Η κλιματική αλλαγή απειλεί την ανθρωπότητα περισσότερο από κάθε άλλη φορά και πολλοί καταναλωτές και επιχειρήσεις προσπαθούν να αποκτήσουν μια πιο φιλοπεριβαλλοντική κουλτούρα προκειμένου να συμβάλλουν στην καταπολέμηση της αύξησης της θερμοκρασίας και την υιοθέτηση πιο βιώσιμων πρακτικών.
Και ενώ ορισμένες επιχειρήσεις υιοθετούν καλύτερες πρακτικές για να είναι πιο βιώσιμες και κοινωνικά ηθικές, άλλες επιλέγουν να επωφεληθούν από τους συνειδητοποιημένους καταναλωτές, τοποθετώντας μια πράσινη ετικέτα η οποία πολλές φορές δεν έχει κανένα ουσιαστικό αντίκρισμα. Πρόκειται για το λεγόμενο Greenwashing, το οποίο διαφοροποιείται ουσιαστικά από το πράσινο marketing. Το τελευταίο ενημερώνει και προωθεί αναφορικά με τις πράσινες πρακτικές και πτυχές μιας επιχείρησης ενώ το Greenwashing παραπληροφορεί αναφορικά με τη βιώσιμη στρατηγική μιας εταιρείας με στόχο στο όνομα της βιώσιμης ανάπτυξης να προσελκύσει πελάτες ή επενδυτές προβάλλοντας ανύπαρκτα χαρακτηριστικά.
Όπως αναφέρθηκε πολλές φορές, οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν πράσινο μάρκετινγκ είναι διαφανείς ως προς τις προσπάθειές τους. Θέλουν να γνωρίζει το κοινό της ενέργειές τους, οι οποίες μπορούν να επαληθευθούν μέσω έρευνας.
Ωστόσο, όταν οι επωνυμίες προσποιούνται ότι είναι πιο πράσινες από ό,τι είναι, κάθε άλλο παρά διαφανές είναι. Δεν προσφέρουν επαρκείς πληροφορίες που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να δείτε εάν υποστηρίζονται οι αξιώσεις τους. Δεν υπάρχουν βίντεο ή φωτογραφίες, τίποτα που να δείχνει πώς παράγουν τα υποτιθέμενα πράσινα και βιώσιμα αντικείμενα, τις συσκευασίες τους ή οτιδήποτε άλλο.
Εάν μια εταιρεία επαινεί τις πράσινες προσπάθειές της χωρίς να παρέχει τρόπους με τους οποίους μπορείτε να δείτε αν είναι πραγματικές, αυτό αποτελεί ένδειξη Greenwashing.
Οι επιχειρήσεις που επιδίδονται Greenwashing λατρεύουν τη χρήση ορολογίας (η οποίες τα πάνε καλά και με το SEO) όπως οικολογικό, βιώσιμο, δίκαιο εμπόριο, ανακύκλωση, χωρίς πλαστικά κ.λπ. και θεωρούν ότι η βιωσιμότητα μπορεί να περιοριστεί στην απλή χρήση του σωστού όρου.
Ένα απλό παράδειγμα διφορούμενων τσιτάτων θα ήταν μια επιχείρηση που δηλώνει ότι προσπαθεί να είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον χωρίς να αναφέρει ξεκάθαρους στόχους. Ή λέγοντας ότι εστιάζει περισσότερο στη βιωσιμότητα, αλλά δεν παρέχει πώς ακριβώς προσπαθεί να δημιουργήσει ένα βιώσιμο προϊόν ή υπηρεσία.
Ένα άλλο σημάδι του greenwashing είναι η λάθος κατεύθυνση. Για παράδειγμα, ας πούμε ότι μια εταιρεία δηλώνει ότι χρησιμοποιεί συσκευασίες χωρίς πλαστικό για τα προϊόντα της.
Ωστόσο, αυτή η ίδια εταιρεία που επιδεικνύει περήφανα μια καλή πρακτική μπορεί να σιωπά και για ένα άλλο, όπως το γεγονός ότι τα προϊόντα της παράγονται σε ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ από κακοπληρωμένους και κυρίως ανήλικους εργάτες.
Για τους καταναλωτές, δεν είναι συχνά εύκολο να διακρίνουν την πράσινη προώθηση από το Greenwashing.Δυστυχώς, ζούμε σε έναν κόσμο που κυβερνάται από τον καπιταλισμό, επομένως οι εταιρείες κάνουν ό,τι μπορούν για να αποκομίσουν χρήματα από τα πάντα, συμπεριλαμβανομένης της επιθυμίας των καταναλωτών να σώσουν τον πλανήτη. Μερικοί προσπαθούν να βελτιώσουν και να μειώσουν τις επιβλαβείς επιπτώσεις τους στο περιβάλλον. Άλλοι επιλέγουν τον εύκολο τρόπο και πετούν τις σωστές λέξεις χωρίς να τις μετατρέπουν σε πράξη.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.