Tip of the Day

Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

05-09-2022 | 07:49
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

Μέχρι στιγμής, το ενδιαφέρον στην αγορά είχε επικεντρωθεί στο πως οι καταναλωτές θα προστατευθούν από το greenwashing, την καταχρηστική δηλαδή χρήση της πράσινης «ετικέτας» σε προϊόντα, δραστηριότητα και επιχειρήσεις με σκοπό την αποκόμιση του μέγιστου κέρδους μέσω υπερβολικών ή ψευδών επιχειρημάτων αναφορικά με την οικολογική προσέγγιση της εκάστοτε εταιρείας.

Ωστόσο, και οι ίδιες οι εταιρείες θα πρέπει να προστατεύονται από το να πέσουν στην παγίδα του greenwashing καθώς η προστασία και η διατήρηση του πλανήτη μας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση αλλά και εταιρική, με την κοινή γνώμη να έχει συνειδητοποιήσει το ρόλο των εταιρειών στην κλιματική αλλαγή και τις οικολογικές καταστροφές.

Χάρη στη σταθερή πίεση της αγοράς και την οικονομική και κοινωνική πολιτική, οι εταιρείες έχουν λάβει μέτρα για γίνουν πιο πράσινες, όχι μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για την προστασία της επωνυμίας τους.

Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει ότι εάν καταφέρουν να στείλουν αποτελεσματικά τα μηνύματά τους για τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες τους, θα κερδίσουν τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών για μια ζωή. Αλλά όταν μια επιχείρηση αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προώθηση της βιωσιμότητας από ό,τι σε ουσιαστικές πράξεις για να μετριάσει τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις, αυτό είναι απλώς Greenwashing. Η τακτική αυτή μάλιστα εμφανίζεται με ποικίλες μορφές σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών. Μπορεί να αφορά σε μια αυτοκινητοβιομηχανία ή μια μάρκα fast-fashion που παραποιεί το πρόγραμμα ανακύκλωσης ρούχων της ή μια εταιρεία πλαστικών μιας χρήσης που χρησιμοποιεί παρθένα φυσικά τοπία στη διαφήμισή της. Ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να καταφεύγουν στο greenwashing χωρίς καν να το συνειδητοποιούν απλώς και μόνο λόγω της έλλειψης καθολικών προτύπων σχετικά με την αναφορά ESG.

Υπάρχουν ωστόσο λύσεις, προκειμένου να θωρακιστούν οι επιχειρήσεις από αθέμιτες ή ανούσιες πράσινες πρακτικές και κατ’ επέκταση ένα πλήγμα στη φήμη τους.

Δεδομένου ότι η γνώση είναι δύναμη, το πρώτο βήμα για κάθε εταιρεία είναι να μαθαίνει όσο το δυνατόν περισσότερα για την αλυσίδα εφοδιασμού και τις λειτουργίες της συμπεριλαμβανομένου του τι κάνουν οι συνεργάτες της και τυχόν νόμων ή κανονισμών που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχείρησή τους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να συλλέγουν ακριβείς πληροφορίες εκπομπών από την αλυσίδα εφοδιασμού τους αναφορικά με τους ρύπους και να επιλέγουν συνεργάτες με χαμηλότερες εκπομπές.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να θέτουν στόχους και να δημιουργούν εσωτερικές πολιτικές που θα καθοδηγούν τις προσπάθειες του μάνατζμεντ. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την κατανόηση και την εφαρμογή αποδεκτών λογιστικών πρωτοκόλλων και την ανάλυση κύκλου ζωής στο πλαίσιο της επιχείρησης. Η κάθε στρατηγική θα πρέπει να κοστολογείται και η πρόοδος που σημειώνει η επιχείρηση θα πρέπει να καταγράφεται ενώ θα πρέπει να αναθεωρεί όταν χρειάζεται.

Η γλώσσα είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτει ο άνθρωπος. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν φρασεολογία χωρίς προφανές νόημα όταν επικοινωνούν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, και αυτό βλάπτει τη φήμη τους.

Τα τσιτάτα όπως "πράσινο", "φυσικό" και "φιλικό προς το περιβάλλον" επικοινωνούν ελάχιστα σχετικά με τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Επομένως, η εταιρεία θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι οι ισχυρισμοί της είναι ξεκάθαροι. Αυτό θα μπορούσε να καταστεί εφικτό εφόσον συμπεριληφθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, αντί να αναφέρεται ότι απλώς ότι το προϊόν είναι κατασκευασμένο από οργανικό βαμβάκι, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και συγκεκριμένο ποσοστό.

Επιπλέον, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές με το ακούσιο greenwashing. Όροι όπως "κομποστοποιήσιμος", "βιοδιασπώμενος" και "χωρίς πλαστικό" μπορεί να εκλαμβάνονται ως αβλαβής ορολογία μάρκετινγκ, αλλά στην πραγματικότητα έχουν ακριβείς ορισμούς, η λανθασμένη χρήση των οποίων μπορεί να φέρει μια εταιρεία αντιμέτωπη με μια αγωγή επειδή η ομάδα μάρκετινγκ χρησιμοποίησε αυτούς τους όρους στα μηνύματα που απευθύνονται σε καταναλωτές.

Και φυσικά, πάνω από όλα χρειάζεται ειλικρίνεια. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να λογοδοτήσουν για το αποτύπωμά τους άνθρακα», λέει ο Σάσι Μένον, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της EcoEngineers, μιας εταιρείας συμβούλων και ελεγκτών που ειδικεύεται στα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τις στρατηγικές απανθρακοποίησης. «Πρέπει να επικοινωνούν με ειλικρίνεια τι κάνουν για αυτό και να παραδεχτούν τους περιορισμούς που αντιμετωπίζουν. Αυτό το επίπεδο ειλικρινούς επικοινωνίας και υπευθυνότητας χάνεται όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν πάντα να είναι τέλειες».

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

10:43

Σκέρτσος για σεισμούς στη Σαντορίνη: Η κυβέρνηση λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα

10:39

Ευρωαγορές: Πτωτικές κινήσεις με τα εταιρικά αποτελέσματα στο επίκεντρο

10:23

Ευμετάβλητο σκηνικό σε ΧΑ και διεθνείς αγορές

10:16

Toyota: Πτώση 28% στα λειτουργικά κέρδη το τρίτο τρίμηνο - Ιδρύει νέα εταιρεία στην Κίνα για EV

10:07

Πώς προκαλείται ένας σεισμός

10:06

Smart4all: Νέα προϊόντα και αγορές στο στόχαστρο της εταιρείας που διανέμει το 15% των smartphones

10:02

Fourlis: Άλλαξε χέρια το 16% της Trade Estates

10:02

ΗΠΑ: Οι εργαζόμενοι στη USAID τίθενται σε αργία από την Παρασκευή

09:59

CIA: Ο Τραμπ «απολύει» όλο το προσωπικό με πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου

09:53

Μαρινάκης για Τέμπη: Δεν θα σταθούμε εμπόδιο σε αίτημα προανακριτικής – Αυτό είναι τρανή απόδειξη ότι δεν υπάρχει συγκάλυψη

09:45

Banco Santander: Επαναγορά μετοχών 10 δισ. ευρώ μετά τα ισχυρά αποτελέσματα

09:34

Παπαζάχος για σεισμούς: Είναι φαινόμενο διάρκειας - Δεν έχω δει ξανά κάτι τέτοιο τα τελευταία χρόνια

09:28

«Χρυσό» το 2024 για τον Κέντρικ Λαμάρ - Ορόσημο το beef με Ντρέικ

09:28

Λέκκας: Δεν έχει ενεργοποιηθεί το ρήγμα της Αμοργού – Yπαρκτό ενδεχόμενο σεισμού 6 Ρίχτερ

09:24

Nissan: Βουτιά της μετοχής μετά το ναυάγιο της συγχώνευσης με την Honda

09:09

Θετικό πρόσημο για Fourlis από το placement σε Trade Estates

09:09

Vodafone Ελλάδος: Υπηρεσίες και συμβόλαια κινητής έδωσαν ώθηση στα αποτελέσματα γ' τριμήνου

09:04

Novo Nordisk: Κέρδισε τις εκτιμήσεις για το δ' τρίμηνο, αλλά βλέπει μικρότερη ανάπτυξη το 2025

08:58

Χαμάς: Συνταγή για χάος στη Μέση Ανατολή οι δηλώσεις Τραμπ για Γάζα

08:48

Επιστρέφει το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους»

08:37

Κλίμα: Ο στόχος να περιοριστεί η υπερθέρμανση του πλανήτη κάτω από τους 2° Κελσίου «έχει πεθάνει»

08:34

Αεροπορική καταστροφή στην Ουάσιγκτον: Ανακτήθηκαν όλοι οι σωροί

08:29

Πόλεμος στην Ουκρανία: Ο Ζελένσκι δηλώνει έτοιμος για απευθείας διαπραγματεύσεις με τον Πούτιν

08:25

Πρόγραμμα Νέων Αγροτών: Γιατί δεν προσελκύει πλέον ενδιαφερόμενους; Προτάσεις...

08:15

Τραμπ: «Οι ΗΠΑ θα πάρουν τον έλεγχο της Γάζας» - Επικροτεί ο Νετανιάχου

08:05

Συντάξεις: Ανοικτό το ενδεχόμενο κατάργησης της προσωπικής διαφοράς - Τι θα κερδίσουν οι συνταξιούχοι

08:02

Helleniq Energy: Το πρώτο «πράσινο» διυλιστήριο – Δεν αργούν οι αποφάσεις της ExxonMobil για γεωτρήσεις

07:56

Κρασί: «Παιχνίδι για δύο» και μπαράζ ζυμώσεων για την κορυφή του κλάδου

07:51

ΗΠΑ: Πυροβολισμοί στο Οχάιο – 5 τραυματίες

07:50

Συνεχίζονται οι σεισμικές δονήσεις στο Αιγαίο - Έκτακτη σύσκεψη υπό τον Μητσοτάκη