Πλώρη για επιστροφή στα μεγέθη του 2019 έχει βάλει ο ελληνικός τουρισμός με κρατήσεις κι αφίξεις να κινούνται ανοδικά καθώς βαδίζουμε προς τους θερμότερους μήνες του καλοκαιριού. Την ίδια στιγμή βέβαια, η εικόνα του, παραμένει μεικτή, με τις οδικές και τις αεροπορικές αφίξεις να κινούνται με εντελώς διαφορετική ταχύτητα προς την πλήρη ανάκαμψη.
Το τελευταίο προκύπτει από τα στοιχεία του πρόσφατου στατιστικού δελτίου του ΙΝΣΕΤΕ, βάσει των οποίων το πρώτο πεντάμηνο του έτους οι αεροπορικές αφίξεις έφτασαν στο 84,9% του 2019 ενώ οι οδικές προσέγγισαν μόλις το 54,3% των αντίστοιχων της χρυσής χρονιάς.
Ανοίγουν φτερά οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία για τις διεθνείς αφίξεις στα κυριότερα αεροδρόμια, την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2022, καταγράφηκαν 4,1 εκατ. αεροπορικές αφίξεις έναντι 4,8 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου- Μαΐου 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά -15,1% ή αλλιώς κατά 720 χιλ. αφίξεις.
Παρά την μεγάλη απόκλιση που καταγράφηκε τους πρώτους μήνες του έτους, (τον Ιανουάριο καταγράφηκαν 52,6% λιγότερες αφίξεις σε σχέση με το 2019, ενώ τον Φεβρουάριο το ποσοστό έφτασε στο -37,9%) όπου η μετάλλαξη Όμικρον έβαλε φρένο στην τουριστική ανάκαμψη, η ψαλίδα άρχισε να κλείνει ήδη από τον Μάρτιο όπου οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις υπολείπονταν λίγο πάνω από το 30% αυτών του 2019. Η εικόνα έγινε ακόμα καλύτερη τον Απρίλιο, όπου σημειώθηκαν 1,1 εκατ. αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση -10,2% σε σχέση με το 2019 αλλά και τον Μάιο όπου η μείωση περιορίστηκε στο -4,6% του 2019 με την χώρα να υποδέχεται μόλις 106 χιλ. επιβάτες λιγότερους.
Οι πρωταθλητές των διεθνών αεροπορικών αφίξεων
Παρότι οι ανοδικοί ρυθμοί παρατηρήθηκαν στο σύνολο των αεροδρομίων και των γεωγραφικών ενοτήτων της χώρας, υπήρξαν διακυμάνσεις που υπογράμμισαν και πάλι τις διαφορετικές ταχύτητες με τις οποίες κινείται ο ελληνικός τουρισμός.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, στα αεροδρόμια των δύο μεγαλύτερων πόλεων της χώρας, μεταξύ Ιανουαρίου - Μαΐου, η αναπλήρωση των αφίξεων του 2019 κινήθηκε στο 70% με 80%. Για την ακρίβεια στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών αυτή την περίοδο καταγράφηκαν 1,4 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 28,4% ενώ στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης παρατηρήθηκαν 574 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις μειωμένες κατά 22,3% σε σχέση με το 2019.
Η κατάσταση ήταν καλύτερη για τους νησιωτικούς προορισμούς της χώρας, με το αεροδρόμιο του Ηρακλείου να παρουσιάζει μείωση της τάξης του -7% ( -43 χιλ αφίξεις λιγότερες) το αεροδρόμιο των Χανίων μείωση -1,7% ενώ το αεροδρόμιο της Κω μείωση της τάξης του -3% σε σχέση με τις αφίξεις του 2019. Λίγο μεγαλύτερη ήταν η απόκλιση για τα αεροδρόμια της Ζακύνθου και της Κεφαλονιάς, όπου η διαφορά σε σχέση με το 2019 έφτασε -9,4% και στο -7,8% αντίστοιχα.
Στα ίδια ή και καλύτερα επίπεδα από το 2019 κινήθηκαν ωστόσο το αεροδρόμιο της Ρόδου, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Κέρκυρας. Βάσει των στοιχείων, το πρώτο πεντάμηνο του έτους το αεροδρόμιο της Μυκόνου σημείωσε οριακή μείωση της τάξης του -0,4% σε σχέση με το 2019 ενώ αυτό της Κέρκυρας κινήθηκε στα ίδια επίπεδα. Όσο για το αεροδρόμιο της Σαντορίνης και της Ρόδου κινήθηκαν ακόμα καλύτερα από την χρυσή χρονιά παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 37,3%, του 7,5% αντίστοιχα.
Σε επίπεδο γεωγραφικών ενοτήτων, την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου του 2022 παρατηρήθηκε αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 στα Δωδεκάνησα, στις Κυκλάδες και στα Ιόνια Νησιά (4,1%, 21,7% και 0,1% αντίστοιχα) και μόνο στην Κρήτη σημειώθηκε μείωση (-5,6%) στις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις.
Στο ρελαντί οι οδικές αφίξεις
Την ώρα όμως που οι αφίξεις στα αεροδρόμια της χώρας κινούνται σε καλά επίπεδα δεδομένων των συνθηκών και της περιόδου επισκόπησης, τα μηνύματα για τον οδικό τουρισμό δεν είναι και τόσο καλά.
Για την ακρίβεια, την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2022 στη χώρα παρατηρήθηκαν 1,2 εκατ. οδικές αφίξεις λιγότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 (οι διεθνείς οδικές αφίξεις φέτος έφτασαν τα 1,5 εκατ. έναντι 2,7 εκατ. του 2019) με την ποσοστιαία μείωση να υπολογίζεται στο -45,7%.
Κι ενώ και στην περίπτωση των οδικών αφίξεων η ψαλίδα κλείνει καθώς πλησιάζουμε στο καλοκαίρι, η ποσοστιαία υστέρηση των οδικών αφίξεων του Μαΐου 2022 σε σχέση με τον Μάιο του 2019 είναι τριπλάσια από αυτή των διεθνών αεροπορικών αφίξεων - στην περίπτωση των αεροπορικών αφίξεων ο Μάιος έδειξε να υπολείπεται ένα 4,6% για να φτάσει τα επίπεδα του 2019 ενώ στην περίπτωση των οδικών ένα 16,3%.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου του 2022 μάλιστα η μείωση καταγράφηκε από όλες τις γειτονικές χώρες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Ειδικότερα, η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτες διαφορές καταγράφεται από την Βουλγαρία κατά -683 χιλ./-61,7% και ακολουθεί η Βόρεια Μακεδονία κατά -217 χιλ./-31,1%. Η μείωση από την Τουρκία ανήλθε σε -175 χιλ./-62,3% ενώ η μεγαλύτερη βελτίωση καταγράφηκε από την αγορά της Αλβανίας παρουσιάζοντας μείωση κατά -26,3% ή -165 χιλ. οδικές αφίξεις.
Στο -13,4% του 2019 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το τετράμηνο
Το παραπάνω μπορεί να επηρεάσει μεμονωμένα τις επιδόσεις προορισμών, όχι όμως και τον τελικό λογαριασμό του τουρισμού για το σύνολο της χώρας. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς η χρονιά εκτιμάται ότι θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με το 2019, αν όχι καλύτερα, κάτι που αχνοφαίνεται κι από τις ταξιδιωτικές εισπράξεις, αφού το πρώτο τετράμηνο που οι υγειονομικές προκλήσεις ήταν πιο έντονες και μόνο δύο μήνες πήγαν καλά, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν μείωση κατά -13,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και διαμορφώθηκαν στα 1.117 εκατ. €.
Η αναπλήρωση οφείλεται στην οριακή μείωση των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της ΕΕ27 κατά -1,1%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 582 εκατ. €, καθώς και στην μείωση των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών εκτός της ΕΕ-27 κατά -22,4%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 505 εκατ. €.