«Μόνο μια βόλτα στην πόλη το απόγευμα θα σε κάνει να αναρωτηθείς αν είμαστε στον Αύγουστο ή στον Σεπτέμβριο». Με την παραπάνω φράση τουριστικός φορέας της Κρήτης απάντησε προ ημερών στο ερώτημα «πώς κινείται ο τουρισμός το Φθινόπωρο», συμπληρώνοντας μάλιστα ότι και ο Οκτώβριος αναμένεται να έχει εξαιρετική δυναμική. Είναι μάλιστα ένας από τους πολλούς που συμμερίζονται την άποψη ότι τόσο ο πρώτος μήνας όσο και το υπόλοιπο Φθινόπωρο θα έχει θετικό πρόσημο σε σχέση με πέρυσι και σε σχέση με την χρυσή χρονιά του 2019, συνεπικουρώντας, ώστε η σεζόν να κινηθεί σε νέα ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Να θυμίσουμε ότι η εικόνα του Σεπτεμβρίου έχει ήδη επιβεβαιωθεί από τα δεδομένα των επιβατικών αφίξεων με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας να υποδέχεται 3 εκατ. επιβάτες, αυξημένους κατά 16,3% σε σχέση με πέρυσι αλλά και 11,8% σε σχέση με το προπανδημικό έτος 2019. Η ώθηση που ήρθε τόσο από το εσωτερικό - η εγχώρια επιβατική κίνηση ήταν αυξημένη κατά 14,6% - όσο κι από το εξωτερικό - η διεθνής κίνηση αυξήθηκε κατά 17,2% - οδήγησε τους επιβάτες εννεαμήνου στα 21,68 εκατ., κατά 25,7% και κατά 8,6% περισσότεροι από το 2022 και το 2019 αντίστοιχα.
Ισχυρός και ο Οκτώβριος
Πανομοιότυπη είναι και η εικόνα στα νησιά, με φορείς του κλάδου να σημειώνουν ότι η ροή των επιβατών δεν έχει ανακοπεί από το καλοκαίρι κι έπειτα, ενώ και ο Οκτώβριος έχει διατηρήσει την περσινή δυναμική και υπάρχουν προορισμοί όπου θα κινηθεί καλύτερα κι από πέρυσι. Να θυμίσουμε ότι τον περσινό Οκτώβριο τα έσοδα ήταν κατά 3,3% υψηλότερα από το 2019 και κατά +16,7% αυξημένα σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2021, φθάνοντας τα 1,5 δισ. ευρώ. Σε σχέση με την χρυσή χρονιά, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση ήταν οριακά μειωμένη (o,6%) ενώ η μέση δαπάνη ήταν υψηλότερη κατά +5,9%.
Σύμφωνα δε με το Airdata Tracker του ΙΝΣΕΤΕ Intelligence, οι αεροπορικές θέσεις σε διεθνείς πτήσεις είναι αυξημένες κατά 5,8% σε σχέση με τον περσινό προγραμματισμό, αύξηση λίγο μικρότερη από αυτή του Σεπτεμβρίου (6,5%) που έφερε ήδη καλά αποτελέσματα σε όρους επιβατικής κίνησης. Στην Κρήτη για παράδειγμα, όπου η σεζόν θα κρατήσει μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου όπου αραιώνουν και οι πτήσεις, οι πληρότητες τον Οκτώβριο φτάνουν το 80%-85%, όπως ανέφεραν ξενοδόχοι της περιοχής που μίλησαν στο insider.gr.
Την άποψη ότι και οι επόμενοι μήνες θα κινηθούν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, επιβεβαιώνουν και οι αυξημένες πληρότητες των πτήσεων. Να θυμίσουμε ότι κατά την πρόσφατη ανακοίνωση του χειμερινού προγράμματός της Aegean, επισημάνθηκε ότι οι πληρότητες στο 9μηνο έφτασαν στο 83% από 78% που ήταν πέρυσι. Μόνο τον Σεπτέμβριο οι επιβάτες ξεπέρασαν τα 1,6 εκατ. με το εξωτερικό να καταγράφει αύξηση 19% και το εσωτερικό κατά 22% σε σχέση με το 2022. Παράλληλα, όπως επεσήμαναν τα στελέχη του αερομεταφορέα, αυξημένες είναι και οι προκρατήσεις για τον Οκτώβριο μέχρι και τις αρχές Νοεμβρίου δηλώνοντας συγκρατημένα αισιόδοξοι ότι θα η άνοδος θα συνεχίσει με τον ίδιο ρυθμό.
Καλές ενδείξεις υπάρχουν δε και για την χειμερινή σεζόν, καθώς ο προγραμματισμός διαθεσιμότητας θέσεων των αεροπορικών επιχειρήσεων προς την Αθήνα για τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο δείχνει αύξηση κατά 10% και 20%, αντίστοιχα, σε σχέση με πέρυσι και μεγαλύτερη του 10% σε σχέση με το 2019.
Ο αστερίσκος του πολέμου στο Ισραήλ
Παρά τις καλές ενδείξεις βέβαια, η απειλή των πληθωριστικών πιέσεων, ειδικά για τον χειμώνα, αλλά και των έκρυθμων γεωπολιτικών συνθηκών δεν έχει εκλείψει. Ειδικά μετά και το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, όπου ένας ακόμα πόλεμος ξέσπασε στην ευρύτερη περιοχή. Η εμπόλεμη κατάσταση του Ισραήλ με τη Χαμάς, εγείρει έντοντες αμφιβολίες για τη συνέχεια, αν σκεφτεί κανείς ότι το Ισραήλ θεωρείται ανερχόμενη αγορά για τον ελληνικό τουρισμό, τροφοδοτώντας φέτος τη χώρα με πολλούς περισσότερους τουρίστες από το συνηθισμένο.
Να θυμίσουμε ότι ειδικά φέτος η χώρα μας καταλάμβανε μια θέση μεταξύ των τριών πιο δημοφιλών τουριστικών προορισμών των Ισραηλινών, με τον αριθμό των ταξιδιωτών από τη χώρα της Μέσης Ανατολής να ξεπερνά τις 200.000 για το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου, υπερβαίνοντας για πρώτη φορά τις 20.000 σε εβδομαδιαία βάση. Στην περίπτωση του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών μάλιστα, η εν λόγω αγορά τερμάτισε στην πρώτη θέση το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου (σ.σ.: μεταξύ των αγορών εκτός Ε.Ε.), με τους ταξιδιώτες από το Τελ Αβίβ να σημειώνουν αύξηση 68% σε σχέση με το 2019 σε όρους επιβατικής κίνησης, υπερβαίνουν τον αριθμό των ταξιδιωτών από τη Νέα Υόρκη, η οποία είχε σταθερά τα πρωτεία.
Ήδη τα τελευταία εικοσιτετράωρα οι ματαιώσεις πτήσεων και οι ακυρώσεις κρατήσεων στα ξενοδοχεία είναι συνεχείς, ενώ αρκετές αεροπορικές εταιρείες έχουν σταματήσει τις πτήσεις μεταξύ Ελλάδας – Ισραήλ ή έχουν περιορίσει τις συχνότητες των δρομολογίων τους. Η εκτίμηση παραγόντων της αγοράς είναι πως τα ταξίδια στο εξωτερικό από το Ισραήλ θα ελαχιστοποιηθούν λόγω της επιστράτευσης. Μοναδική εξαίρεση θα αποτελέσουν ίσως οι Ισραηλινοί που δεν έχουν στρατιωτικές υποχρεώσεις και, όπως αναφέρουν πηγές, έρχονται στη χώρα μας σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τον κίνδυνο για τους ίδιους και τις οικογένειές τους.
Μεγάλο αναμένεται το πλήγμα και για την Βόρεια Ελλάδα. Μόνο στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης για παράδειγμα οι ισραηλινοί αποτελούν το 11% της τουριστικής κίνησης. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις από το Ισραήλ προς τη χώρα μας τον Οκτώβριο, έφταναν, πριν το ξέσπασμα του πολέμου, τις 112.000. Αν δε ο πόλεμος έχει διάρκεια, το πλήγμα εκτιμάται ότι μπορεί να στερήσει από τον ελληνικό τουρισμό έως και το 2% των συνολικών αφίξεων ξένων ταξιδιωτών στην Ελλάδα και ένα 2% από τις ταξιδιωτικές εισπράξεις.