Διέξοδο για τους Έλληνες αλλά και ξένους καταναλωτές αποτέλεσαν οι ηλεκτρονικές αγορές στη διάρκεια του lockdown. Παρά την αναγκαστική στροφή των χρηστών στις διαδικτυακές αγορές ακόμα κι αυτές δεν αναμένεται να βγουν αλώβητες από την κρίση που προκαλεί η πανδημία εξαιτίας της μείωσης των εισοδημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο η οποία αναμένεται να περικόψει αρκετά τις δαπάνες σε κάθε νοικοκυριό.
Ειδικότερα οι ηλεκτρονικές αγορές θα βρίσκονται υπό το «Coronavirus Impact» όλη το 2020 και η ανάκαμψή τους δεν αναμένεται πριν το 2021, σύμφωνα με την νέα μελέτη της Juniper Research, την οποία δημοσιεύει ο ΣΕΠΕ.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι παγκόσμιες δαπάνες για το ψηφιακό εμπόριο θα μειωθούν κατά 14% το 2020 και θα διαμορφωθούν, σε παγκόσμιο επίπεδο, σε 9,7 τρισ. δολάρια το 2020 από 11,2 τρισ. δολάρια το 2019. Μάλιστα σύμφωνα με τους αναλυτές της Juniper Research ο αντίκτυπος του κορονοϊού θα ιδιαίτερα έντονο σε συγκεκριμένες κατηγορίες ηλεκτρονικών αγορών, όπως για παράδειγμα η έκδοση online εισιτηρίων. Δεδομένης της απαγόρευσης μετακινήσεων που έχει τραβήξει φρένο στα ταξίδια παγκοσμίως, οι δαπάνες για ψηφιακά εισιτήρια αναμένεται να μειωθούν κατά 59% το 2020 σε σύγκριση με το 2019.
«Η έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων δεν θα ανακάμψει πλήρως τα επόμενα πέντε χρόνια, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς προκλήσεις ταμειακών ροών που αναμένεται να αναμορφώσουν το τοπίο στον κλάδο», σχολιάζουν οι αναλυτές.
Ανάκαμψη από το 2021
Η ανάκαμψη δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα παρά το το 2021. Ωστόσο δεδομένης της ευκαιρίας που δημιουργεί η συνθήκη για τον κλάδο, καθώς εξοικειώνει όλο και περισσότερους καταναλωτές με τις ηλεκτρονικές αγορές, οι εκτιμήσεις προβλέπουν το 2021 η αξία της αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου θα είναι σε καλύτερα επίπεδα από αυτά του 2019, προ της υγειονομικής κρίσης δηλαδή. Μάλιστα προβλέπεται να καταγράψει αύξηση κατά 4% μεταξύ 2019 και 2021. Παρά λοιπόν την ζημιά που θα επιφέρει και στο ηλεκτρονικό εμπόριο η πανδημία, η Juniper Research προβλέπει οι διαδικτυακές αγορές θα «αναρρώσουν» ταχύτερα σε σχέση με το παραδοσιακό εμπόριο.
Βέβαια κάποιες κατηγορίες θα ευνοηθούν και εν μέσω πανδημίας. Η έρευνα προβλέπει ότι οι πληρωμές για ψηφιακά αγαθά, όπως ψηφιακά παιχνίδια ή υπηρεσίες συνδρομής βίντεο, θα συνεχίσουν να αυξάνονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι χρήστες στη διάρκεια των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων χρησιμοποιούν εκτεταμένα ψηφιακές υπηρεσίες.
«Ως αποτέλεσμα των αλλαγών που επήλθαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπως η χρήση ανέπαφων πληρωμών αντί μετρητών και η αγορά ειδών παντοπωλείου μέσω Διαδικτύου, θα υπάρξουν μόνιμες αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Η πολύ ευρύτερη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών θα είναι μία από τις αλλαγές που ήρθαν για να μείνουν. Αυτό θα ενισχύσει την αύξηση των δαπανών του ψηφιακού εμπορίου τα επόμενα πέντε χρόνια» τονίζει η εταιρεία.
Το βέβαιο είναι ότι οι εταιρείες του κλάδου οφείλουν να επενδύσουν στη βελτίωση των ψηφιακών τους υπηρεσιών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ώστε να βάλουν τις βάσεις για τη μελλοντική τους ανάπτυξη.