Ένα δεύτερο ΣΔΙΤ για την ευρυζωνική πρόσβαση όλων των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας ετοιμάζει η κυβέρνηση, με την αρωγή του ΕΣΠΑ 2021-2027. Το UFBB 2 το οποίο περιλαμβάνεται στο τομεακό πρόγραμμα «Ψηφιακός Μετασχηματισμός» του νέου ΕΣΠΑ, το οποίο έλαβε χθες την έγκριση της Κομισιόν, θα συμβάλλει στην ανάπτυξη ευρυζωνικών δίκτυα πολύ υψηλής χωρητικότητας στις περιοχές που θα μείνουν εκτός κάλυψης μετά και την ολοκλήρωση του UFBB 1.
Παρότι το χρονοδιάγραμμα δεν είναι ακόμα σαφές, οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ακολουθήσει του UFFB 1 και θα πρέπει να προχωρήσει με γοργά βήματα ώστε να προλάβουμε να πιάσουμε τους στόχους ευρυζωνικότητας που έχει θέσει η ΕΕ για το 2025.
Προχωρά το UFBB 1
Να θυμίσουμε άλλωστε ότι το UFBB 1 αναμένεται να έχει αναδόχους περί τα τέλη του έτους. Ειδικότερα, οι δεσμευτικές προσφορές για το το μεγαλύτερο ΣΔΙΤ της χώρας και ενός από τα μεγαλύτερα του κλάδου στην Ευρώπη με προϋπολογισμό 700 εκατ. ευρώ (περίπου 870 εκατ. με ΦΠΑ), εκ των οποίων τα 300 εκατ. θα προέλθουν από δημόσια χρηματοδότηση, αναμένονται έως και τις 17 Σεπτεμβρίου 2021.
Το έργο στοχεύει στην κάλυψη με οπτικές ίνες περιοχών της χώρας οι οποίες δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, και εκτιμάται ότι μπορεί να αφορά έως και 2,4 εκατομμύρια πολίτες και επιχειρήσεις.
Οι οπτικές αυτές ίνες θα αναπτυχθούν σε επτά γεωγραφικές ζώνες. Συγκεκριμένα στις
- Στις Περιφερειακές Ενότητες Ζακύνθου, Αρκαδίας, Κορινθίας, Μεσσηνίας, Ροδόπης, Δράμας, Ηλείας, Εβρου Ξάνθης (Πρώτη Ζώνη)
- Στις Περιφερειακές Ενότητες Καστοριάς, Φλώρινας, Κέρκυρας, Πέλλας, Πιερίας, Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας, Λάρισας, Μαγνησίας, Σποράδων ( Δεύτερη Ζώνη)
- Στις Περιφερειακές Ενότητες Ηρακλείου, Ρεθύμνου, Χανίων, Σύρου, Ανδρου, Θήρας, Κέας- Κύθνου, Μήλου, Μυκόνου, Νάξου, Πάρου, Τήνου, Εύβοιας ( Τρίτη Ζώνη)
- Στις Περιφερειακές Ενότητες Λέσβου, Ικαρίας, Λήμνου, Σάμου, Ζϊου, Θάσου, Καβάλας, Σερρών, Χαλκιδικής (Τέταρτη Ζώνη)
- Στις Περιφερειακές Ενότητες Ιθάκης, Κεφαλληνίας, Λευκάδας, Ευρυτανίας, Φωκίδας, Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας (Πέμπτη Ζώνη).
- Στις Περιφερειακές Ενότητες Κοζάνης, Γρεβενών, Αργολίδας, Λακωνίας, Ημαθίας, Αρτας, Καρδίτσας, Τρικάλων, Πειραιώς, Νήσων Αττικής (Έκτη Ζώνη)
- Και τέλος στις Περιφερειακές Ενότητες Λασιθίου, Καλύμνου, Καρπάθου, Κώ, Ρόδου, Φθιώτιδας, Βοιωτίας, Αν. Αττικής, Δυτικής Αττικής (Έβδομη Ζώνη).
Με τον τρόπο αυτό οι ανάδοχοι του έργου - κατά την διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου εκδήλωσαν ενδιαφέρον οκτώ εταιρείες και ενώσεις εταιρειών, θα δημιουργήσουν περισσότερες από 750.000 συνδέσεις ταχύτητας τουλάχιστον 100 Mbps, με δυνατότητα αναβάθμισης σε 1Gbps ώστε να επιταχύνουμε την επίτευξη των στόχων συνδεσιμότητας του ευρωπαϊκού σχεδίου της «Κοινωνίας των Gigabit».
Οι στόχοι της ΕΕ και η θέση της Ελλάδας
Να θυμίσουμε ότι η ΕΕ έχει χαρακτηρίσει την συνδεσιμότητα ως το πλέον βασικό προαπαιτούμενο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των κρατών, αλλά και ως δημόσιο αγαθό το οποίο, ως ψηφιακό ανάλογο των δημόσιων συγκοινωνιακών υποδομών, συμβάλλει τα μέγιστα στην οικονομική ανάπτυξη και ευημερία.
Για το λόγο αυτό και με στόχο την ανάπτυξη της ενιαίας ψηφιακής αγοράς και τη διασφάλιση του ψηφιακού της μέλλοντος, συνέταξε ήδη από το 2010 το Ψηφιακό Θεματολόγιο για την Ευρώπη 2020 (Digital Agenda for Europe 2020),το οποίο προδιέγραφε σαφείς στόχους για την εξασφάλιση της παροχής πολύ ταχύτερης πρόσβασης στο διαδίκτυο.
Στη συνέχεια, το 2016 αναβάθμισε τους στόχους αυτούς, μέσω της ευρωπαϊκής κοινωνίας των Gigabit, σύμφωνα με την οποία η Ε.Ε. ως το 2025 επιδιώκει:
- Να εξασφαλίσει εξαιρετικά υψηλή συνδεσιμότητα της τάξης των Gigabits σε όλους τους κύριους κοινωνικο-οικονομικούς μοχλούς όπως εκπαιδευτικά ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα, κόμβοι μεταφορών, φορείς δημοσίων υπηρεσιών όπως νοσοκομεία και διοίκηση καθώς και επιχειρήσεις που βασίζονται στις ψηφιακές τεχνολογίες,
- Να παρέχει αδιάλειπτη κάλυψη 5G σε όλες τις αστικές περιοχές και όλες τις κύριες επίγειες διαδρομές μεταφορών,
- Να παρέχει πρόσβαση σε συνδεσιμότητα στο διαδίκτυο για όλα τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά, σε αστικές και αγροτικές περιοχές, με ελάχιστη ταχύτητα 100 Mbps, η οποία θα δύναται να αναβαθμιστεί σε ταχύτητες της τάξης των Gbps
Επιπλέον, στις 16 Σεπτεμβρίου 2020, ανακοίνωσε την πρόθεσή της για επιτάχυνση και συγκεκριμενοποίηση των στόχων του σχεδίου για την ψηφιακή Ευρώπη μέχρι το 2030, δίνοντας έμφαση στην ψηφιακή της κυριαρχία.
Η χώρα μας παρουσιάζει υψηλή διαθεσιμότητα σταθερών ευρυζωνικών δικτύων σε νοικοκυριά (99,3% για πρώτη φορά στο τέλος του 2019) ενώ καταγράφει σημαντική επιτάχυνση στη σύγκλιση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σχετικά με την κάλυψη ευρυζωνικών δικτύων υψηλής ταχύτητας (Next Generation Access – NGA) ανά νοικοκυριό.
Ωστόσο στην κατηγορία κάλυψης με ταχύτητες >100 Μbps, προ πανδημίας καταγραφόταν σημαντική υστέρηση κατά περίπου 25 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Αντίστοιχα και η διείσδυση των σύγχρονων σταθερών ευρυζωνικών επικοινωνιών, κινείται με αργούς ρυθμούς, σε σύγκριση με το μέσο όρο της Ε.Ε., γεγονός που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς οφείλεται σε πολλαπλές παραμέτρους όπως η οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών, η τεχνολογική τους ωριμότητα κ.ά.
Η τάση έδειξε να αλλάζει εν μέσω πανδημίας όπου οι ψηφιακές ανάγκες πολλαπλασιάστηκαν. Ειδικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ οι ευρυζωνικές συνδέσεις της χώρας, στο τέλος του 2020 σε 4.270.473, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 4%.
Ωστόσο οι γραμμές πρόσβασης σε δίκτυα NGA, ανήλθαν σε 472.613 από 195.427 που ήταν στο τέλος του 2019, αυξάνοντας το ποσοστό τους επί του συνόλου των ευρυζωνικών γραμμών κατά 11,07% σε σχέση με 4,76% στο τέλος του 2019.
Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΕΤΤ για το 2020 το ποσοστό των γραμμών υψηλών ταχυτήτων (από 30 Mbps έως 100 Mbps) αυξήθηκε στο 32.8% από το 25,7% που ήταν στα τέλη του 2019 ενώ αυτό των μεσαίων ταχυτήτων (από 10 Mbps έως 30 Mbps) υποχώρησε στο 61,1% από 72,8% στα τέλη του 2019. Έδαφος έδειξαν να κερδίζουν και οι γραμμές υπερυψηλών ταχυτήτων (από 100 Mbps και άνω), που πλέον συνιστούν ποσοστό 5,8% από 1,8% στα τέλη του 2019. Παρά την μεγάλη αύξηση βέβαια οι εν λόγω συνδέσεις παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.