Χρειάστηκαν λιγότερο από δύο εβδομάδες για να γίνει η Vinfast η τρίτη πολυτιμότερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο. Η τιμή της μετοχής του κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων από το Βιετνάμ εκτοξεύτηκε κατά περίπου 20% τη Δευτέρα 28 Αυγούστου, σύμφωνα με το Reuters. Η τιμή μετοχής της εταιρείας έφτασε στα 82,35 δολάρια στο τέλος των συναλλαγών, ανεβάζοντας την κεφαλαιοποίησή της στα 190 δισ. δολάρια.
Διαβάστε ακόμα: Tesla - Φτιάχνει υπερσταθμό φόρτισης αυτοκινήτων με εστιατόριο και drive-in κινηματογράφο στο Λος Άντζελες
Η μετοχή της Vinfast έκανε το ντεμπούτο της στον Nasdaq στις 15 Αυγούστου. Από τότε, η αξία της έχει υπερτετραπλασιαστεί. Μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών, η διογκωμένη πλέον κεφαλαιοποίησή της την τοποθετεί πίσω μόνο από την Tesla (με κεφαλαιοποίηση 758 δισ. δολαρίων) και την Toyota (226,3 δισ. δολάρια), και μπροστά από καθιερωμένα ονόματα όπως η Mercedes-Benz (77,8 δισ. δολάρια), η Volkswagen (61,9 δισ. δολάρια) και Ford (47,6 δισ. δολάρια).
Η μετοχή της εταιρείας δεν παρουσιάζει μόνο καλή απόδοση σε σύγκριση με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Σύμφωνα με το Bloomberg, η κεφαλαιοποίηση της Vinfast στο τέλος της διαπραγμάτευσης της Δευτέρας 28 Αυγούστου την καθιστά μεγαλύτερη από τις μισές εταιρείες του βιομηχανικού μέσου όρου του Dow Jones. Σ’ αυτές συγκαταλέγονται μερικές από τις πιο γνωστές εταιρείες στον κόσμο, όπως η Walt Disney Co. (154 δισ. δολάρια τη Δευτέρα), η Boeing (137 δισ. δολάρια) και η Goldman Sachs (107,5 δισ. δολάρια).
Η μετοχή της Vinfast έχει απογειωθεί εν μέρει επειδή μόνο ένας σχετικά μικρός αριθμός μετοχών είναι διαθέσιμος στο κοινό. Σύμφωνα με το Reuters, το 99,7% της Vinfast κατέχει ο πλουσιότερος άνθρωπος του Βιετνάμ, ο Pham Nhat Vuong. Εξαιτίας αυτού, η απόδοση της μετοχής έχει αποδειχθεί αρκετά ασταθής. Η μετοχή της εταιρείας αυξανόταν ή υποχωρούσε κατά περισσότερο από 14%, σχεδόν κάθε μέρα που διαπραγματευόταν.
What's going on with VinFast stock? The electric vehicle SPAC has soared more than 800% since its debut and is worth more than Ford. https://t.co/ApQ3N23do7
— Insider Business (@BusinessInsider) August 30, 2023
Πέρα από τα σκαμπανεβάσματα, ο ιστότοπος Barron’s επισημαίνει ότι η εταιρεία απέχει πολύ από το να είναι κερδοφόρα και έχει ένα μικρό κλάσμα της παραγωγικής ικανότητας των ανταγωνιστών της. Η εταιρεία προσπαθεί επίσης να εισέλθει στις αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης σε μια περίοδο που οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων επιβραδύνονται. Τέλος, οι πρώτες κριτικές του πρώτου του μοντέλου της βιετναμέζικης εταιρείας, του VF 8, ήταν επίσης τραγικές, σχεδόν σε όλα τα επίπεδα.
Όπως ήταν αναμενόμενο, μια ακόμη μέρα διαπραγμάτευσης έφερε άλλη μια άγρια ταλάντωση στην απόδοση της μετοχής της εταιρείας. Από το απόγευμα της Τρίτης 29 Αυγούστου, η Vinfast διαπραγματευόταν στα 47,10 δολάρια ανά μετοχή, που είναι σχεδόν 43% χαμηλότερα από την τιμή κλεισίματός της τη Δευτέρα. Μένει να δούμε πού τελικά «θα κάτσει η μπίλια».