Εισβάλλει σε Ευρώπη και ΗΠΑ η «κινεζική Google»

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Εισβάλλει σε Ευρώπη και ΗΠΑ η «κινεζική Google»

Την επέκτασή της στην αγορά των ΗΠΑ και της Ευρώπης αποφάσισε η Baidu, η συνχά αποκαλούμενη και ως η κινεζική Google, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του κινεζικού κολοσσού της αναζήτησης. Μάλιστα η εταιρεία φαίνεται πως κοιτά να διευρύνει τις δραστηριότητές της, επεκτεινόμενη και σε άλλους τομείς όπως τα αυτοοδηγούμενα οχήματα και η ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Μιλώντας στο συνέδριο Viva Technology στο Παρίσι, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Baidu, Robin Li, ξεκαθάρισε πως η επέκταση στις e- συναλλαγές είναι δεδομένη. «Πιστεύω ότι θα πάμε στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ και στη συνέχεια πολλά άλλα μέρη» ανέφερε συγκεκριμένα ο Li και συμπλήρωσε πως «κρίνεται αναγκαίο να βρεθεί ένα νέο πεδίο μάχης».

«Η αναζήτηση ωριμάζει, και τα κινητά διαφέρουν κατά πολύ, από τα μέχρι χθες δημοφιλή, desktop. Αυτό επιβάλλει να βρούμε νέους τρόπους για να αποκτήσουμε πρόσβαση στη νέα αγορά».

Αξίζει να σημειωθεί πως η Baidu είναι η πιο δημοφιλής μηχανή αναζήτησης στην Κίνα, τόσο για κινητά τηλέφωνα όσο και για desktop, ενώ συγκεντρώνει σχεδόν το 90% των εσόδων της από τη διαφήμιση.

Μέχρι στιγμής, οι προσπάθειες διεθνούς επέκτασης της Baidu έχουν επικεντρωθεί στις αναδυόμενες αγορές, όπου η ανάπτυξη των κινητών τηλεφώνων παρουσιάζει έκρηξη και οι συνδέσεις στο διαδίκτυο βελτιώνονται πολύ αργά. Μέχρι στιγμής η Baidu δραστηριοποιείται σε Βραζιλία, Ινδονησία και Ταϊλάνδη και φυσικά στην Ιαπωνία. Σε κάθε αγορά, μάλιστα, η Baidu λανσάρει την έκδοση της μηχανής αναζήτησης στην τοπική γλώσσα ενώ προσπαθεί να επεκτείνει την παρουσία της και μέσα από άλλες υπηρεσίες. Για παράδειγμα, στην περίπτωση της Ινδονησίας, έχει δημιουργήσει το δικό της κατάστημα εφαρμογών, το αντίστοιχο Android app, που ονομάζεται MoboMarket.



Το στοίχημα μοιάζει μεγάλο, αφού τόσο η Ευρώπη όσο και οι ΗΠΑ είναι δυο εντελώς διαφορετικές αγορές από την κινεζική, με κυρίαρχη μηχανή αναζήτησης αυτή της Google. Δεδομένων των συνθηκών, η απόκτηση ενός καλού μεριδίου στις εν λόγω αγορές, θεωρείται δύσκολη υπόθεση και δη στον τομέα των έξυπνων κινητών όπου το Android έχει κερδίσει τις καρδιές των καταναλωτών και στις δύο αυτές ηπείρους.

Επιπλέον η Baidu θα έρθει αντιμέτωπη με εντελώς διαφορετικές νομοθεσίες, οι οποίες κατά διαστήματα χαρακτηρίστηκαν δυσμενείς για τις κινεζικές εταιρείες, ιδιαίτερα στην περίπτωση των Ηνωμένων Πολιτιειών Αμερικής.



Ασαφής παραμένει μέχρι στιγμής η στρατηγική που θα ακολουθήσει ο κινεζικός κολοσσός για την επέκτασή του σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Το σίγουρο είναι πως η εταιρεία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ορισμένες από τις αμερικανικές ή ευρωπαϊκές εταιρείες στις οποίες έχει ήδη επενδύσει – ένα παράδειγμα αποτελεί η Uber – ώστε να ισχυροποιήσει την θέση της στη νέα αγορά.

Τον τελευταίο καιρό δεν είναι λίγοι οι κινεζικοί κολοσσοί που βαδίζουν προς την Ευρώπη. Ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου, Alibaba, προσέλαβε ήδη μάνατζέρ του σε Ιταλία και Βρετανία, ενώ ετοιμάζει όπως φαίνεται και επίσκεψη στην ελληνική αγορά.

Η υπηρεσία ηλεκτρονικών πληρωμών της Alibaba μάλιστα, Alipay, έχει ήδη συνάψει συμφωνίες με εταιρείες του εξωτερικού ώστε οι κινέζοι τουρίστες να έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές πληρωμές της στις συναλλαγές που πραγματοποιούν στο εξωτερικό, αλλά ταυτόχρονα να διευκολύνει ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να πωλούν τα εμπορεύματά τους στην Κίνα. Αυτό το σενάριο μάλιστα θεωρείται πιθανό να υλοποιηθεί και από την Baidu.





Αξιοσημείωτη ήταν η αναφορά του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας και στις προκλήσεις που προκύπτουν για τις μηχανές αναζήτησης από αντιπάλους όπως το Facebook.



«Τον τελευταίο καιρό αντιμετωπίζουμε ένα καινούργιο πρόβλημα. Οι χρήστες πηγαίνουν πλέον απευθείας στο WeChat ή στο Facebook για να βρουν πολλά από αυτά που χρειάζονται, με αποτέλεσμα οι παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης να έχουν εν μέρει παραγκωνιστεί. Φυσικά πρέπει να λάβουμε το νέο αυτό δεδομένο σοβάρά υπόψη μας και να ασχοληθούμε με τα νέα συμπεριφορά των καταναλωτών. Επιπλέν πρέπει να συνεχίσουμε να καινοτομούμε προσφέροντας καλύτερες λύσεις στους χρήστες μας», απάντησε ο Li.



Φυσικά η αναφορά του Li στο Facebook δεν ήταν τυχαία. Η εταιρεία μόλις πρόσφατα άνοιξε την πλατφόρμα του Messenger στους προγραμματιστές για να αναπτύξουν τα δικά τους chatbots - εφαρμογές δηλαδή μέσω των οποίων θα μπορούν οι καταναλωτές από το παραγγέλνουν λουλούδια έως να απαντούν σε ερωτηματολόγια εξυπηρέτησης πελατών. Πλέον μάλιστα μέσω του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου οι χρήστες μπορούν ενημερωθούν για την πρόγνωση του καιρού καθώς και για τις παγκόσμιες εξελίξεις, κάτι που παραδοσιακά αναζητούσαν μέσω Google. Πρώτος διδάξας, βέβαια, στον τομέα των bots που ισχυροποιεί τον ρόλο των κοινωνικών δικτύων και αποδυναμώνει αυτόν των μηχανών αναζήτησης, υπήρξε η WeChat, η μεγαλύτερη εφαρμογή ανταλλαγής άμεσων μηνυμάτων της κινεζικής Tencent, η οποία με την χρήση των bots κατάφερε να εκτινάξει τα έσοδά της στα ύψη.

Όπως υπογράμμισε ο Li η επέκταση των μη παραδοσιακών παικτών στις μηχανές αναζήτησης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τους ισχυρούς παίκτες της αγοράς, γι' αυτό και η Baidu έχει εστιάσει πλέον σε άλλους τομείς. Όπως η Google, η Baidu πραγματοποιεί ήδη δοκιμές στα αυτοοδηγούμενα οχήματα διαθέτει ήδη μια υπηρεσία χαρτογράφησης η οποία θα βοηθά τους Κινέζους τουρίστες να εντοπίζουν ξενοδοχεία κι εστιατόρια σε όποιο σημείο του πλανήτη κι αν βρίσκονται.

«Ο συναγωνισμός είναι μεγάλος. Παρόλα αυτά, όμως, οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να βασίζονται στην αναζήτηση για πολλά πράγματα που αφορούν στην καθημερινότητά τους», κατέληξε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider