Οι Έλληνες influencers και κυρίως οι TikTokers έχουν εισέλθει δυναμικά στο μικροσκόπιο της ΑΑΔΕ και των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών για τα εισοδήματά τους. Άνθρωποι που βγάζουν χρήματα μέσω των social media και των ακολούθων τους, βρίσκονται σταθερά στα ραντάρ του ελληνικού φοροελεγκτικού μηχανισμού, ειδικά οι «ξεχασιάρηδες» ενώ έχουν γίνει γνωστά και μερικά «λαβράκια».
Ειδικότερα, προκειμένου τα έσοδά τους να είναι νόμιμα, πρέπει να τηρούν ορισμένες προϋποθέσεις, μία διαδικασία που δεν φαίνεται πως ακολουθείται από όλους, καθώς στην «τσιμπίδα» της ΑΑΔΕ έπεσε μία influencer - μοντέλο που πωλούσε διαδικτυακά ρούχα αξίας 350.000 ευρώ, όμως... ξέχασε να κόψει τις αποδείξεις.
Mάλιστα, υπάρχει τιμοκατάλογος για τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους, δίχως να υφίσταται πλαφόν -όντας σε ελεύθερη αγορά- με το κόστος να ποικίλει ανάλογα με την δύναμη πυρός που έχει αποκτήσει το προφίλ τους, με αποτέλεσμα κάθε ανάρτηση να πηγαίνει με το... αζημίωτο αλλά και σε κλιμακωτή βάση.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πόση είναι η περιουσία του Ιβάν Σαββίδη
Αναλυτικότερα, με βάση τους followers τους, ο καθένας μπορεί πρακτικά να ζητήσει όσα θέλει, αλλά εφαρμόζεται ένα μοτίβο. Tα ποσά -ομολογουμένως- είναι πολύ μεγαλύτερα, αλλά σύμφωνα με την HypeAuditor το φάσμα των αποδοχών και τα πιθανά κέρδη των influencers από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -σε γενικές γραμμές- είναι το ακόλουθο:
α) Nano - influencers (1Κ - 10Κ followers): Από 20 έως 100 δολάρια ανά post
β) Micro - influencers (10K - 50Κ followers): Από 30 έως 200 δολάρια ανά post
γ) Mid - tier influencers (50Κ - 500Κ followers): Από 80 έως 650 δολάρια ανά post
δ) Macro - influencers (500K - 1M followers): Από 150 έως 1.500 δολάρια ανά post
ε) Mega - influencers (1M+ followers): Από 1.200 έως... όσο πάει
Οι viewers μπορούν να στέλνουν εικονικά δώρα κατά τη διάρκεια των livestream, τα οποία μεταφράζονται σε πραγματικά χρήματα για τους TikTokers, οι οποίοι διεξάγουν από κληρώσεις, διαγωνισμούς, giveaways, μέχρι sponsored videos ενώ ο τζίρος ανεβαίνει κατακόρυφα σε περίπτωση συνεργασιών με «κλειδί» το content του account, την αναγνωρισιμότητα και την απήχησή του.
Όπως ακριβώς ισχύει με τα έσοδα των influencers από προώθηση, διαφήμιση προϊόντων, έτσι και τα αντίστοιχα έσοδα από το TikTok χαρακτηρίζονται ως έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα, άρα ο δημιουργός περιεχομένου οφείλει να κάνει έναρξη εργασιών και να τηρεί όλες τις προβλεπόμενες φορολογικές διαδικασίες (να έχουν ΑΦΜ, ΦΠΑ, myData, φόρος εισοδήματος κλπ).
Αναφορικά με το πώς οι influencers πλουτίζουν με «μαύρο χρήμα» και φοροδιαφεύγουν, οι τρόποι είναι οι ακόλουθοι:
1) Προωθούν προϊόντα χωρίς να έχουν κάνει έναρξη εργασιών
2) Έχουν κάνει έναρξη εργασιών αλλά δεν εκδίδουν παραστατικά
3) Εκδίδουν φορολογικά παραστατικά μικρότερης αξίας