Αντίθετη με την μεθοδολογία καθορισμού του κατώτατου μισθού βάσει μαθηματικού τύπου δηλώνει η ΓΣΕΕ, στην πρώτη συνάντηση που είχε με την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας για την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής οδηγίας για επαρκείς κατώτατους μισθούς.
Η Συνομοσπονδία εξέφρασε την δυσαρέσκειά της για την κυβερνητική απόφαση να μην επανέλθει το σύστημα των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον κατώτατο μισθό, καθώς πάγιο αίτημά της είναι ο προσδιορισμός του να γίνεται από τις διαπραγματεύσεις των κοινωνικών εταίρων.
«Εμείς επιμένουμε ότι δεν υπάρχει πιο δίκαιο και δημοκρατικό σύστημα από αυτό. Σε κάθε περίπτωση όμως και με την Γενική απεργία στις 20 Νοεμβρίου θα νοηματοδοτήσουμε την προσπάθειά μας να έχουμε πραγματικές αυξήσεις, να έχουμε συλλογικές συμβάσεις εργασίας για όλους» δήλωσε μετά το πέρας της συνάντησης με τη Νίκη Κεραμέως και τον Νίκο Μηλαπίδη, ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ, Γιάννης Παναγόπουλος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ αναμένεται τις προσεχείς ημέρες να ζητήσει συνάντηση από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, προκειμένου να διαπιστωθούν οι προθέσεις της κυβέρνησης για μια σειρά από θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της.
Υπενθυμίζεται πως η πρόταση του υπουργείου αφορά την δημιουργία Επιτροπής Διαβούλευσης, η οποία θα αποτελείται κυρίως από εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, προκειμένου να διατυπώνει απλά τη γνώμη της για το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και την επικαιροποίησή του.
«Με τη ΓΣΕΕ εκκινεί μία σειρά διαδοχικών συναντήσεων με το σύνολο των εθνικών κοινωνικών εταίρων, προκειμένου να καταγραφούν οι θέσεις τους επί του πορίσματος. Ο διάλογος τώρα ξεκινάει», επισήμανε η υπουργός Εργασίας, που σήμερα θα συναντηθεί με το προεδρείο της ΓΣΕΒΕΕ.
«Η πρόταση της Επιστημονικής Επιτροπής προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία ενός μηχανισμού, που θα ενεργοποιηθεί από το 2028 και μετά, για τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού μέσα από αντικειμενικά και διαφανή οικονομικά στοιχεία, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, για παράδειγμα στη Γαλλία.
Παράλληλα, προτείνεται ένα σχέδιο δράσης για αύξηση του ποσοστού κάλυψης των συλλογικών συμβάσεων εργασίας στη χώρα μας, το οποίο αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνησή μας. Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε καλύτερες συνθήκες εργασίας και να ενισχύσουμε την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων» ανέφερε η κα Κεραμέως.
Η μετάβαση στο νέο σύστημα υπολογισμού θα γίνει σταδιακά. Κατά τις διαβουλεύσεις του 2025 και 2026 θα λαμβάνονται υπόψη και νέα κριτήρια καθορισμού του ύψους του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, όπως η αγοραστική δύναμη των μισθών, το κόστος διαβίωσης, το γενικό επίπεδο των μισθών κλπ.
Μετά την τριετία η αναπροσαρμογή του ύψους των βασικών αποδοχών θα γίνεται αυτόματα και αφού εξασφαλίζεται ότι οι μισθοί θα συμβαδίζουν με τη γενικότερη πορεία της οικονομίας.
Ο νέος τρόπος υπολογισμού των αυξήσεων του κατώτατου μισθού
Η πρόταση της Επιστημονικής Επιτροπής εμπεριέχει τον τρόπο υπολογισμού του κατώτατου μισθού μέσω ενός μαθηματικού τύπου ο οποίος λαμβάνει υπόψη αντικειμενικά και διαφανή οικονομικά στοιχεία.
Στο προτεινόμενο σύστημα ο καθορισμός και η αναπροσαρμογή του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου γίνεται αυτόματα, με βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα:
α) του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ης Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και
β) του ημίσεως του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο.
Δηλαδή η Επιτροπή προτείνει η αυτόματη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού να λαμβάνει υπόψιν και τον πληθωρισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας.
Ο νέος μηχανισμός έχει κάποια πλεονεκτήματα - σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας- όπως:
- η προβλεψιμότητα ως προς την μελλοντική πορεία του κατώτατου μισθού, και, κατά συνέπεια, στηρίζει αφενός τον οικογενειακό προγραμματισμό των εργαζομένων και αφετέρου την λειτουργία των επιχειρήσεων, ενώ ευνοεί τις επενδύσεις.
- η εισαγωγή των κριτηρίων της Οδηγίας γίνεται με συγκεκριμένο τρόπο που προστατεύει την διαμόρφωση κατώτατου μισθού, εξασφαλίζοντας έτσι την μακροχρόνια οικονομική διατηρησιμότητα,
- η προστασία της αγοραστικής δύναμης του χαμηλότερου 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών,
- η κατανομή των μισθών για ολόκληρη την ελληνική κοινωνία γίνεται περισσότερο δίκαιη,
- η ενίσχυση της αξιοπιστίας της οικονομικής πολιτικής της χώρας,
- είναι μοντέλο που χρησιμοποιείται από πολλά κράτη-μέλη της ΕΕ – άρα δοκιμασμένο.
Υπενθυμίζεται ότι σε 22 από τα 27 Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο κατώτατος μισθός ρυθμίζεται νομοθετικά, όπως και στην Ελλάδα.