Οι υπουργοί από οκτώ ευρωπαϊκές χώρες κάλεσαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ενισχύσει τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels - SAF), απαιτώντας την ανάμειξή τους στο μίγμα της κηροζίνης, μία πρακτική που λένε ότι θα μειώσει σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στον συγκεκριμένο τομέα.
Εκπρόσωποι από τη Δανία, τη Φινλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, το Λουξεμβούργο, τις Κάτω Χώρες, την Ισπανία και τη Σουηδία εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση τη Δευτέρα ζητώντας από την εκτελεστική εξουσία της ΕΕ να «παρακινήσει την πρόσληψη βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων».
«Βλέπουμε τη χρήση τους ως μία από τις πιο εφικτές και αποτελεσματικές οδούς για τη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων του αεροπορικού τομέα βραχυπρόθεσμα», αναφέρει η δήλωση.
Τα SAF, τα οποία περιλαμβάνουν προηγμένα βιοκαύσιμα και ηλεκτροκαύσιμα, αντιπροσωπεύουν σήμερα μόνο το 0,05% της κατανάλωσης καυσίμων αεριωθούμενων αεροσκαφών στην ΕΕ.
Η δήλωση έρχεται πριν από τη δημοσίευση της πρωτοβουλίας ReFuelEU, η οποία θα καθορίσει ένα πλαίσιο για την απαλλαγή από τον άνθρακα της αεροπορικής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένου του καθορισμού απαιτήσεων για τη χρήση των SAF. Αναμένεται να δημοσιευθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Τα SAF μπορούν να αναπτυχθούν γρήγορα καθώς δεν απαιτούνται αλλαγές υποδομής στα αεροδρόμια. Πρόκειται για μια τεχνολογία «drop-in» που μπορεί να αναμειχθεί με κηροζίνη και να χρησιμοποιηθεί χωρίς να απαιτούνται τροποποιήσεις στον κινητήρα του αεροπλάνου.
Η αεροπορία θα συνεχίσει να βασίζεται σε υγρά καύσιμα για την επόμενη δεκαετία, δήλωσε ο Andreas Scheuer, Γερμανός υπουργός μεταφορών και ψηφιακών υποδομών, καθώς οι τεχνολογίες μηδενικών και χαμηλών εκπομπών που χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα και φορτηγά, όπως υδρογόνο και ηλεκτρικές μπαταρίες, δεν είναι έτοιμες για χρήση σε εμπορικές πτήσεις.