Με τα ληξιπρόθεσμα χρέη να φθάνουν τα 105 δισ. ευρώ και τους φορολογούμενους με ανοιχτούς λογαριασμούς στην Εφορία να υπερβαίνουν τα 4 εκατομμύρια, οι εισπρακτικοί μηχανισμοί της ΑΑΔΕ ανεβάζουν ταχύτητα βάζοντας σε πρώτο πλάνο τους οφειλέτες που γύρισαν την πλάτη στις ρυθμίσεις οφειλών.
Από τη Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου πιάνουν δουλειά οι υπάλληλοι του νέου εισπρακτικού κέντρου της Αττικής, ενώ από τις αρχές του έτους θα λειτουργήσει και το εισπρακτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Στόχος των δυο νέων μονάδων, το στενό μαρκάρισμα των οφειλετών και η ενίσχυση των εισπράξεων από παλαιές και φρέσκες «κόκκινες» φορολογικές οφειλές.
Και τα δύο κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης θα εξοπλιστούν με το «Eispraxis» που είναι το βασικό όπλο παρακολούθησης του προφίλ του κάθε οφειλέτη καθώς θα βλέπει όλες τις κινήσεις σε πραγματικό χρόνο και θα αντλεί στοιχεία από μια πλειάδα πληροφοριακών συστημάτων του δημοσίου. Για κάθε ΑΦΜ, ο εισπρακτικός μηχανισμός θα έχει πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα τα οποία αντλούνται από τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, το Taxis, το Taxisnet, το ICISnet, το Elenxis, καθώς και από τρίτους (Κτηματολόγιο, πιστωτικά ιδρύματα, συμβολαιογράφους, Χρηματιστήριο, Εργάνη, ΓΕΜΗ κ.ά.).
Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ. στις αρμοδιότητες των νέων εισπρακτικών μονάδων περιλαμβάνονται:
- Επιβολή αναγκαστικών, διασφαλιστικών και λοιπών μέτρων από το δημόσιο για την αποπληρωμή των οφειλών.
- Έλεγχος, επαλήθευση και διασταύρωση στοιχείων φορολογουμένων.
- Κατηγοριοποίηση των οφειλετών με βάση το ύψος της οφειλής και εντοπισμός ανά γεωγραφική περιοχή με τη χρήση νέων ψηφιακών εργαλείων με στίγμα για τα φυσικά πρόσωπα και τους επαγγελματίες που αλλάζουν συχνά διεύθυνση κατοικίας, εργασίας ή επαγγελματική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα ο «φάκελός» τους να μεταφέρεται από ΔΟΥ σε ΔΟΥ.
- Αυτόματη παρακολούθηση για την πορεία και την εξέλιξη της «κόκκινης» οφειλής.
- Η λήψη και επεξεργασία αιτημάτων για τη χορήγηση στοιχείων και πληροφοριών από φορολογουμένους, υπηρεσίες της ΑΑΔΕ ή τρίτους.
- Ο έλεγχος και η σύνταξη εκθέσεων χαρακτηρισμού οφειλών αρμοδιότητας της Διεύθυνσης ως ανεπίδεκτων είσπραξης.
- Η είσπραξη των δημοσίων εσόδων.
- Η βεβαίωση ή η καταχώριση των στοιχείων των νόμιμων τίτλων στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων, η καταχώριση των εισπράξεων, των επιστροφών και των διαγραφών, η τήρηση των λοιπών βιβλίων του Τμήματος Εσόδων, η τακτοποίηση υπερεισπράξεων, καθώς και η τήρηση της λογιστικής.
- Η διαχείριση και η παρακολούθηση της διαδικασίας των εισπράξεων που διενεργούνται μέσω των φορέων είσπραξης.
- Η διαχείριση και η παρακολούθηση της διαδικασίας των επιστροφών φόρου.
- Η επιδίωξη είσπραξης οφειλών που διέπονται από ειδικές διατάξεις, λόγω υπαγωγής σε διαδικασία αφερεγγυότητας, όπως πτώχευση ή προπτωχευτικές διαδικασίες ή δικαστική διαδικασία ρύθμισης χρεών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, υπαγωγής σε καθεστώς εκκαθάρισης ή δικαστικής εκκαθάρισης κληρονομίας, καθώς και οφειλών σχολαζουσών κληρονομιών.
Αυτόματες κατασχέσεις
Για κάθε ΑΦΜ, ο εισπρακτικός μηχανισμός θα έχει πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα τα οποία αντλούνται από τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, το Taxis, το Taxisnet, το ICISnet, το Elenxis, καθώς και από τρίτους (Κτηματολόγιο, πιστωτικά ιδρύματα, συμβολαιογράφους, Χρηματιστήριο, Εργάνη, ΓΕΜΗ κ.ά.). Στον ψηφιακό φάκελο του οφειλέτη θα παρατίθενται και τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης τα οποία μπορούν ή έχουν ληφθεί για τη διασφάλιση της είσπραξης των χρεών του φορολογούμενου. Πέραν του οφειλέτη θα παρακολουθούνται και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι με την οφειλή (συνυπόχρεοι, εγγυητές, νόμιμοι εκπρόσωποι, συσχετιζόμενες επιχειρήσεις, διασυνδεδεμένοι όμιλοι, όπως και οι απορροφήσεις-συγχωνεύσεις ).
Τέλος τα δικαστικά τμήματα στις Δ.Ο.Υ.
Στο εισπρακτικό κέντρο της Αθήνας, μεταφέρονται αρμοδιότητες των Τμημάτων Εσόδων και Δικαστικού & Νομικής Υποστήριξης των ΔΟΥ ΙΖ’ Αθηνών, Γλυφάδας, ΙΒ’ Αθηνών και Ελευσίνας.
Ειδικότερα, από τη Δευτέρα 25/09/2023, οι φορολογούμενοι, που υπάγονται σε αυτές τις ΔΟΥ, θα εξυπηρετούνται για τα συγκεκριμένα τμήματα:
- ψηφιακά, στις εφαρμογές, «τα Αιτήματά μου» και «τα Ραντεβού μου», από το ΚΕΒΕΙΣ Αττικής,
- τηλεφωνικά, από το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΚΕΦ), στο +30 213 162 1000, κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 7:30 έως 17:00.
Επισημαίνεται ότι οι εφαρμογές «τα Αιτήματά μου» και «τα Ραντεβού μου» για τα ανωτέρω τμήματα των τεσσάρων ΔΟΥ παύουν να είναι διαθέσιμες από σήμερα, Παρασκευή, 22/09/2023, στις 14:30.
Η σταδιακή μεταφορά και ενσωμάτωση στο ΚΕΒΕΙΣ Αττικής των παραπάνω αρμοδιοτήτων και των υπόλοιπων ΔΟΥ του νομού Αττικής, θα πραγματοποιηθεί ως εξής:
- Από 23/10/2023: ΔΟΥ Περιστερίου, Ε’ Πειραιά, Νίκαιας, ΙΓ’ Αθηνών και Αιγάλεω
- Από 30/10/2023: ΔΟΥ Ηλιούπολης, Καλλιθέας, Α’ Πειραιά, Αγίων Αναργύρων και Νέας Ιωνίας
- Από 06/11/2023: ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού και Εναλλακτικής Φορολόγησης Φορολογικών Κατοίκων Ημεδαπής, ΦΑΕ Αθηνών, Πλοίων, Κορωπίου, Παλλήνης και Χολαργού
- Από 13/11/2023: ΔΟΥ Α’ Αθηνών, Δ’ Αθηνών, ΦΑΕ Πειραιά, Αμαρουσίου, Κηφισιάς και Ψυχικού.