Δυναμικά ξεκίνησε η εφετινή χρονιά σε επίπεδο τουρισμού, με τους ταξιδιώτες να επισκέπτονται την χώρα τους πρώτους τρεις μήνες του έτους και τη σεζόν να ξεκινά με υψηλές πληρότητες, για την πλειονότητα των προορισμών, ενόψει Πάσχα και Πρωτομαγιάς. Την ίδια στιγμή, η στροφή που κάνει τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα στον τουρισμό πολυτελείας αλλά και οι αλλαγές στις συνήθειες των ταξιδιωτών μετά την πανδημία, δημιουργούν περαιτέρω περιθώρια εξέλιξης τόσο για φέτος όσο και για τα επόμενα χρόνια.
Οι επιδόσεις μέχρι σήμερα
Τις καλές προοπτικές της νέας χρονιάς επισφράγισαν τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου που παρουσίασε πρόσφατα το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ΙΝSETE. Σύμφωνα με αυτά οι διεθνείς αφίξεις έφτασαν τα 2,5 εκατομμύρια το πρώτο τρίμηνο του έτους, με τις αεροπορικές να καταγράφουν διψήφια αύξηση σε σχέση με το 2019 και τις οδικές κλείνουν για πρώτη φορά στην μετά covid εποχή, την ψαλίδα σε σχέση με την χρυσή χρονιά του 2019.
Αναλυτικότερα, σε σύγκριση με πέρυσι, όπου και ίσχυαν ακόμη ταξιδιωτικοί περιορισμοί λόγω της μετάλλαξης «Όμικρον», την περίοδο Ιανουαρίου- Μαρτίου 2023, καταγράφηκαν 1,4 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ξεπερνώντας κατά το εντυπωσιακό 87,5% τα επίπεδα του αντίστοιχου διαστήματος του 2022. Παράλληλα βέβαια παρατηρήθηκε άνοδος της τάξης του 12,8% και σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2019 με την αύξηση να διασπείρεται σε όλες οι γεωγραφικές ενότητες.
Αντίστοιχα οι διεθνείς οδικές αφίξεις το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους έφτασαν τα 1,1 εκατ., έναντι 583 χιλ. της περιόδου Ιανουαρίου-Μαρτίου 2022, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 89,7%. Σε σχέση με το 2019 μάλιστα, η διαφορά περιορίστηκε στο -19,2%, όταν στην αντίστοιχη περσινή σύγκριση το ποσοστό έφτανε κοντά στο 50%. Παρά το αρνητικό του πρόσημο, καθώς ο οδικός τουρισμός αφορά κυρίως τις γειτονικές αγορές (Βαλκάνια, ανατολική Ευρώπη και Τουρκία) οι οποίες πιέζονται έντονα από την πληθωριστική κρίση, η τάση δείχνει ανάκαμψη, έστω κι αργή. Σε κάθε περίπτωση βέβαια απέχουμε ακόμα μακράν από το να αντιστοιχεί ο οδικός τουρισμός σχεδόν στο 1/3 επί του συνόλου των αφίξεων, κάτι που ίσχυε πριν την υγειονομική κρίση.
Τα μηνύματα για τη συνέχεια
Τα καλά νέα συνεχίστηκαν και τον επόμενο μήνα (Απρίλιο) με το Πάσχα να τροφοδοτεί με πληρότητες της τάξης του 90% -100%, το 30% περίπου του συνόλου των καταλυμάτων που προχώρησαν σε έγκαιρη έναρξη της σεζόν. Εξίσου καλή αναμένεται και η εκκίνηση του Μαΐου, με φορείς του κλάδου να επισημαίνουν ότι οι κρατήσεις ενόψει του τριημέρου κινούνται σε πολύ καλά, για την εποχή, επίπεδα.
Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου ο πήχης ανεβαίνει περαιτέρω χάρη στην κινητικότητα που εμφανίζεται στις υψηλότερες κατηγορίες αλλά και στον προορισμό της Αθήνας, που επίσης ανέκαμψε αργά και πλέον δείχνει να κερδίζει έδαφος.
«Οι κρατήσεις για την Αθήνα είναι κατά 50% πιο αυξημένες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και κατά 3,5% πιο πάνω από το 2019, χρονιά ορόσημο», τόνισε ο CEO του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος, Γιάννης Παράσχης, μιλώντας σε συζήτηση για τον τουρισμό στο 8ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
Χαρακτήρισε μάλιστα τα μηνύματα ιδιαίτερα ενθαρρυντικά καθώς, όπως εξήγησε, υπάρχει αύξηση του μέσου όρου παραμονής επισκεπτών από 2 σε 3,5 μέρες, ενώ πλέον υπάρχει αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου και των νησιών του Αργοσαρωνικού που βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από την πρωτεύουσα.
«Από το 2019 η Αθήνα παρουσιάζει άνοδο όσον αφορά τη φήμη και τη δημοτικότητά της τόσο στις πιο παραδοσιακές της αγορές όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, όσο και νέες αγορές όπως αυτές του Ισραήλ ή των αραβικών χωρών», ανέφερε αντίστοιχα από το βήμα του Φόρουμ των Δελφών, η πρόεδρος του ομίλου ΛΑΜΨΑ (Mεγάλη Βρεταννία, King George, Athens Capital MGallery) κ. Χλόη Λασκαρίδη. «Το 2022 είδαμε αύξηση σημαντική στους Αμερικάνους, είδαμε επίσης κινητικότητα έως και τα τέλη Νοεμβρίου -κάτι που δε συνέβαινε στο παρελθόν και ενδέχεται να υποδεικνύει μία τάση προς την κατεύθυνση της επιμήκυνσης της σεζόν. Η Αθήνα έχει αρχίσει να καθιερώνεται ως τουριστικός προορισμός, έχοντας ανέβει σημαντικά στην κατάταξη έναντι των ευρωπαϊκών πόλεων και σε αυτό έχει συμβάλει η αρτιότερη αεροπορική σύνδεση, η ανάπτυξη σημαντικών χώρων π.χ. στον τομέα του πολιτισμού (όπως η Εθνική Πινακοθήκη, το ΕΜΣΤ κ.α.), η βελτίωση της εμπειρίας αγορών, η ανάπτυξη στα εστιατόρια υψηλής γαστρονομίας, ενώ έχει ανανεωθεί και το ξενοδοχειακό δυναμικό στην πόλη», σύμφωνα με την ίδια.
Πέρα μάλιστα από τον προορισμό της πρωτεύουσας οι ευκαιρίες δείχνουν να αυξάνουν και στον τουρισμό πολυτελείας που αποδείχτηκε ιδιαίτερα ανθεκτικός και κατά την διάρκεια της πανδημίας, καθώς ήταν η πρώτη αγορά που επανήλθε. «Ο τουρισμός πολυτελείας είναι από τις αγορές που παραμένει ανθεκτικές και σε συνθήκες υψηλού πληθωρισμού» επεσήμανε η κα Λαζαρίδη τονίζοντας μάλιστα ότι και σε αυτό το πεδίο υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης, «ακόμη και πάνω από την κατηγορία των 4- 5 αστέρων». «Σίγουρα υπάρχει χώρος για ανάπτυξη και αυτό φαίνεται και στη Μέση Τιμή των ξενοδοχείων της πόλης που είναι χαμηλότερα σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Περιμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία να ανοίξει το πρώην Hilton, το One & Only στα Αστέρια Γλυφάδας, τα ξενοδοχεία στο Ελληνικό. Από την άλλη πλευρά, χρειάζεται ακόμη πολλή δουλειά, ο επισκέπτης μετά την πανδημία θέλει το κάτι παραπάνω, με ακόμη καλύτερες υπηρεσίες, πιο εξεζητημένες και ωραίες εμπειρίες. Είναι σίγουρο ότι η Αθήνα τα επόμενα 5 χρόνια θα αλλάξει σημαντικά και σε αυτό το κομμάτι της αγοράς και θα υπάρξουν και νέες κατηγορίες προϊόντων» επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Θετικές οι αλλαγές στις τουριστικές συνήθειες
Στις καλές επιδόσεις αλλά και σε ένα πιο βιώσιμο τουριστικό μοντέλο συμβάλλει πλέον και η καταναλωτική συμπεριφορά των τουριστών, η οποία δείχνει να αποτάσσει τις κακές συνήθειες που απέκτησε εν μέσω Covid19 αλλά να κρατά τις καλές. Οι κρατήσεις, που καθόλη την περίοδο της πανδημίας γίνονταν τελευταία στιγμή, πραγματοποιούνται πλέον νωρίτερα. Στον αντίποδα μάλιστα, η αύξηση της μέσης δαπάνης ανά άφιξη διατηρείται ως ένα βαθμό, ενώ εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων η ζήτηση επεκτείνεται και σε περιόδους μικρότερης ζήτησης.
«Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται παράταση της παραμονής των αφίξεων και αύξηση του διατιθέμενου προϋπολογισμού, δηλαδή, καταγράφεται μεγαλύτερη δαπάνη ανά άφιξη» ανέφερε ο κ. Άγγελος Αλαμάνος, CEO, ΣΟΛ Crowe Advisory, μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Σύμφωνα με τον ίδιο το 2023 αναμένεται να σημειωθεί νέο ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, εκτιμούμε ότι θα φτάσουμε στο ίδιο επίπεδο με το 2019 όσον αφορά στην πληρότητα και θα διατηρήσουμε την παρατεταμένη διαμονή και αυξημένα έσοδα του 2022». Ο λόγος, σύμφωνα με τις έρευνες είναι ότι οι ταξιδιώτες είναι μεν πρόθυμοι να δώσουν περισσότερα χρήματα για αναψυχή, αλλά ακόμα και εάν ο προϋπολογισμός τους είναι αυξημένος δυσκολεύονται να διατηρήσουν το επίπεδο κατανάλωσης λόγω του υψηλού πληθωρισμού. Κατά συνέπεια προχωρούν σε κράτηση πολύ νωρίτερα από τα πανδημικά χρόνια ενώ επιλέγουν ακόμα και «off season» περιόδους που μειώνουν το κόστος, οδηγώντας με τον τρόπο αυτό σε μια πιο βιώσιμη αγορά για τις υποδομές και τη δυναμικότητά τους.
Ωστόσο, o CEO της ΣΟΛ Crowe Advisory δήλωσε πως αν στόχος είναι η φιλοξενία πελατών που διαθέτουν υψηλά ποσά, τότε πρέπει και η εμπειρία που προσφέρεται να είναι αντίστοιχα υψηλού επιπέδου και αυτό είναι το πεδίο που πρέπει να εστιάσουμε και να αναπτύξουμε για το μέλλον. «Η εμπειρία που αποκτά ένας πελάτης πρέπει να είναι αντίστοιχης ποιότητας με τα χρήματα που διαθέτει για αυτήν».