Βραδέως προχωρά ο ψηφιακός μετασχηματισμός των Δήμων της χώρας, καθώς μέσα σε τρία περίπου χρόνια από την προαναγγελία της δράσης έχουν ενταχθεί στις δράσεις ψηφιοποίησης μόλις 52 Δήμοι από τους συνολικά 332 της χώρας. Δεδομένου μάλιστα ότι το κονδύλι που προγραμματίζεται για την ψηφιοποίηση της τοπικής αυτοδιοίκησης μέσω ΕΣΠΑ, αποτελεί το 40% των κονδυλίων του Προγράμματος «Ψηφιακός Μετασχηματισμός» του ΕΣΠΑ 2021-2027, οι αρμόδιοι υπουργοί, Θοδωρής Λιβάνιος (Εσωτερικών) και Δημήτρης Παπαστεργίου (Ψηφιακής Διακυβέρνησης) απηύθυναν έκκληση για επιτάχυνση των ενεργειών, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την παρουσίαση της μέχρι τώρα πορείας του προγράμματος.
Πώς προχωρά η ψηφιοποίηση των Δήμων
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, από το φθινόπωρο του 2021 όπου ανακοινώθηκε η δράση μέχρι και σήμερα έχουν ενταχθεί δράσεις από 52 δήμους, ενώ συνολικά 312 δήμοι έχουν καταθέσει προς αξιολόγηση προτάσεις. Ενδεικτικό είναι και το γεγονός ότι από τις αρχές του 2022 όπου και ξεκίνησε το πρόγραμμα, η πρώτη ένταξη έργου πραγματοποιήθηκε από τον Δήμο Πετρούπολη την άνοιξη του 2023.
Η δράση Smart Cities
Να υπενθυμίσουμε ότι η δράση για τους Δήμους που φέρει την ονομασία Smart Cities υλοποιείται μέσω του Προγράμματος «Ψηφιακός Μετασχηματισμός» του ΕΣΠΑ 2021-2027, με συνολικό προϋπολογισμό 235.285.163 ευρώ.
Ο προϋπολογισμός για τις συγκεκριμένες 52 εντάξεις ανέρχεται σε περισσότερα από 39 εκατ. ευρώ με το ποσό για κάθε Δήμο να κυμαίνεται από 210.000 έως 2.770.000 ευρώ, ανάλογα με τον πληθυσμό του.
Τα έργα που μπορεί να υλοποιήσει κάθε Δήμος φτάνουν κατά μέσο όρο τα 10 και η επιλογή τους πραγματοποιείται από τους ίδιους τους Δήμους, ανάλογα με τις ανάγκες τους, μεταξύ 38 προτεινόμενων λύσεων που περιλαμβάνει το πρόγραμμα.
Μέχρι και σήμερα από το σύνολο των προτάσεων που έχουν υποβάλλει οι 312 Δήμοι, οι πέντε δημοφιλέστερες είναι οι:
- Η ολοκληρωμένη υποδομή προστασίας από κυβερνοεπιθέσεις (Network Firewall,Endpoint security κλπ.) και η παροχή συστήματος τηλε-εργασίας που επιλέχθηκε από 165 Δήμους.
- Η κεντρική ενιαία πλατφόρμα διαχείρισης και συλλογής δεδομένων δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού των ΟΤΑ που επιλέχθηκε από 149 Δήμους.
- Η οργάνωση γραφείου κίνησης και η διαχείριση δημοτικού στόλου οχημάτων που επιλέχθηκε από 145 Δήμους.
- Ο έξυπνος οδηγός Πόλης / Δήμου με καταγραφή τοπικών επιχειρήσεων που επιλέχθηκε από 144 Δήμους.
- Το σύστημα διαχείρισης ηλεκτρονικών πληρωμών που επιλέχθηκε από 135 Δήμους.
Που οφείλονται οι καθυστερήσεις
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν στην παρουσίαση, οι καθυστερήσεις οφείλονται κυρίως στην έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στις δημοτικές αρχές, ώστε να προωθήσει τις συγκεκριμένες δράσεις. Τροχοπέδη ωστόσο φάνηκε να αποτέλεσαν και οι πρόσφατες δημοτικές εκλογές που πάγωσαν για ένα χρονικό διάστημα τις εξελίξεις.
Σε αυτό θα πρέπει να προστεθούν και οι αλλαγές στις δημοτικές αρχές μετά τις εκλογές, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις οδηγούν σε αιτήματα αλλαγής των έργων που πρότειναν οι προηγούμενη. Ωστόσο αν οι προτάσεις έχουν κατατεθεί για αξιολόγηση κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό.
Σε κάθε περίπτωση η ευκαιρία για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό των δήμων χαρακτηρίζεται μοναδική και θα πρέπει σύμφωνα με τους αρμοδίους να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για να μην χαθεί. Σε αυτό το πλαίσιο και το ίδιο το υπουργείο ενισχύει έχει ενισχύσει τις δυνάμεις του εμπλουτίζοντας την ομάδα τεχνικής βοήθειας για τις υποβολές με επιπλέον άτομα και πλέον στόχος είναι, όπως ανέφερε ο κ. Παπαστεργίου, μέχρι το τέλος του έτους τουλάχιστον 100 δήμοι να έχουν πάρει έγκριση.