Το αυξημένο κόστος των καυσίμων κίνησης (με τη βενζίνη να κυμαίνεται στα 1,95 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης πάνω από τα 1,8 ευρώ) και ο περιορισμένος αντίκτυπος των επιδοτήσεων/εκπτώσεων λόγω του προσωρινού τους χαρακτήρα επιταχύνουν τη μετάβαση σε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης και μεταφοράς. Πριν από δύο περίπου χρόνια η ηλεκτροκίνηση έκανε ένα δυναμικό ξεκίνημα στην αγορά με την κυβέρνηση να τρέχει, τότε και τώρα, προγράμματα επιδότησης και κίνητρα για την περαιτέρω διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων. Η ενεργειακή κρίση ωστόσο και η αύξηση της τιμής της κιλοβατώρας κλέβουν πλέον κάτι από την δόξα της άλλοτε χαμηλού κόστους φόρτιση των EV.
Στην Ελλάδα, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων το πρώτο οκτάμηνο του 2022 έφτασαν τις 1.711 (2,3% της αγοράς) ενώ των επαναφορτιζόμενων υβριδικών - Plug in Hybrid (PHEV) τις 3.543 (4,77% της αγοράς), όταν συνολικά το 2021 τα αντίστοιχα νούμερα ήταν 2.176 πωλήσεις και ποσοστό 2,16% για τα BEV και 4.785 πωλήσεις (4,74%).
Φυσικά, διάφοροι παράγοντες μπορεί να θεωρηθεί ότι προκαλούν αυτή τη στασιμότητα, από τις καθυστερήσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού και παραδόσεις μέχρι την αβεβαιότητα που δημιουργούν ο υψηλός πληθωρισμός, η παρατεταμένη υγειονομική κρίση, ο πόλεμος στην Ουκρανία και φυσικά η ενεργειακή κρίση.
Η αύξηση του κόστους φόρτισης αποτελεί έναν επιπλέον παράγοντα ανησυχίας αλλά αν εξετάσει κανείς τα νούμερα, εύκολα θα αντιληφθεί ότι τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να είναι πιο οικονομικά σε σχέση με τα συμβατικά.
Σε μια απλουστευμένη προσέγγιση το κόστος για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι αυξημένο κατά 30% σε σχέση με ένα εσωτερικής καύσης, αλλά, από την άλλη επιτυγχάνεται εξοικονόμηση 30% σε σχέση με το diesel κίνησης και 60% σε σχέση με την απλή αμόλυβδη.
ΙΕΑ: Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα φθάσουν στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων πρόκειται να φτάσουν σε υψηλό όλων των εποχών φέτος, αλλά χρειάζεται περισσότερη δουλειά σε άλλους τομείς για να τεθεί ο πλανήτης σε μια πραγματική πορεία προς τις καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.
Συγκεκριμένα, στο μέτωπο των ηλεκτρικών οχημάτων, ο IEA επισημαίνει ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις είχαν διπλασιαστεί το 2021 αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 9% της αγοράς αυτοκινήτων. Προσβλέποντας στο μέλλον, το 2022 «αναμενόταν να δούμε ένα ακόμη υψηλό όλων των εποχών για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, ανεβάζοντάς τις στο 13% των συνολικών πωλήσεων ελαφρών οχημάτων παγκοσμίως».
Ο IEA έχει δηλώσει προηγουμένως ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έφτασαν τα 6,6 εκατομμύρια το 2021. Το πρώτο τρίμηνο του 2022, οι πωλήσεις EV ανήλθαν σε 2 εκατομμύρια, καταγράφοντας αύξηση 75% σε σύγκριση με τους πρώτους τρεις μήνες του 2021.
Παρά τις προοπτικές για τα ηλεκτρικά οχήματα, ο IEA σημείωσε ότι δεν έχουν καταστεί ακόμη «παγκόσμιο φαινόμενο». Οι πωλήσεις σε αναπτυσσόμενες και αναδυόμενες χώρες προχωρούν με βραδείς ρυθμούς λόγω του υψηλότερου κόστους αγοράς και της έλλειψης διαθεσιμότητας υποδομών φόρτισης.