Τη δυναμική επάνοδο της ινδικής αγοράς προσδοκά ο ελληνικός τουρισμός, σε μια προσπάθεια να διευρύνει περαιτέρω τις ήδη θεαματικές επιδόσεις του. Προσπάθεια που λαμβάνει χώρα σε μια, κατά γενική ομολογία, ευνοϊκή συγκυρία, όπου η Ινδία αναζητεί εμπορική και οικονομική διόδο στη Μεσόγειο, την οποία και η χώρα μας μπορεί να της προσφέρει.
Σε αυτό το πλαίσιο άλλωστε, σε συνέχεια της επίσκεψης του Ναρέντα Μόντι στην Αθήνα, πραγματοποιείται μεταξύ 20 -24 Φεβρουαρίου η επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ινδία, συνοδεία πολυπληθούς επιχειρηματικής αποστολής.
Να θυμίσουμε ότι η ελληνική επιχειρηματική αποστολή θα έχει τρεις σταθμούς: το Νέο Δελχί - το χρηματοοικονομικό κέντρο της χώρας - τη Βομβάη -το εμπορικό κέντρο της Ινδίας -και την Μπανγκαλόρ, πόλη που χαρακτηρίζεται ως η Silicon Valley της πέμπτης μεγαλύτερης οικονομίας παγκοσμίως. Οι Έλληνες επιχειρηματίες που θα συνοδεύουν τον πρωθυπουργό, προέρχονται κυρίως από τους κλάδους της υψηλής τεχνολογίας, των logistics, των κατασκευών, της ενέργειας και της φαρμακοβιομηχανίας. Μεταξύ τους όμως υπάρχουν και αρκετοί από τον κλάδο του τουρισμού.
Η δυναμική της Ινδικής αγοράς
O στόχος στην περίπτωση του τουρισμού είναι όχι μόνο να επανέλθει η Ινδική αγορά στα προ πανδημίας επίπεδα αλλά να ενισχυθεί περαιτέρω δεδομένης της δυναμικής της. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις των παραγόντων της Ινδικής αγοράς ο εξερχόμενος τουρισμός της Ινδίας έφτασε το προηγούμενο έτος τα 15,2 δισεκατομμύρια δολάρια, με την ανοδική πορεία της να εδράζεται κυρίως στην επιθυμία των Ινδών millennials να εξερευνήσουν διεθνείς προορισμούς.
Σύμφωνα με έρευνα της Mackinsey δε, χάρη στην αυξανόμενη ευημερία και την ταχέως αναπτυσσόμενη οικονομία της χώρας, η Ινδία θα αποτελέσει μια σημαντική παγκόσμια αγορά προέλευσης για ταξίδια αναψυχής τα επόμενα χρόνια. Με πληθυσμό που ξεπερνά τα 1,4 δισεκατομμύρια, ο οποίος μάλιστα έχει μέση ηλικία τα 27,6 έτη - δέκα χρόνια νεότερος από τον πληθυσμό των περισσότερων μεγάλων οικονομιών - και με την προβλεπόμενη αύξηση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας, η Mackinsey εκτιμά ότι οι Ινδοί τουρίστες θα μπορούσαν να πραγματοποιούν 80 έως 90 εκατομμύρια ταξίδια ετησίως έως το 2040.
Στην πρόβλεψη συνηγορεί και το γεγονός ότι προ πανδημίας η αγορά εξερχόμενων τουριστών της Ινδίας ήταν από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες στην Ασία. Ήδη από το 2022 δε, κατάφερε να ανακτήσει το 61% των προ πανδημικών μεγεθών της - 13 εκατομμύρια εξερχόμενους τουρίστες - παρουσιάζοντας την ταχύτερη ανάκαμψη μεταξύ των περισσότερων ασιατικών χωρών.
Εξ αυτών των ταξιδιωτών το 70% περίπου επιλέγουν κοντινούς προορισμούς με χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να κυριαρχούν. Ακολουθούν οι προορισμοί της Νότιας Ασίας ενώ για μακρινά ταξίδια επιλέγουν τη Βόρεια Αμερική και προορισμούς της Δυτικής Ευρώπης. Στους ανερχόμενους προορισμούς του 2022 περιλαμβάνονται τόσο ο Καναδάς όσο και η γειτονική Τουρκία, γεγονός που υποδεικνύει τις προοπτικές που θα μπορούσε να έχει η Ελλάδα.
Οι προσπάθειες της Ελλάδας και οι αστερίσκοι
Δεδομένου του μεγέθους και της αυξανόμενης δυναμική της, η προσπάθεια για προσέλκυση Ινδών τουριστών έχει ξεκινήσει ήδη από την προηγούμενη τετραετία και δείχνει να εντείνεται το τελευταίο διάστημα.
Να θυμίσουμε για παράδειγμα, ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, τον Δεκέμβριο της προηγούμενης χρονιάς είχε υποδεχτεί στην Αθήνα εκλεκτή ομάδα Ινδών αντιπροσώπων του τουρισμού, που ειδικεύονται στην ινδική αγορά FIT τουρισμού, στον πολυτελή τουρισμό, στον τουρισμό αναψυχής και στις γαμήλιες εκδηλώσεις, καθώς και τέσσερα μέλη του ινδικού τουριστικού Τύπου. Στόχος να ενισχυθούν οι σχέσεις των τουριστικών φορέων των δύο χωρών, να γνωρίσουν τον προορισμό και να τον προωθήσουν στην ινδική αγορά. «Η ενίσχυση των σχέσεων με την Ινδική αγορά αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την Αθήνα και το αεροδρόμιό, καθώς φέτος η επιβατική κίνηση καταγράφει υψηλά νούμερα στο σύνολο των κυριότερων διεθνών γεωγραφικών αγορών μας. Με κοινούς στόχους και διευρυμένο πνεύμα της συνεργασίας για το τουριστικό μέλλον του προορισμού μας, συνεχίζουμε δυναμικά τις δράσεις μας στην ινδική αγορά ώστε να φέρουμε το συντομότερο πιο κοντά τους δύο προορισμούς μας!», είχε αναφέρει κατά την διάρκεια της επίσκεψης η Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, Ιωάννα Παπαδοπούλου.
Στο ίδιο μήκος κύματος, και ο ΕΟΤ συμμετείχε πρόσφατα - για πρώτη φορά με την πανδημία του κορονοϊού - στη διεθνή τουριστική έκθεση Outbound Travel Market -OTM 2024, που πραγματοποιήθηκε στη Μουμπάϊ. Η διευρυμένη παρουσία του ΕΟΤ στην ΟΤΒ 2024 περιελάμβανε συνεκθέτες από την Ελλάδα, όπως ο Hatta (Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων), εκπροσώπους από το Athens Convention Bureau – This is Athens, τη Hellenic Memories Travel Services, τη Mazi Travel – Travel & Events και την Travel Factory, καθώς και τις εταιρείες ASIT – Anatolia Travel Greece, την TourGreece και τη Sanmed Travel Hub. Κατά τη διάρκεια της δε, πραγματοποιήθηκαν πολυάριθμες συναντήσεις με OTA’s, TO’s και ταξιδιωτικά γραφεία, οι οποίοι έδειξαν ενδιαφέρον για τον προορισμό, με έμφαση στη διοργάνωση γάμων και τις κινηματογραφικές παραγωγές.
Να θυμίσουμε ότι ο πήχης στην περίπτωση της Ινδικής αγοράς, όπως αναφέρεται στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης του υπουργείου Τουρισμού για το 2024, που ενσωματώνεται στο Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού, είναι η αύξηση των τουριστικών ροών από την Ινδία να φτάσει το 15%.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, όπως τονίστηκε και στα ραντεβού που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της έκθεσης, για να αποδώσει καρπούς η προώθηση και να καταφέρει η χώρα μας να προσελκύσει τουρίστες από την αγορά της Ινδίας θα πρέπει να ενισχυθούν οι εκεί προξενικές αρχές ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες έκδοσης Visa αλλά και να καθιερωθούν απευθείας αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ των δύο χωρών.