«Κούρεμα» ή ακόμη και διαγραφή των έξτρα φόρων, προσαυξήσεων και προστίμων που είχαν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση πέτυχαν σχεδόν 3 στους 10 φορολογούμενους που προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της ΑΑΔΕ το πρώτο τετράμηνο του 2024.
Όσοι δεν βρήκαν το δίκιο τους στη ΔΕΔ, έχουν μια δεύτερη ευκαιρία στα διοικητικά δικαστήρια όπου σύμφωνα με τα στοιχεία προσφεύγει το 40% των φορολογούμενων που χάνουν τις υποθέσεις στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών.
Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ για το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2024 δείχνουν ότι, από τους φορολογούμενους που προσέφυγαν στη ΔΕΔ, σχεδόν το 30% πέτυχε ολική ή μερική διαγραφή των φόρων και των προστίμων που είχαν επιβληθεί από τις εφορίες και τα Ελεγκτικά Κέντρα.
Πιο συγκεκριμένα από 2.501 προσφυγές που υποβλήθηκαν από φορολογούμενους και επιχειρήσεις στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ), εξετάστηκαν οι 2.320 από τις οποίες έγιναν δεκτές εν όλω ή εν μέρει 636 υποθέσεις. Οι 1.654 υποθέσεις απορρίφθηκαν, 23 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς καθώς εξέπνευσε η προθεσμία για να εξεταστούν και 7 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν από τη διαδικασία.
Η στατιστική επεξεργασία των στοιχείων της ΑΑΔΕ δείχνει ότι από το 2013, όταν δηλαδή «έπιασε δουλειά» η ΔΕΔ έχουν υποβληθεί 91.139. Από το σύνολο των υποθέσεων εξετάστηκαν οι 86.739 από τις οποίες 46.821 απορρίφθηκαν με αποφάσεις της επιτροπής, 14.971 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς καθώς εξέπνευσε η προθεσμία για να εξεταστούν ενώ 652 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν από τη διαδικασία.
Προσφυγές που έγιναν δεκτές
Δεκτές έγιναν εν όλω ή εν μέρει 21.189 υποθέσεις, δηλαδή μόνο το 24,4% των υποθέσεων. Από το σύνολο των προσφυγών οι 34.937 έχουν φθάσει στα δικαστήρια.
Τι ισχύει
Το ισχύον καθεστώς δίνει τη δυνατότητα στους φορολογούμενους να αμφισβητήσουν πράξεις, ρητές ή σιωπηρές, που εκδίδονται ή συντελούνται σε βάρος του από τη φορολογική αρχή προσφεύγοντας στη ΔΕΔ εντός 30 ημερών πριν από τη προσφυγή στα δικαστήρια. Η απόφαση για την ενδικοφανή προσφυγή εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της ενδικοφανούς προσφυγής και σε περίπτωση που δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση θεωρείται ότι η προσφυγή έχει απορριφθεί από τη ΔΕΔ και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της προθεσμίας. Μάλιστα, από την 1η Φεβρουαρίου 2023 η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά ενώ αν υφίσταται αποδεδειγμένη αδυναμία ψηφιακής υποβολής, είναι δυνατή η χειρόγραφη υποβολή στην αρμόδια φορολογική αρχή. Ταυτόχρονα με την υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής ο φορολογούμενος θα πρέπει να συνυποβάλλει στην αρμόδια φορολογική αρχή και τα συνημμένα έγγραφα και δικαιολογητικά μόνο σε ψηφιακή μορφή (αρχεία .pdf ή .zip) μέσω της εφαρμογής.
Στην ενδικοφανή προσφυγή θα πρέπει να αναφέρονται τα ακριβή στοιχεία του υπόχρεου, την προσβαλλόμενη πράξη, τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του, τη διεύθυνση για τις κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα στοιχεία επικοινωνίας του υπόχρεου.