Tip of the Day

Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

05-09-2022 | 07:49
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

Μέχρι στιγμής, το ενδιαφέρον στην αγορά είχε επικεντρωθεί στο πως οι καταναλωτές θα προστατευθούν από το greenwashing, την καταχρηστική δηλαδή χρήση της πράσινης «ετικέτας» σε προϊόντα, δραστηριότητα και επιχειρήσεις με σκοπό την αποκόμιση του μέγιστου κέρδους μέσω υπερβολικών ή ψευδών επιχειρημάτων αναφορικά με την οικολογική προσέγγιση της εκάστοτε εταιρείας.

Ωστόσο, και οι ίδιες οι εταιρείες θα πρέπει να προστατεύονται από το να πέσουν στην παγίδα του greenwashing καθώς η προστασία και η διατήρηση του πλανήτη μας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση αλλά και εταιρική, με την κοινή γνώμη να έχει συνειδητοποιήσει το ρόλο των εταιρειών στην κλιματική αλλαγή και τις οικολογικές καταστροφές.

Χάρη στη σταθερή πίεση της αγοράς και την οικονομική και κοινωνική πολιτική, οι εταιρείες έχουν λάβει μέτρα για γίνουν πιο πράσινες, όχι μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για την προστασία της επωνυμίας τους.

Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει ότι εάν καταφέρουν να στείλουν αποτελεσματικά τα μηνύματά τους για τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες τους, θα κερδίσουν τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών για μια ζωή. Αλλά όταν μια επιχείρηση αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προώθηση της βιωσιμότητας από ό,τι σε ουσιαστικές πράξεις για να μετριάσει τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις, αυτό είναι απλώς Greenwashing. Η τακτική αυτή μάλιστα εμφανίζεται με ποικίλες μορφές σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών. Μπορεί να αφορά σε μια αυτοκινητοβιομηχανία ή μια μάρκα fast-fashion που παραποιεί το πρόγραμμα ανακύκλωσης ρούχων της ή μια εταιρεία πλαστικών μιας χρήσης που χρησιμοποιεί παρθένα φυσικά τοπία στη διαφήμισή της. Ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να καταφεύγουν στο greenwashing χωρίς καν να το συνειδητοποιούν απλώς και μόνο λόγω της έλλειψης καθολικών προτύπων σχετικά με την αναφορά ESG.

Υπάρχουν ωστόσο λύσεις, προκειμένου να θωρακιστούν οι επιχειρήσεις από αθέμιτες ή ανούσιες πράσινες πρακτικές και κατ’ επέκταση ένα πλήγμα στη φήμη τους.

Δεδομένου ότι η γνώση είναι δύναμη, το πρώτο βήμα για κάθε εταιρεία είναι να μαθαίνει όσο το δυνατόν περισσότερα για την αλυσίδα εφοδιασμού και τις λειτουργίες της συμπεριλαμβανομένου του τι κάνουν οι συνεργάτες της και τυχόν νόμων ή κανονισμών που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχείρησή τους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να συλλέγουν ακριβείς πληροφορίες εκπομπών από την αλυσίδα εφοδιασμού τους αναφορικά με τους ρύπους και να επιλέγουν συνεργάτες με χαμηλότερες εκπομπές.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να θέτουν στόχους και να δημιουργούν εσωτερικές πολιτικές που θα καθοδηγούν τις προσπάθειες του μάνατζμεντ. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την κατανόηση και την εφαρμογή αποδεκτών λογιστικών πρωτοκόλλων και την ανάλυση κύκλου ζωής στο πλαίσιο της επιχείρησης. Η κάθε στρατηγική θα πρέπει να κοστολογείται και η πρόοδος που σημειώνει η επιχείρηση θα πρέπει να καταγράφεται ενώ θα πρέπει να αναθεωρεί όταν χρειάζεται.

Η γλώσσα είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτει ο άνθρωπος. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν φρασεολογία χωρίς προφανές νόημα όταν επικοινωνούν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, και αυτό βλάπτει τη φήμη τους.

Τα τσιτάτα όπως "πράσινο", "φυσικό" και "φιλικό προς το περιβάλλον" επικοινωνούν ελάχιστα σχετικά με τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Επομένως, η εταιρεία θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι οι ισχυρισμοί της είναι ξεκάθαροι. Αυτό θα μπορούσε να καταστεί εφικτό εφόσον συμπεριληφθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, αντί να αναφέρεται ότι απλώς ότι το προϊόν είναι κατασκευασμένο από οργανικό βαμβάκι, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και συγκεκριμένο ποσοστό.

Επιπλέον, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές με το ακούσιο greenwashing. Όροι όπως "κομποστοποιήσιμος", "βιοδιασπώμενος" και "χωρίς πλαστικό" μπορεί να εκλαμβάνονται ως αβλαβής ορολογία μάρκετινγκ, αλλά στην πραγματικότητα έχουν ακριβείς ορισμούς, η λανθασμένη χρήση των οποίων μπορεί να φέρει μια εταιρεία αντιμέτωπη με μια αγωγή επειδή η ομάδα μάρκετινγκ χρησιμοποίησε αυτούς τους όρους στα μηνύματα που απευθύνονται σε καταναλωτές.

Και φυσικά, πάνω από όλα χρειάζεται ειλικρίνεια. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να λογοδοτήσουν για το αποτύπωμά τους άνθρακα», λέει ο Σάσι Μένον, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της EcoEngineers, μιας εταιρείας συμβούλων και ελεγκτών που ειδικεύεται στα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τις στρατηγικές απανθρακοποίησης. «Πρέπει να επικοινωνούν με ειλικρίνεια τι κάνουν για αυτό και να παραδεχτούν τους περιορισμούς που αντιμετωπίζουν. Αυτό το επίπεδο ειλικρινούς επικοινωνίας και υπευθυνότητας χάνεται όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν πάντα να είναι τέλειες».

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

10:03

BP: Πτώση 49% στα κέρδη α' τριμήνου

10:02

Κτήμα Λαζαρίδη: Μειωμένα κατά 9% τα κέρδη μετά φόρων το 2024, αύξηση πωλήσεων

10:01

Κάρνεϊ: Ο Καναδάς δεν πρέπει να ξεχάσει ποτέ την αμερικανική προδοσία

09:55

ΕΒΕΠ: Διαχειρίσιμες οι δομικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας

09:52

Ο Τραμπ θα χαλαρώσει τον αντίκτυπο των δασμών στις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ

09:45

Γάλλος ΥΠΕΞ: Συμφέρον της Ευρώπης είναι το Ιράν να μην αποκτήσει ποτέ πυρηνική βόμβα

09:38

Η Performance Technologies συμβάλλει στον ψηφιακό μετασχηματισμό της ΕΥΔΑΠ

09:33

HSBC: Στα 9,48 δισ. δολάρια τα έσοδα - Προχωρά σε επαναγορά μετοχών ύψους 3 δισ. ευρώ

09:27

Volvo: Μείωση επενδύσεων και απολύσεις μετά το απότομο «βύθισμα» στα κέρδη

09:23

Όμιλος AKTOR: Τριπλάσιος κύκλος εργασιών στα 1,3 δισ. ευρώ το 2024 - Εξαπλάσιο EBITDA

09:21

Πιερρακάκης: Αίτημα της Ελλάδας για ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής

09:11

Μπλακάουτ σε Ισπανία - Πορτογαλία: Η ηλεκτροδότηση έχει αποκατασταθεί στο μεγαλύτερο μέρος των δύο χωρών

08:59

Μπλακάουτ στη Μαδρίτη: Η πόλη επέστρεψε στον αναλογικό κόσμο

08:57

Η Κίνα αποδίδει το πάγωμα παραδόσεων αεροσκαφών της Boeing στους υπέρογκους δασμούς των ΗΠΑ

08:50

Στροφή στην αμυντική βιομηχανία κάνει η Space Hellas

08:42

Το 2047 θα μπορέσει να εξαλείψει η Ελλάδα τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας

08:35

Deutsche Bank: Εξέπληξε ευχάριστα στο α' τρίμηνο με μια άνοδο 39% στα κέρδη

08:30

Οι Φιλελεύθεροι του Κάρνι επικρατούν στις βουλευτικές εκλογές στον Καναδά

08:20

Η νέα επένδυση του Κρις Πολ - Πού απέκτησε μερίδιο

08:19

SKY express: Δυναμική εκκίνηση της χρονιάς – Νέα αύξηση του στόλου το 2025

08:14

Αλλαγές σε ακτοπλοϊκά δρομολόγια λόγω ισχυρών ανέμων

08:14

Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα: Λήγει η προθεσμία – Στις 180.000 οι αιτήσεις

08:11

Στο συνέδριο του ΕΛΚ ο Κυρ. Μητσοτάκης - Οι ευρωπαϊκές προκλήσεις στο επίκεντρο

08:01

HIG Capital: Νέο βήμα για τη μεγάλη logistics επένδυση 300 εκατ. στον Ασπρόπυργο

07:56

Χωρίς ενεργό μέτωπο η πυρκαγιά σε χαμηλή βλάστηση στην Κερατέα

07:54

Αυτοκίνητο έπεσε πάνω σε παιδικό σταθμό στις ΗΠΑ - 4 νεκροί

07:46

Τράπεζες: Ισχυρά αναμένονται τα κέρδη α' τριμήνου παρά την κάμψη των επιτοκιακών εσόδων

07:41

Αποχωρούν σιωπηρά από Κύπρου CarVal - Caius

07:38

Συνάντηση Κυριάκου – Μερτς υπό συνθήκες blackout στη Βαλένθια - Stop στην παροχολογία - Σενάρια για προανακριτική

07:30

ΜΕΤΚΑ: EBITDA 150 εκατ. ευρώ μεσοπρόθεσμα από Υποδομές/Παραχωρήσεις – Πόσο μερίδιο έργων «χτυπάει»