Συμβουλές για πτήσεις χωρίς... αναταράξεις

Δήμητρα Μάρκου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Συμβουλές για πτήσεις χωρίς... αναταράξεις

Το ταξίδι με το αεροπλάνο είναι το ασφαλέστερο και το γρηγορότερο και σε αρκετές περιπτώσεις και οικονομικότερο από τις επιλογές που έχει ένας ταξιδιώτης. Τουλάχιστον έτσι λένε οι ειδικοί!

Όμως τι γίνεται στις περιπτώσεις που όσοι το επιλέξουν, βρεθούν αντιμέτωποι με καθυστερήσεις, ακυρώσεις ή εάν τη θέση στο αεροπλάνο την πήρε άλλος, αν καταστραφούν ή χαθούν οι αποσκευές;

Παρά το γεγονός ότι όλα αυτά δεν είναι καθόλου ευχάριστα και κάθε ταξιδιώτης εύχεται να μην τα αντιμετωπίσει, καλό και να έχει κατά νου ότι έχει δικαιώματα και μπορεί ακόμα και να ζητήσει να αποζημιωθεί αφού η ταλαιπωρία του είναι αποτέλεσμα ενεργειών άλλων και όχι δικών του.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία και μάλιστα την ευρωπαϊκή, αυτό που καταρχάς θα πρέπει να ξέρει κανείς είναι ότι όταν αγοράζει το εισιτήριο του απαγορεύεται να χρεώνεται με επιπλέον ποσό λόγω της εθνικότητάς που έχει ή του τόπου έκδοσης του εισιτηρίου. Όταν αγοράζει ηλεκτρονικά το εισιτήριο, η συνολική τιμή του εισιτηρίου, συμπεριλαμβανομένων των φόρων και των υποχρεωτικών συμπληρωματικών επιβαρύνσεων, πρέπει να είναι γνωστή εξ αρχής, έτσι ώστε να μπορεί ο επιβάτης να συγκρίνει τις τιμές μεταξύ αεροπορικών εταιρειών πριν την επιλογή του.

Στο αεροπορικό εισιτήριο θα πρέπει εκτός από την τελική τιμή να αναφέρονται με σαφήνεια: ο αεροπορικός ναύλος, οι φόροι, τα τέλη αεροδρομίου, καθώς και λοιπές επιβαρύνσεις, προσαυξήσεις ή τέλη (π.χ. για την ασφάλεια ή για τα καύσιμα). Επίσης προαιρετικά επιπλέον ποσά πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια και να επισημαίνεται ο προαιρετικός χαρακτήρας τους.

Αν πάλι ο ταξιδιώτης αναχωρεί από αεροδρόμιο που βρίσκεται στην ΕΕ, ή φθάνει στην ΕΕ με αεροπορική εταιρεία χώρας της ΕΕ ή της Ισλανδίας, της Νορβηγίας ή της Ελβετίας τότε μια σειρά δικαιωμάτων τον βοηθούν ώστε να αντιμετωπίσει τυχόν προβλήματα.

Έτσι σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης της πτήσης ή υπεράριθμων κρατήσεων, έχει δικαίωμα είτε:

- να προωθηθεί στον τελικό προορισμό σας υπό παρεμφερείς συνθήκες,

- να του επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου και, αν χρειαστεί, να επιστρέψει χωρίς καμία επιβάρυνση στον αρχικό τόπο αναχώρησής σας.

Σε περίπτωση που η πτήση έχει μεγάλη καθυστέρηση άνω των πέντε ωρών ο ταξιδιώτης δικαιούται επίσης αποζημίωση. Μάλιστα οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούται να ενημερώσουν για τα δικαιώματά σας και για τον λόγο της άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης ή μεγάλης καθυστέρησης (πάνω από 2 ώρες, ή 4 ώρες αν η απόσταση της πτήσης είναι μεγαλύτερη από 3.500 χλμ.).

Ωστόσο αν ο επιβάτης αποδεχθεί την επιστροφή χρημάτων, η αεροπορική εταιρεία δεν είναι υποχρεωμένη να φροντίσει για τη συνέχιση του ταξιδιού σας ή να σας παράσχει περαιτέρω βοήθεια όπως δωρεάν αναψυκτικά, γεύματα, δυνατότητα επικοινωνίας (όπως δωρεάν τηλεφωνικές κλήσεις) και, αν χρειαστεί, παροχή καταλύματος, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τη διάρκεια της καθυστέρησης.

Όσο για τις χρηματικές αποζημιώσεις στην περίπτωση που δεν επιτραπεί η επιβίβαση, ή αν η πτήση ακυρωθεί ή φτάσει η πτήση στον τελικό προορισμό με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες στον τελικό προορισμό που αναφέρεται στο εισιτήριο, μπορεί να δικαιούται αποζημίωση ύψους 250 ευρώ - 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης:

Για πτήσεις εντός της ΕΕ:

- έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ

- πάνω από 1.500 χλμ: 400 ευρώ

Για πτήσεις μεταξύ αεροδρομίου της ΕΕ και αεροδρομίου εκτός ΕΕ

- έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ

- 1.500 - 3.500 χλμ: 400 ευρώ

- πάνω από 3.500 χλμ: 600 ευρώ

Αν η αεροπορική εταιρεία προσφέρει εναλλακτική πτήση με παρεμφερή ώρα άφιξης, η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50%.

Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, όμως ο ταξιδιώτης δεν παίρνει αποζημίωση αν:

- η ακύρωση οφειλόταν σε έκτακτες συνθήκες π.χ. σε κακές καιρικές συνθήκες, ή

- είχε ενημερωθεί για την ακύρωση 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία πτήσης, ή

- σας προσφέρθηκε εναλλακτική πτήση για την ίδια διαδρομή και με παρεμφερή ώρα άφιξης.

Σε περίπτωση ακύρωσης λόγω έκτακτων συνθηκών μπορεί να μην δικαιούται ο επιβάτης αποζημίωση, αλλά η αεροπορική εταιρεία οφείλει να παράσχει τη δυνατότητα

- επιστροφής του αντίτιμου του εισιτηρίου (ολόκληρο ή μόνο του μέρους που δεν χρησιμοποιήσατε)

- μεταφοράς στον τελικό προορισμό με άλλη πτήση το συντομότερο δυνατό

- εκ νέου κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία της επιλογής του (εφόσον υπάρχουν θέσεις).

Στην περίπτωση επιστροφής χρημάτων ή αποζημίωσης ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να υποβάλλει το έντυπο καταγγελίας ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών στην αεροπορική εταιρεία και να κρατήσει ένα αντίγραφο. Στην περίπτωση που δεν λάβει απάντηση ή αυτή που λάβει δεν τον ικανοποιεί τότε μπορεί να υποβάλλει καταγγελία στον Εθνικό Φορέα Εφαρμογής στην χώρα που συνέβη το περιστατικό εφόσον είναι εντός της ΕΕ.

Αν το περιστατικό συνέβη σε αεροδρόμιο αναχώρησης εκτός ΕΕ αλλά αφορά αερομεταφορέα της ΕΕ, μπορεί να υποβάλει την καταγγελία στον αρμόδιο Εθνικό Φορέα Εφαρμογής στη χώρα της ΕΕ η οποία ήταν ο προορισμός.

Εκτός όμως από την ίδια την πτήση μπορεί ο ταξιδιώτης να αντιμετωπίσει προβλήματα και με τις αποσκευές του. Να τις χάσει ή να υποστούν κάποια φθορά. Και σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν δικαιώματα τα οποία μπορεί να διεκδικήσει.

Εάν οι αποσκευές είναι παραδιδόμενες κατά τον έλεγχο εισιτηρίων και χαθούν, φθαρούν ή καθυστερήσουν, η αποζημίωση από την αεροπορική εταιρεία μπορεί να φτάσει έως και τα 1.220 ευρώ.

Στην περίπτωση των χειραποσκευών (περιλαμβανομένων των προσωπικών αντικειμένων) η εταιρεία έχει ευθύνη μόνο εάν ήταν η ίδια υπαίτια της ζημίας που προκλήθηκε. Ο ταξιδιώτης αν αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα έχει δικαίωμα να υποβάλει σχετική δήλωση εντός 7 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών (ή 21 ημέρες σε περίπτωση καθυστερημένης παραλαβής).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider