Τουρισμός: Καλοί οι οιωνοί αλλά οι αστερίσκοι παραμένουν

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τουρισμός: Καλοί οι οιωνοί αλλά οι αστερίσκοι παραμένουν
Οι προβλέψεις της πρόσφατης Έκθεσης της ΤτΕ για τη Νομισματική Πολιτική. Οι παράγοντες που θα ενισχύσουν τα τουριστικά έσοδα και τα ερωτηματικά που παραμένουν.

Ούριος άνεμος φυσά το 2023 για τον ελληνικό τουρισμό με την πρόσφατη Έκθεση για τη Νομισματική Πολιτική 2022-2023, που δημοσιεύτηκε σήμερα από την Τράπεζα της Ελλάδος να εκτιμά ότι η τρέχουσα τουριστική χρονιά θα ξεπεράσει τα μεγέθη του 2019, βελτιώνοντας περαιτέρω το ισοζύγιο υπηρεσιών. Την ίδια στιγμή βέβαια οι «σκόπελοι» δεν έχουν εκλείψει, απειλώντας, ακόμα και φέτος, να φρενάρουν μια έντονα ανοδική πορεία.

Επέκταση σεζόν, επενδύσεις και κρουαζιέρα αυξάνουν τις προσδοκίες

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η σχετική Έκθεση οι προσδοκίες για την ταξιδιωτική κίνηση και τις σχετικές εισπράξεις είναι ευνοϊκές και τα συναφή μεγέθη αναμένεται να υπερβούν τα επίπεδα του 2019. Κύριοι παράγοντες που θα συντελέσουν στην εξέλιξη αυτή είναι η αύξηση των αφίξεων και η επέκταση της τουριστικής περιόδου, γεγονός που επιβεβαιώνεται κι από την πορεία των πρώτων πέντε μηνών του τρέχοντος έτους.

Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το α΄ πενταμήνου του έτους, για το σύνολο των αεροδρομίων της χώρας μας, (Αεροδρόμιο Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος», 24 αεροδρόμια διαχείρισης ΥΠΑ, 14 περιφερειακά αεροδρόμια διαχείρισης Fraport Greece), παρατηρήθηκε άνοδος των διακινούμενων επιβατών. Οι αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών εξωτερικού και εσωτερικού έφτασαν από τον Ιανουάριο έως και τον Μάιο τα 18.057.033, έναντι 14.067.021 το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και 16.298.548 επιβατών του 2019. Κινήθηκαν δηλαδή κατά 28,4% υψηλότερα από την αμέσως προηγούμενη χρονιά ενώ ξεπέρασαν κατά 10,8% και την χρονιά σταθμό για τον ελληνικό τουρισμό (2019).

Στην ανοδική πορεία του κλάδου, τόσο φέτος όσο και τα επόμενα έτη, αναμένεται να συμβάλλει και η αύξηση των σχετικών επενδύσεων, οι περισσότερες εκ των οποίων αφορούν ξενοδοχειακές μονάδες με υψηλότερα πρότυπα παρεχόμενων υπηρεσιών, γεγονός που με την σειρά του οδηγεί στην προσέλκυση επισκεπτών υψηλότερων εισοδηματικών κριτηρίων και κατά συνέπεια σε αύξηση της μέσης δαπάνης.

Ενισχυτικά θα λειτουργήσει και η επέκταση των υποδομών στην ελληνική επικράτεια, όπως για παράδειγμα στα λιμάνια αναχώρησης (home port), αφού θα συμβάλλει στην ανάκαμψη του κλάδου της κρουαζιέρας. Σημειωτέον ότι σύμφωνα με την έρευνα Κρουαζιέρας της ΤτΕ, το 2022 η Ελλάδα υποδέχθηκε σχεδόν 2 εκατ. τουρίστες κρουαζιέρας, αυξημένους κατά +277% σε σύγκριση με το 2021, εισπράττοντας σχεδόν 379,3 εκατ. ευρώ, ποσό υψηλότερο κατά 118% από το 2021.

Ωστόσο σε σχέση με την χρυσή χρονιά του 2019, οι περσινές αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας παρέμειναν μειωμένες κατά 23% (από 2,7 εκατ. το 2019 σε 2 εκατ. το 2022) ενώ στα ίδια περίπου επίπεδα κινήθηκε και η μείωση στην δαπάνη (-24%, από € 499,9 εκατ. το 2019 σε € 379,3 εκατ. το 2022). Το σκηνικό αναμένεται να βελτιωθεί περισσότερο φέτος, τουλάχιστον όσον αφορά τον αριθμό των επιβατών, δεδομένου ότι η αύξηση της μέσης δαπάνης κλονίζεται κι από τον πληθωρισμό.

Τα ερωτηματικά που παραμένουν

Ο πληθωρισμός άλλωστε που διαβρώνει το διαθέσιμο εισόδημα σε κύριες χώρες προέλευσης ταξιδιωτών, αποτελεί κι έναν από τους μεγαλύτερους αστερίσκους της φετινής χρονιάς, όπως επισημαίνει η έκθεση.

Την αβεβαιότητα βέβαια συμπληρώνει και το υψηλό κόστος των αεροπορικών μεταφορών αλλά και το δυναμικό come back αγορών ανταγωνιστικών της Ελλάδας αλλά και long-haul προορισμών, που μέχρι πέρυσι παρέμεναν μη προσβάσιμοι.

Να θυμίσουμε ότι όπως επισημαίνουν ήδη παράγοντες του τουρισμού, οι τουρίστες φέτος φτάνουν στην χώρα, αλλά παραμένουν για μικρότερο χρονικό διάστημα, ή ξοδεύουν λιγότερα σε δραστηριότητες και εστίαση, εξαιτίας του συνδυασμού των προαναφερθέντων παραγόντων.

Όσο για τις προοπτικές των μεταφορικών εισπράξεων, στην περίπτωση των αεροπορικών μεταφορών παραμένουν θετικές αφού αναμένεται να ενισχυθούν από την αύξηση των ταξιδιωτικών αφίξεων. Στον αντίποδα, οι θαλάσσιες μεταφορές αναμένεται να είναι λιγότερο ευνοημένες, λόγω της αναμενόμενης διόρθωσης στους ναύλους, αφού αρκετοί από τους έκτακτους παράγοντες που σημειώθηκαν το 2022, όπως οι καθυστερήσεις στους λιμένες που μείωσαν την προσφορά πλοίων και η ισχυρή ανάκαμψη της ζήτησης πρώτων υλών, δεν αναμένεται να διατηρηθούν το 2023.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Μένει και πάλι πίσω ο οδικός τουρισμός

Τουρισμός: Περισσότεροι τουρίστες με «ελαφρύτερο» πορτοφόλι φτάνουν φέτος στην Ελλάδα  

Τουρισμός: Τα «εναλλακτικά» Δωδεκάνησα γοητεύουν τους Νορβηγούς

gazzetta
gazzetta reader insider insider