Η πραγματική βιωσιμότητα απαιτεί κάτι περισσότερο από καλοδουλεμένα δελτία τύπου ή εντυπωσιακές ετήσιες εκθέσεις. Απαιτεί μετρήσιμο αντίκτυπο, υπευθυνότητα και προθυμία να αγκαλιάσουμε σκληρές αλήθειες. Καθώς η κλιματική αλλαγή εντείνεται και διευρύνονται οι κοινωνικές ανισότητες, οι επιχειρήσεις πρέπει να υπερβούν τις κενές υποσχέσεις και να επιδείξουν πραγματική πρόοδο.
Το πρώτο βήμα για τις επιχειρήσεις είναι ο καθορισμός στόχων που έχουν σημασία. Οι μετρήσεις βιωσιμότητας πρέπει να αντικατοπτρίζουν κάτι περισσότερο από τις σταδιακές βελτιώσεις και να στοχεύουν στην αντιμετώπιση συστημικών προκλήσεων. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αναζητήσουμε απαντήσεις για δύσκολα ερωτήματα: Ποιοι τομείς των δραστηριοτήτων μας προκαλούν τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική και κοινωνική βλάβη; Πού μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά; Και πώς μπορούμε να ευθυγραμμίσουμε τους στόχους μας με ευρύτερες παγκόσμιες προσπάθειες, όπως οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ;
Η διαφάνεια αποτελεί ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης είναι η ριζική διαφάνεια. Οι καταναλωτές σήμερα είναι δύσπιστοι για τους πράσινους ισχυρισμούς, και δικαίως. Διαφάνεια σημαίνει να παρέχετε λεπτομερείς, ειλικρινείς απολογισμούς της προόδου σας σε όποιο στάδιο και εάν βρίσκεται αυτή.
Φυσικά, η βιωσιμότητα δεν μπορεί να περιοριστεί σε ένα μόνο τμήμα ή πρωτοβουλία. Πρέπει να ενσωματωθεί σε κάθε πτυχή της επιχείρησης, επηρεάζοντας τις αποφάσεις από τις προμήθειες μέχρι το σχεδιασμό προϊόντων και την αφοσίωση των πελατών.
Η ενσωμάτωση της βιωσιμότητας συχνά έχει και κάποια πιο «βουβά» πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα, με την επανεξέταση της αλυσίδας εφοδιασμού της, μια εταιρεία μπορεί όχι μόνο να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα, αλλά και να μειώσει το κόστος και να βελτιώσει την ανθεκτικότητα, ένα win-win στοιχείο.
Στο ίδιο πλαίσιο, είναι κρίσιμη η συνεργασία με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Καμία επιχείρηση δεν λειτουργεί μεμονωμένα. Η συμμετοχή εργαζομένων, πελατών, προμηθευτών και κοινοτήτων ως συνεργατών στις προσπάθειες βιωσιμότητας όχι μόνο ενισχύει τα αποτελέσματα αλλά ενισχύει και τις σχέσεις.
Για παράδειγμα, με την επανεξέταση της αλυσίδας εφοδιασμού της, μια εταιρεία μπορεί όχι μόνο να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα, αλλά και να μειώσει το κόστος και να βελτιώσει την ανθεκτικότητα , το οποίο αποτελεί ένα win-win στοιχείο.
Μία από τις μεγαλύτερες παρανοήσεις σχετικά με τη βιωσιμότητα είναι ότι αποτελεί ένα «ακριβό σπορ». Αλλά δεν είναι. Αντιθέτως, αποτελεί μια επένδυση, αλλά από την εμπειρία μου, μια επένδυση που συχνά πληρώνει για τον εαυτό της μέσω μειωμένων κινδύνων, αυξημένης αποτελεσματικότητας και ενισχυμένης αφοσίωσης στην επωνυμία.
Η αποφυγή του greenwashing δεν συνδέεται με την τελειότητα αλλά με την πρόοδο. Πρόκειται για τον καθορισμό τολμηρών και μετρήσιμων στόχων. Πρόκειται για την ενσωμάτωση της βιωσιμότητας σε κάθε επίπεδο του οργανισμού σας και την αντιμετώπισή της ως βασικής επιχειρηματικής στρατηγικής και όχι ως εκ των υστέρων.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.