Τουρισμός: Πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό η Αθήνα

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τουρισμός: Πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό η Αθήνα
Οι καλές επιδόσεις του καλοκαιριού και του Σεπτεμβρίου δεν επαρκούν για να καλύψουν το έδαφος σε σχέση με τον ανταγωνισμό - Οι επιδόσεις των ξενοδοχείων της Αττικής τον Σεπτέμβριο και το 9μηνο του 2022.

Σε καλά επίπεδα από άποψη πληρότητας αλλά με υστέρηση από άποψη μέσης τιμής και εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο κινήθηκε στο εννεάμηνο του τρέχοντος έτους η Αθηναϊκή ξενοδοχεία, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία που συγκεντρώνει κι επεξεργάζεται μηνιαίως για την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού, η GBR Consulting. Παρότι μάλιστα ο Σεπτέμβριος κατάφερε να κλείσει περισσότερο την ψαλίδα σε σχέση με την χρυσή χρονιά του 2019, η συνολική εικόνα μαρτυρά υστέρηση σε σχέση με τον ανταγωνισμό υπογραμμίζοντας ότι υπάρχουν ακόμα μεγάλα περιθώρια για βελτίωση της θέσης της πόλης μας στην ευρωπαϊκή και διεθνή τουριστική σκηνή.

Δυναμικά ξεκίνησε το Φθινόπωρο

Ειδικότερα και σύμφωνα με τα μηνιαία στοιχεία Απόδοσης των Ξενοδοχείων Αθήνας – Αττικής ο Σεπτέμβριος αποτέλεσε έναν καλό μήνα με την πληρότητα να κινείται στο 93,2% από 71,3% που ήταν τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι και να υπολείπεται μόλις 1,6% από την πληρότητα που καταγράφηκε την τελευταία προπανδημική χρονιά του 2019. Σε ακόμα καλύτερα επίπεδα κινήθηκε και η μέση τιμή των Αθηναϊκών Ξενοδοχείων, η οποία τον Σεπτέμβριο έφτασε τα 144,14 ευρώ σε σχέση με τα 102,18 ευρώ που ήταν πέρυσι και σε σχέση με τα 123,67 ευρώ που ήταν το 2019, μια αύξηση δηλαδή της τάξης του 41,1% και 16,6% αντίστοιχα. Αυξημένο κατά 14,7% σε σχέση με πέρυσι ήταν και το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) τον ίδιο μήνα, φτάνοντας τα 134,37 ευρώ σε σχέση 72,82 ευρώ που ήταν το 2021 και σε σχέση με τα 117,13 ευρώ που ήταν τη χρονιά ορόσημο του 2019.

Οι επιδόσεις στο 9μηνο

Παρά τις σταθερά ανοδικές επιδόσεις που παρατηρούνται από το «άνοιγμα» της τουριστικής σεζόν (Απρίλιος 2022) κι έπειτα βέβαια, η εικόνα σε επίπεδο εννεαμήνου εξακολουθεί να παρουσιάζει αρνητικά πρόσημα, τόσο από άποψη πληροτήτων όσο κι από άποψη εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο, ιδίως αν συγκριθεί με τους βασικούς ανταγωνιστές.

Για την ακρίβεια η μέση πληρότητα κατάφερε να προσεγγίσει τα επίπεδα του 2019, τον μήνα Ιούλιο και Σεπτέμβριο καταγράφοντας απόκλιση μόλις 0,6% και 1,6% αντίστοιχα από τους αντίστοιχους μήνες προ πανδημίας. Στο σύνολο των εννέα μηνών η πληρότητα διαμορφώθηκε στο 68,7%, και η απόκλιση από την χρυσή για τον τουρισμό χρονιά του 2019 έφτασε το -14%.

Σε ότι αφορά στην μέση τιμή δωματίου (ADR) και στο έσοδο ανά διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPar) των ξενοδοχείων, είναι εμφανής και εδώ η τάση βελτίωσης, ειδικά το τρίμηνο Ιουνίου- Ιουλίου- Αυγούστου 2022, κάτι που ωστόσο θεωρείται λογικό και αναμενόμενο λόγω της θερινή περιόδου και της αύξησης των τουριστικών ροών προς τη χώρα μας. Τον Σεπτέμβριο 2022 παρατηρείται ωστόσο ελαφρά κάμψη των επιδόσεων σε ADR και RevPar. Η συνολική θετική πορεία των συγκεκριμένων δεικτών από τον Απρίλιο 2022 και μετά, σαφώς συνέβαλε σε συνολική αύξηση μέσης τιμής (ADR) κατά 13,9% για το 9μηνο σε σχέση με το 2019, ωστόσο το πρόσημο παρέμεινε αρνητικό για το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar / -2,1%).

Υστέρηση έναντι των ανταγωνιστών

Αποχρώσες ενδείξεις προκύπτουν από τα στοιχεία και για την υστέρηση του προορισμού των Αθηνών έναντι των ανταγωνιστών, με την πρωτεύουσα να καταγράφει μεν υψηλές πληρότητες τις οποίες όμως δεν καταφέρνει να «ρευστοποιήσει», αφού η αύξηση της μέσης τιμής και του εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο κινούνται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα εν συγκρίσει με άλλες ευρωπαικές πόλεις.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η Αθήνα με μέση πληρότητα 68,7% συγκαταλέγεται μεν στο Τop 5 των 11 ευρωπαϊκών πόλεων που εξετάζει η έρευνα - στις πρώτες θέσεις βρίσκονται η Κωνσταντινούπολη με πληρότητα 74,4%, το Λονδίνο (71,5%), η Βαρκελώνη (72,1%) και το Παρίσι (71,2%) - βρίσκεται όμως στην τελευταία θέση ως προς την ποσοστιαία αύξηση πληρότητας. Για την ακρίβεια η αύξηση της πληρότητας σε σχέση με το εννεάμηνο του 2021 έφτασε μόλις το 23,3% όταν η αύξηση σε όλες τις υπόλοιπες χώρες κινήθηκε άνω του 50% φτάνοντας στο συν 169,4% και 129,1% στις πόλεις που βρίσκονται στην πρώτη θέση της λίστας (Αμστερνταμ και Ρώμη αντίστοιχα).

Αντίστοιχα με μέση τιμή δωματίου (ADR) έφτασε τα 123,97 ευρώ καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 24,3 % έναντι του 2021. Το γεγονός αυτό τοποθετεί την Αθήνα στην προτελευταία θέση -θετικής- μεταβολής ADR έναντι των ανταγωνιστών της - καθώς η πλέον χαμηλή μέση τιμή δωματίου είναι τα 113,37 ευρώ (Βιέννη) και η υψηλότερη τα 292,77 ευρώ (Παρίσι).

Τέλος με έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) 85,19 ευρώ (αύξηση 53,3% έναντι του 2021) βρίσκεται στην τελευταία θέση -θετικής- μεταβολής RevPar έναντι των υπολοίπων. Προτελευταία στη λίστα είναι η Κωνσταντινούπολη όπου η αύξηση του εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο το εννεάμηνο 2022 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα 2021 έφτασε το 123,9% ενώ στην πρώτη θέση βρίσκεται το Άμστερνταμ όπου η αύξηση έφτασε στο 366,5%.

Όπως ήταν αναμένόμενο η τουριστική χρονιά παραμένει ιδιόμορφη, ενδεχομένως λίγο περισσότερο ιδιαίτερη, για την Αθήνα σε σχέση με τους ανταγωνιστές. Γεγονός που σύμφωνα με την Ένωση υπογραμμίζει αφενός «τα πολλά περιθώρια βελτίωσης» που έχει η πρωτεύουσα κι αφετέρου την σημασία των σημαντικών επενδύσεων και έργων ειδικής και γενικής υποδομής που δρομολογούνται είτε από την ιδιωτική πρωτοβουλία είτε από περιφερειακούς, δημοτικούς, τοπικούς κ.ά. φορείς. «Αποτελεί ανάγκη η επίσπευση της υλοποίησης των υποδομών, δρομολογημένων και μη, καθώς ενισχύουν και εμπλουτίζουν την πρόταση της Αθήνας στην ευρύτερη επικράτειά της και κυρίως, υπογραμμίζουν την ανάγκη της ενότητας και της συστράτευσης μεταξύ όλων - όσοι εργάζονται υπέρ της Αθήνας» αναφέρεται χαρακτηριστικα΄στην σχετική ενημέρωση.

Την ίδια στιγμή μάλιστα και δεδομένων των λοιπών συνθηκών στην εγχώρια και διεθνή σκηνή, όπως η υπερπροσφορά τουριστικών κλινών, το υψηλό ενεργειακό κόστος, το υψηλό κόστος προμηθειών και λειτουργίας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα για τον πόλεμο και για την πανδημία- η πορεία του τουρισμού για το υπόλοιπο του 2022 και για ολόκληρο το 2023 τίθεται εν αμφιβόλω. Γι αυτό και όπως τονίζει η Ένωση, η ανάγκη να διερευνηθούν από κοινού Πολιτεία και Τουρισμός, οι βέλτιστες πρακτικές για την θωράκιση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων της Αθήνας, όλων των κατηγοριών είναι επιτακτική.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τουρισμός: Πιο γαλαντόμοι φέτος οι Αμερικανοί ταξιδιώτες

Τουρισμός : Άνω του 2019 οι προοπτικές για τα έσοδα - Πιέσεις όμως στην κερδοφορία των επιχειρήσεων

Τουρισμός: Με καλούς οιωνούς μπαίνει ο Οκτώβριος

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider