Οι «κρυφές» αγορές τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Οι «κρυφές» αγορές τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού
Πέντε νέες αγορές τείνουν να γίνουν παραδοσιακοί τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού. Ανάκαμψη για τους υπερπόντιους προορισμούς.

Γερμανία, Αγγλία, ΗΠΑ και Γαλλία αποτελούν διαχρονικά τις βασικές αγορές τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού οι οποίες συνεισφέρουν συνδυαστικά, το μεγαλύτερο ποσοστό της εγχώριας κίνησης και των ταξιδιωτικών εισπράξεων της χώρας. Καθώς όμως ο τουρισμός έχει κατακτήσει νέα ιστορικά υψηλά, πέντε ακόμα αγορές προστίθενται ταξιδιωτικό μείγμα της χώρας και τείνουν να γίνουν παραδοσιακές, διευρύνοντας παράλληλα και τα περιθώρια ανάπτυξης του κλάδου που εισφέρει άμεσα κι έμμεσα το 25% του εγχώριου ΑΕΠ.

Το παραπάνω προκύπτει από τις αφίξεις του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας, του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ο οποίος το 2023, πέτυχε νέο ρεκόρ αφίξεων. Να θυμίσουμε ότι συνολικά η επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατά τη διάρκεια του έτους 2023 ανήλθε σε 28,17 εκατ., αυξημένη κατά 24% σε σύγκριση με το 2022, με τη διεθνή επιβατική κίνηση να ξεπερνά τα επίπεδα του 2022 κατά 26,4%.

Οι βασικές αγορές του Ελ. Βενιζέλος

Ενδεικτικό της ανάπτυξης της προηγούμενης χρόνιας είναι και το γεγονός ότι η κίνηση του ΔΑΑ ξεπέρασε και τα προπανδημικά μεγέθη όταν ο μέσος όρος ανάκαμψης των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αεροδρομίων κυμάνθηκε στο -8,3% σε σχέση με το 2019 σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe). Κωνσταντινούπολη και Αθήνα βρέθηκαν μάλιστα στις πρώτες θέσεις της λίστας των αεροδρομίων με τις καλύτερες επιδόσεις ως προς το 2019, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να ξεπερνά τα μεγέθη της προπανδημικής χρονιάς κατά 10,2%.

Βασικός τροφοδότης της αναπτυξιακής πορείας στην περίπτωση της πρωτεύουσας και του ΔΑΑ ήταν φυσικά οι Ηνωμένες Πολιτείες οι αφίξεις από τις οποίες έφτασαν το 2023 το 1 εκατ. από 694 χιλ. που ήταν προ πανδημίας, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 45%. Ακολούθησε η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, οι επισκέπτες από την οποία παρατηρήθηκαν αυξημένοι κατά 11%, φτάνοντας τις 687 χιλ. το 2023 από 619 χιλ. το 2019. Η Γερμανική αγορά που ήταν πρώτη σε αφίξεις για το σύνολο της χώρας, εισέφερε στον ΔΑΑ 478 χιλ. ταξιδιώτες από 573 χιλ. το 2019, παρουσιάζοντας πτώση της τάξης του 16,6%. Αντίστοιχα και οι επισκέπτες από τη Γαλλία και την Ιταλία, έφτασαν τις 462.000 και 410.000 αντίστοιχα από 557.000 και 455.000 το 2019 παρουσιάζοντας πτώση 17,1% και 9,9% αντίστοιχα.

Οι αγορές που τείνουν να γίνουν παραδοσιακές

Παρότι όμως την προηγούμενη χρονιά ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών προήλθε από τις παραδοσιακές αγορές (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία), σταθερά θετική πορεία παρουσίασαν και αγορές, όπως Ελβετία, Ολλανδία, Βέλγιο, Τουρκία, Ρουμανία, οι οποίες προπανδημικά θεωρούνταν ως μη κύριες.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Ένωση Ξενοδόχων Αττικής, Αθηνών και Αργοσαρωνικού, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και η GBR Consulting σε ειδική εκδήλωση για την «Ικανοποίησης Επισκεπτών Αττικής» για το 2023, οι επισκέπτες από την Ελβετία έφτασαν τις 195 χιλ. παρουσιάζοντας αύξηση του 115% σε σχέση με το 2019. Αντίστοιχα αυτοί από την Ολλανδία έφτασαν τις 185 χιλ. παρουσιάζοντας ανάκαμψη της τάξης του 109% ενώ Βέλγιο, Τουρκία και Ρουμανία κινήθηκαν κατά 115%, 107% και 119% υψηλότερα από το έτος προ πανδημίας.

Ειδικά στην περίπτωση της Ρουμανίας πέρυσι παρατηρήθηκε αύξηση κατά 15% των εξερχόμενων τουριστικών ροών με την χώρα μας να συγκαταλέγεται στους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τους κατοίκους της συγκεκριμένης χώρας. Η προσπάθεια προώθησης των ελληνικών προορισμών στη συγκεκριμένη αγορά συνεχίστηκε και φέτος με την χώρα μας να συμμετέχει πρόσφατα στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού TTR Romexpo της Ρουμανίας η οποία διεξήχθη στο Βουκουρέστι από 15 έως 18 Φεβρουαρίου.

Παράλληλα, δε και υπερπόντιοι προορισμοί, όπως η Αυστραλία και η Κίνα, που το 2022 παρέμειναν κλειστές λόγω των περιορισμών των μετακινήσεων έδειξαν να ανακάμπτουν με ταχείς ρυθμούς και να κερδίζουν μια θέση στη λίστα των 20 κύριων τουριστικών αγορών του αεροδρομίου.

Ο εμπλουτισμός των αγορών που τροφοδοτούν την χώρα με επισκέπτες σε συνδυασμό με την άμβλυνση της εποχικότητας του κλάδου, φαινόμενο που έγινε αισθητό το 2023 τουλάχιστον προς το τέλος της χρονιάς, αυξάνουν τις προσδοκίες για ακόμα καλύτερες επιδόσεις στο μέλλον.

Θετικά αποτιμάται και ο εμπλουτισμός των δημογραφικών χαρακτηριστικών των επισκεπτών το 2023. Αρκεί να αναφέρουμε ότι η κατηγορία των ζευγαριών η οποία κυριάρχησε το 2022 με ποσοστό 68% μειώθηκε το 2023 φτάνοντας στο 49% των συνολικών αφίξεων, πριμοδοτώντας την κατηγορία φίλοι και οικογένεια, τα ποσοστά των οποία αυξήθηκαν από 12% και 7$ σε 18% και 12% αντίστοιχα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τουρισμός: «Μακροβούτι» κάνουν οι ξενοδόχοι και το 2024

Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας: Πότε θα επεκταθεί σε εστίαση και τουρισμό

Τουρισμός: Πώς κινήθηκε η Ελλάδα έναντι των Eυρωπαίων ανταγωνιστών της

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider