Οι αγορές «κλειδιά» για τον ελληνικό τουρισμό - Τα πρώτα μηνύματα

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Οι αγορές «κλειδιά» για τον ελληνικό τουρισμό - Τα πρώτα μηνύματα
Ποιες αγορές ξεπέρασαν πέρυσι τις επιδόσεις του 2019 - Ποιες δείχνουν έντονη δυναμική και φέτος.

Την δυναμική του 2022 φαίνεται να διατηρεί μέχρι στιγμής ο τουρισμός και το 2023, χωρίς μάλιστα να καταγράφει τις «αρρυθμίες» των μεταλλάξεων του κορονοϊού, που σημάδεψαν τους περσινούς πρώτους μήνες του έτους. Αυτός είναι και ο λόγος που παράγοντες και φορείς του κλάδου ποντάρουν σε νέα ρεκόρ την τρέχουσα χρονιά, εκτιμώντας ότι τα έσοδα θα κινηθούν σε υψηλότερα επίπεδα από το 2019, χρονιά «σταθμό» για την «βαριά βιομηχανία» της χώρας.

Στις αισιόδοξες εκτιμήσεις συνηγορούν και οι αλλαγές στις τάσεις των τουριστών που παρατηρήθηκαν ήδη από πέρυσι, οδηγώντας τις ταξιδιωτικές εισπράξεις να υπολείπονται μόλις 2,8% σε σχέση με το 2019 και να διαμορφώνονται στα 17,7 δισ. ευρώ ,παρότι οι αφίξεις ήταν 12,1% λιγότερες από το προπανδημικό έτος, φτάνοντας τα 29,9 εκατ. επιβάτες, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ.

Στις διαφοροποιημένες ταξιδιωτικές συνήθειες συγκαταλέγεται η στροφή της χώρας στον τουρισμό πολυτελείας αλλά και στον αεροπορικό τουρισμό, τάση που συνεχίζεται και φέτος, με τις οδικές αφίξεις να υπολείπονται ακόμα αισθητά από τα προπανδημικά επίπεδα, οδηγώντας και σε ένα διαφορετικό μείγμα τουριστών, με υψηλότερη μέση δαπάνη.

Οι αγορές τροφοδότες του 2022

Ειδικότερα όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΤτΕ, οι αγορές τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού το 2022, τα έσοδα από τις οποίες κατάφεραν να ξεπεράσουν αισθητά αυτά του 2019, ήταν η Γαλλία, η Γερμανία, η Ολλανδία, η Σουηδία, η Μ. Βρετανία, οι ΗΠΑ, η Ρουμανία, η Τσεχία και η Αλβανία.

Μεταξύ των προαναφερθέντων αγορών, την πρωτοκαθεδρία είχε η Βρετανική αγορά, η οποία και παρουσίασε την μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση (22%) σε σχέση με τα προπανδημίας επίπεδα από άποψη ταξιδιωτικών εσόδων. Για την ακρίβεια οι Βρετανοί τουρίστες ξόδεψαν πέρυσι 3,1 δισ. ευρώ έναντι 2,6 δισ. ευρώ το 2019.

Σταθερή ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα έδωσαν πέρυσι και οι Γερμανοί τουρίστες, τα έσοδα των οποίων έφτασαν τα 3,25 δισ. ευρώ, 10% περισσότερα από το χρυσό 2019, όπου τα έσοδα είχαν φτάσει τα 2,95 δισ. ευρώ.

Αυξημένες τόσο σε σχέση με το 2021 όσο και σε σχέση με το 2019 ήταν και οι δαπάνες των Γάλλων τουριστών την περασμένη χρονιά. Τα έσοδα των ταξιδιωτών από την Γαλλία παρατηρήθηκαν αυξημένα κατά 17,2% σε σχέση με το 2019 φτάνοντας τα 1,3 δισ. ευρώ έναντι 1,1 δισ. ευρώ που ήταν προ πανδημίας.

Μεγάλη ήταν η ώθηση που έδωσαν στις ταξιδιωτικές εισπράξεις και οι Αμερικανοί τουρίστες, παρότι μάλιστα ο αριθμός τους φάνηκε να υπολείπεται αισθητά αυτού του 2019. Το προηγούμενο έτος επισκέφτηκαν την χώρα μας 7,7% λιγότεροι Αμερικανοί τουρίστες σε σχέση με την προπανδημική χρονιά, εισφέροντας έσοδα ύψους 1,2 δισ. ευρώ, 1% περισσότερα από αυτά του 2019.

Εξίσου αισιόδοξα ήταν τα μηνύματα κι από την Ολλανδία, όπου οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 25,4% σε σχέση με το 2019, φτάνοντας τα 669 εκατ. ευρώ έναντι 533 εκατ. ευρώ έσοδα το τελευταίο έτος κανονικότητας πριν από την υγειονομική κρίση. Αυξημένα κατά 11,8% σε σχέση με το 2019 ήταν και τα έσοδα των ταξιδιωτών από την Σουηδία.

Τέλος το μεγάλο κενό των Ρώσων τουριστών στη Βόρεια Ελλάδα κάλυψαν πέρυσι και οι αγορές της Ρουμανίας, της Τσεχίας και της Αλβανίας, τα έσοδα από τις οποίες κινήθηκαν υψηλότερα από αυτά του 2019. Ειδικότερα οι Ρουμάνοι τουρίστες δαπάνησαν πέρυσι 567 εκατ. ευρώ έναντι 482 εκατ. ευρώ προ πανδημίας, οι Τσέχοι τουρίστες ξόδεψαν 240 εκατ. ευρώ έναντι 186 εκατ. ευρώ προ πανδημίας και οι Αλβανοί τουρίστες 283 εκατ. ευρώ έναντι 212 εκατ. ευρώ το 2019.

Οι προοπτικές του 2023

Η κίνηση από τις εν λόγω αγορές διατηρείται και φέτος, πολλαπλασιάζοντας τις αισιόδοξες εκτιμήσεις για την τρέχουσα χρονιά, όπως μαρτυρούν τόσο οι επιδόσεις των αεροδρομίων όσο και οι επιδόσεις του τριημέρου που προηγήθηκε, κατά το οποίο εγκαινιάστηκε κι επίσημα η θερινή σεζόν.

Τις μέρες που προηγήθηκαν οι πληρότητες ανήλθαν στο 90% -100%, για το 30% περίπου του συνόλου των καταλυμάτων που είχαν προχωρήσει σε έγκαιρη έναρξη της σεζόν ενώ σε καλά επίπεδα κινήθηκαν και τα εποχικά ξενοδοχεία σε ώριμους προορισμούς που άνοιξαν τις πόρτες του το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε.

Αντίστοιχα οι αεροπορικές κρατήσεις για την Αθήνα είναι ήδη κατά 50% πιο αυξημένες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά ενώ κινούνται κατά 3,5% υψηλότερα κι από την χρονιά ορόσημο του 2019.

Στο γεγονός συμβάλλουν αισθητά και οι απευθείας πτήσεις από την χώρα μας προς τις εν λόγω αγορές οι οποίες έχουν πολλαπλασιαστεί. Αρκεί να αναφέρουμε ότι η σύνδεση με την Αμερικανική αγορά περιλαμβάνει πλέον 9 απευθείας δρομολόγια την εβδομάδα.

Σύμφωνα δε με το Recovery Tracker του INSETE Intelligence, στις πρώτες πέντε αγορές σε αφίξεις αυτή την περίοδο, συμπεριλαμβάνονται τέσσερις που εισέφεραν πέρυσι υψηλότερα έσοδα από αυτά του 2019. Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία και Ιταλία τροφοδοτούν αυτή την περίοδο τον ελληνικό τουρισμό. Πέρα από αυτές μάλιστα, η πρώτη δεκάδα των χωρών περιλαμβάνει και άλλες, που το τελευταίο διάστημα δείχνουν ιδιαίτερη δυναμική για την χώρα μας, όπως η Κύπρος, το Ισραήλ, η Ελβετία και η Τουρκία.

Τέλος μεγάλη άνοδο αφίξεων καταγράφει αυτή την περίοδο και η Αμερικανική αγορά οι απευθείας προγραμματισμένες πτήσεις σε διεθνείς πτήσεις από την οποία φτάνουν την ερχόμενη εβδομάδα τις 15.313 από 8.429 που ήταν στα μέσα του προηγούμενου μήνα. Αντίστοιχη άνοδο παρουσιάζουν οι προγραμματισμένες θέσεις σε διεθνείς πτήσεις από την Σουηδία, οι οποίες ανέρχονται την επόμενη εβδομάδα σε 12.729 από 5.886 που ήταν προ τριών εβδομάδων.

Καθοριστικός ο ρόλος των «big spender»

Κι όλα αυτά μετά από ένα πρώτο τρίμηνο που ήδη οι τουριστικές επιδόσεις ξεπέρασαν αυτές του 2022 αλλά και του 2019. «Το δίμηνο Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου οι τζίροι σε καταλύματα και εστίαση ήταν αυξημένοι κατά +27,03% και +20,39% αντίστοιχα σε σύγκριση με το πρώτο δίμηνο του 2022. Σύμφωνα με τους μεγάλους tour operators, η χώρα μας είναι στις πρώτες θέσεις προτίμησης των ταξιδιωτών από Γαλλία, Ισραήλ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Σκανδιναβία, ενώ οι αεροπορικές αεροπορίες έχουν αυξήσει τον αριθμό πτήσεων, θέσεων και προορισμών προς Ελλάδα» ανέφερε χαρακτηριστικά σε πρόσφατο άρθρο του στην εφημερίδα «Παρόν» ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας.

Καθοριστικός παράγοντας βέβαια, για τα φετινά τουριστικά έσοδα, όπως επισημαίνει ο υπουργός Τουρισμού, θα είναι «ο ρόλος των λεγόμενων big spenders ταξιδιωτών από ΗΠΑ και Καναδά, οι οποίοι έχουν ξεκινήσει από τον Μάρτιο να έρχονται με απευθείας πτήσεις στο “Ελ. Βενιζέλος”, αλλά και οι μεγάλες αγορές της Κίνας και της Αυστραλίας που τις προηγούμενες χρονιές ήταν κλειστές λόγω των περιοριστικών μέτρων που ήταν σε ισχύ λόγω της πανδημίας». Σε κάθε περίπτωση όμως σύμφωνα με τον ίδιο, «τόσο οι αυξήσεις των τζίρων σε καταλύματα και εστίαση όσο και η ανοδική πορεία της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια της χώρας προμηνύουν ότι το 2023 ο τουρισμός θα καταγράψει νέα ρεκόρ».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τουρισμός: Οι προκρατήσεις του καλοκαιριού έφεραν «κύμα» προσλήψεων τον Μάρτιο - Οι νέοι μισθοί

Τουρισμός: Οι μέχρι τώρα επιδόσεις, οι προβλέψεις για νέα ρεκόρ και οι αλλαγές στις συνήθειες των τουριστών

Κλείνει η ψαλίδα στον οδικό τουρισμό το 2023 - Πού κινήθηκαν αφίξεις κι έσοδα τους πρώτους μήνες του έτους

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider