Στα επίπεδα του μακρινού 1991 - προτού δηλαδή η χώρα μας προσχωρήσει στην Συνθήκη Σένκεν (σ.σ. η Ελλάδα υπέγραψε τη Σύμβαση Εφαρμογής της Συμφωνίας του Σένγκεν το 1992) - καταβαραθρώθηκε η επιβατική κίνηση, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για το δωδεκάμηνο του 2020.
Ειδικότερα η πτώση της συνολικής αεροπορικής επιβατικής κίνησης (εσωτερικού - εξωτερικού) στο δωδεκάμηνο έφτασε το -69,3% και κυμάνθηκε στα 19,7 εκατ. επιβάτες. Τα στοιχεία της κατακόρυφης μείωσης, απόρροια της νόσου Covid-19 και των μέτρων περιορισμού στις μετακινήσεις που έχουν επιβληθεί παγκοσμίως, μαρτυρούν ότι η χώρα μας επέστρεψε σε επίπεδα διακίνησης επιβατών προ 30ετίας και συγκεκριμένα στο μακρινό 1991 όταν είχαν διακινηθεί 19.587.805 επιβάτες στα αεροδρόμια της Ελλάδας. Να σημειωθεί ότι το αντίστοιχο διάστημα του 2019 διακινήθηκαν στα ελληνικά αεροδρόμια 64,1 εκατομμύρια επιβάτες.
Πτώση της τάξης του -46,4% παρουσίασε την ίδια περίοδο και ο αριθμός των πτήσεων στα αεροδρόμια της χώρας, οι οποίες ανήλθαν στις 240.398 σε σχέση με τις 448.000 που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Εξ αυτών, οι 119.317 ήταν πτήσεις εσωτερικού και οι 121.081 εξωτερικού.
Η αρνητική πορεία μάλιστα χαρακτήρισε για δέκατο συνεχόμενο μήνα όλα τα αεροδρόμια της χώρας.
Μόνο 376.000 επιβάτες διακινήθηκαν τον Δεκέμβριο από τα 2,5 εκατ. επιβάτες το 2019
Η εικόνα μάλιστα επιδεινώθηκε τον Δεκέμβριο, μετά και την αναθέρμανση της πανδημίας και της μετάλλαξης του ιού που έφερε νέα lockdown και περιορισμούς μετακίνησης. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΥΠΑ, η μείωση έφτασε στο -85% στη συνολική επιβατική κίνηση (εσωτερικού - εξωτερικού) τον Δεκέμβριο του 2020, με τους επιβάτες που διακινήθηκαν να αριθμούν μόνο τις 376.001 σε σχέση με τα 2.503.206 επιβατών που είχαν διακινηθεί τον αντίστοιχο μήνα του 2019.
Να θυμίσουμε ότι η μείωση της συνολικής επιβατικής κίνησης (εσωτερικού -εξωτερικού) τον Νοέμβριο του 2020 ήταν -83% και οι επιβάτες που διακινήθηκαν έφτασαν τις 442.578.
Κατακόρυφη ήταν και η πτώση του αριθμού των πτήσεων τον συγκεκριμένο μήνα, ο συνολικός αριθμός των οποίων ανήλθε στις 9.722 καταγράφοντας πτώση -58,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 όπου είχαν πραγματοποιηθεί 23.509 πτήσεις.
Όσον αφορά τις αφίξεις επιβατών εξωτερικού ήταν 88.744, παρουσιάζοντας μείωση -88,1% σε σχέση με το 2019, όπου είχαν αφιχθεί 743.014 επιβάτες.
Εξαφανίστηκαν 21 χρόνια ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης παγκοσμίως
Τα μελανά νούμερα της επιβατικής κίνησης στη χώρα μας συμβαδίζουν με τον παγκόσμιο μέσο όρο πτώσης της επιβατικής κίνησης παγκοσμίως, ο οποίος σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρείας δεδομένων και στατιστικών για τον τομέα των ταξιδίων, Cirium, έφτασε στο 67% σε σχέση με πέρυσι.
Να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με την Cirium τα χιλιόμετρα επιβατών (revenue passenger kilometers – RPKs) που καταγράφηκαν το 2020 έφτασαν τα 2,9 τρισ. εν συγκρίσει με τα 8,7 τρισ. του 2019, εξαφανίζοντας 21 χρόνια ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης μέσα σε μερικούς μήνες και συρρικνώνοντας τη φετινή κίνηση στα επίπεδα του 1999. Σημειωτέον ότι τα RPKs χρησιμοποιούνται ως μονάδα μέτρησης της αεροπορικής κίνησης.
Αντίστοιχα και ο αριθμός των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν, από 1η Ιανουαρίου έως 20 Δεκεμβρίου, μειώθηκε στα 16,8 εκατ. έναντι 33,2 εκατ. που είχαν πραγματοποιηθεί την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cirium η δεινή κατάσταση που διαμορφώθηκε εξαιτίας της πανδημίας ανάγκασε περισσότερες από 40 αεροπορικές εταιρείες να σταματήσουν εντελώς ή να αναστείλουν τις δραστηριότητές τους με τους αναλυτές της αγοράς να εκτιμούν ότι η νέα χρονιά θα φέρει περισσότερα «λουκέτα» σε εταιρείες του κλάδου παρά μάλιστα την οικονομική βοήθεια που παρέχουν οι κυβερνήσεις για την διάσωσή τους.
Παρόμοια είναι και η εικόνα που δίνει η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), σύμφωνα με την οποία ο δανεισμός των αεροπορικών εταιρειών έχει φτάσει σε ύψη-ρεκόρ στην προσπάθειά τους να μην χρεοκοπήσουν. Ειδικότερα, ο κυβερνητικός δανεισμός αγγίζει τα 220 δισ. δολάρια, με την Moody’s να εκτιμά ότι ακόμα 22 δισ. δολάρια δανεισμού θα δρομολογηθούν το 2021.
Κι αυτό γιατί η πανδημία και τα lockdown που επιβλήθηκαν σε διάφορες χώρες του κόσμου καθήλωσαν για κάποιους μήνες το 94% του αεροπορικού στόλου παγκοσμίως με αποτέλεσμα οι απώλειες για την φετινή χρονιά να εκτιμάται ότι θα αγγίξουν τα 118 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΙΑΤΑ.