industries, με το να βρίσκεται σε γιοτ: «Η πλώρη του πλοίου θα ανέβαινε πάνω από οποιαδήποτε θερμικά στρώματα και μετά θα έπεφτε ξανά, πολύ πιο αργά και γαλήνια από ένα συμβατικό αεροσκάφος», λέει χαρακτηριστικά και συμπληρώνει: «Και αν πηγαίνεις “στο ρελαντί”, κάτι που δεν μπορείς να το κάνεις σε ένα αεροσκάφος με σταθερά φτερά, είναι μια ήσυχη, μαγική εμπειρία που δεν μοιάζει καθόλου με την αίσθηση του να πετάς μέσα σε έναν αλουμινένιο σωλήνα».
Η Atlas LTA Advanced Technology με έδρα το Ισραήλ διαφημίζει το Atlant 30 μεγάλης εμβέλειας, το οποίο θα φιλοξενεί 20 επιβάτες σε 10 σουίτες και θα είναι έτοιμο να πετάξει το 2026. «Θα έχει τη δυνατότητα να προσγειωθεί σε οποιαδήποτε επιφάνεια, ακόμα και σε νερό», λέει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Atlas, Γεναντί Βερμπά και τονίζει. «Αυτό είναι πραγματικό sky yachting».
Μια άλλη εταιρεία, η OceanSky Cruises έχει βάλει στόχο τα ταξίδια πάνω από τη θάλασσα. Η σουηδική επιχείρηση ανακοίνωσε πρόσφατα μια συνεργασία με την εταιρεία βιωματικών ταξιδιών και γιοτ Pelorus και σχεδιάζει ένα δρομολόγιο 36 ωρών που θα μεταφέρει τους ταξιδιώτες από το Σβάλμπαρντ της Νορβηγίας στον Βόρειο Πόλο, σε υψόμετρο 300 μέτρων.
Το ταξίδι με την OceanSky Cruises θα συνδυάζει exclusive καμπίνες, γυάλινα δάπεδα και τεράστια παράθυρα, υψηλή κουζίνα και επικές περιηγήσεις. Σύμφωνα με τον συνιδρυτή της εταιρείας, Καρλ-Όσκαρ Λαβουατσέκ, η αρχική τιμή για τα ταξίδια θα κυμαίνεται στα επίπεδα των 200.000 δολαρίων, ποσό άμεσα συγκρίσιμο με εκείνο των εισιτηρίων των πρώτων διαστημικών πτήσεων του περασμένου έτους στις Virgin Galactic και Blue Origin.
Αν τον πιστέψουμε, μια νέα κατηγορία διακοπών πολυτελείας φαίνεται ότι βρίσκεται ήδη στα σκαριά, βάζοντας στόχο την ταξιδιωτική ελίτ: οι κρουαζιέρες στον αέρα. Αυτό που μένει να δούμε δεν είναι το αν θα γίνουν πραγματικότητα αλλά το πότε.