«Φτερά» για την προς τα πάνω αναθεώρηση των προβλέψεων των μεγεθών του, έδωσαν στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) τα αποτελέσματα του α’ τριμήνου, όπου επιβατική κίνηση, έσοδα και προσαρμοσμένο EBITDA, κινήθηκαν υψηλότερα από την χρυσή χρονιά του 2023. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τοποθετεί τον πήχη της επιβατικής κίνησης για το 2024 στα 30 εκατ. επιβάτες - από 28,3 εκατ. επιβάτες που υπολόγιζε αρχικά - γεγονός που καθιστά επιτακτική την έγκαιρη επέκταση των υφιστάμενων υποδομών του.
Σερί ανόδου το πρώτο τρίμηνο
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα α’ τριμήνου που παρουσίασε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 5,2 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο 16,5%, με τους επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού να αυξάνονται κατά 10,3% και 19,4% αντίστοιχα. Ειδοποιός διαφορά με την περσινή χρονιά ήταν ότι η επιβατική κίνηση ξεκίνησε με αύξηση της τάξης του 10,7% τον Ιανουάριο, μήνα που περιλαμβάνει μέρος της εορταστικής περιόδου της Πρωτοχρονιάς και παραδοσιακά κινείται καλύτερα και εκτινάχθηκε στο 18,4% τον Φεβρουάριο - εκ των ποιο αδύναμων μηνών της χρονιάς - για να φτάσει στο 20,1% τον Μάρτιο, χάρη και στο Πάσχα των Καθολικών. Στον αντίποδα πέρυσι, η αύξηση της επιβατικής κίνησης ακολούθησε φθίνουσα πορεία, με τον Ιανουάριο να αυξάνει κατά 3,9%, τον Φεβρουάριο κατά 2,3% και τον Μάρτιο κατά μόλις 1,1%.
Η άνοδος της επιβατικής κίνησης επιβεβαίωσε την ανθεκτικότητα του αεροπορικού ταξιδιού, παρόλες τις μακροοικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις και έδωσε ώθηση και στα λοιπά μεγέθη του αεροδρομίου. Παρά το γεγονός ότι οι αεροπορικές χρεώσεις παρέμειναν σταθερές το α' τρίμηνο, τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα του ΔΑΑ αυξήθηκαν κατά 15,3 εκατ. ευρώ ή 15,3% το α΄ τρίμηνο 2024, φτάνοντας τα 114,6 εκατ. ευρώ. Και μάλιστα σε ένα τρίμηνο που παραδοσιακά είναι ασθενέστερο σε σχέση με τα υπόλοιπα της χρονιάς, λόγω της εποχικότητας του κλάδου.
Η άνοδος τροφοδοτήθηκε τόσο από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες τα έσοδα από τις οποίες ανήλθαν σε 86,3 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 14,8% σε σχέση με το α' τρίμηνο του προηγούμενου χρόνου όσο κι από τις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες. Στην τελευταία περίπτωση τα έσοδα ανήλθαν σε 28,4 εκατ. ευρώ, αυξανόμενα κατά 16,9% σε σχέση με πέρυσι χάρη στις εμπορικές δραστηριότητες του αεροδρομίου αλλά και στις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων.
Επιπλέον, αύξηση της τάξης του 16,2% σε σχέση με πέρυσι παρουσίασε και το προσαρμοσμένο EBITDA το οποίο έφτασε τα 62,7 εκατ. ευρώ, ενώ αύξηση της τάξης του 6,5% σημείωσαν και τα κέρδη μετά από φόρους, που έφτασαν τα 28,5 εκατ. ευρώ έναντι 22 εκατ. ευρώ του 2022.
Αυξημένα κατά 15,7% ήτοι 6,5 εκατ. ευρώ ήταν ωστόσο και τα λειτουργικά έξοδα, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 48,2 εκατ. ευρώ. Γεγονός που είχε προοικονομήσει και η διοίκηση του ΔΑΑ αναφέροντας σε προηγούμενη ενημέρωση αναλυτών ότι αναμένονται αυξημένες απαιτήσεις σε πόρους για την εξυπηρέτηση των υψηλών επιπέδων επιβατικής κίνησης προκειμένου να παρασχεθεί το καλύτερο δυνατό επίπεδο υπηρεσιών. Οι αυξημένοι πόροι, σε συνδυασμό με τις πληθωριστικές πιέσεις, όπως εκτιμούσε τότε, θα έφερναν το κόστος λειτουργίας ανά επιβάτη (εξαιρουμένου του μεταβλητού τμήματος της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων) στα επίπεδα του 2022. Βάσει των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων, σημαντικό μέρος αυτής της απόκλισης προέρχεται από το υψηλότερο μεταβλητό τμήμα της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων σε 9,9 εκατ. ευρώ από 7,4 εκατ. ευρώ, που υπολογίστηκε με βάση την αυξημένη κερδοφορία του 2023. Εξαιρουμένου του μεταβλητού τμήματος της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων, τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 4,0 εκατ. ευρώ ή 11,8% υψηλότερα από το προηγούμενο έτος.
Στα 30 εκατ. επιβάτες ο πήχης για το 2024
Χάρη στη δυναμική πορεία του α' τριμήνου αλλά και στα επικαιροποιημένα προγράμματα των αεροπορικών εταιρειών για το υπόλοιπο του έτους, η εταιρεία που προσφάτως έκανε την είσοδό της στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της για την ετήσια επιβατική κίνηση. Για το 2024 αναμένει πλέον 29,9 εκατ. επιβατών, αριθμός που σηματοδοτεί μια άνοδο της τάξης του 6,3% σε σχέση με τις περσινές επιδόσεις.
Οι αναμενόμενες επιδόσεις ξεπερνούν κατά πολύ τις προβλέψεις της έκθεσης της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) για την πορεία της επιβατικής κίνησης μέχρι το 2046 όπου και λήγει και η παραχώρηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», η οποία συντάχθηκε ενόψει του IPO του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Βάσει αυτής προβλεπόταν πως η επιβατική κίνηση εξωτερικού θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό (CAGR) 3,1% το διάστημα 2022-2046 - όταν οι προσδοκίες για φέτος αναφέροουν αύξηση της τάξης του 6,3% - φθάνοντας τον τελευταίο χρόνο της περιόδου τους 31,4 εκατ. επιβάτες. Αντίστοιχα, η κίνηση εσωτερικού θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,1% την ίδια περίοδο φθάνοντας τους 12,1 εκατ. επιβάτες το 2046. Με βάση το ίδιο μοντέλο ο αριθμός των πτήσεων θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 1,9% την ίδια χρονική περίοδο φθάνοντας τις 291.100 πτήσεις στο τελευταίο έτος.
Σε τροχιά υλοποίησης η επέκταση
Η αναπτυξιακή πορεία του τουρισμού και κατ' επέκταση του ΔΑΑ καθιστά επιτακτική την έγκαιρη υλοποίηση των σχεδίων επέκτασης και την εφαρμογή του Σχεδίου 33ΜΑΡ.
Να θυμίσουμε ότι η τροποποίηση του Χωροταξικού Σχεδίου για την αύξηση της Δυναμικότητας του Αεροδρομίου στα 33 εκατομμύρια επιβάτες, την οποία και κατέθεσε η εταιρεία στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) έχει γίνει αποδεκτή και είναι σύμφωνη με τις προβλέψεις του προγράμματος επενδύσεων του ΔΑΑ.
Βάσει του προτεινόμενου χρονιδιαγράμματος υλοποίησης δε, το Σχέδιο 33ΜΑΡ έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης των εργασιών στο τέλος του 2028 και περιλαμβάνει:
- την επέκταση του κεντρικού κτιρίου του τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα, αποτελούμενο κυρίως από νέες θέσεις επιβίβασης με γέφυρα και μέσω λεωφορείων,
- την επέκταση της αίθουσας ελέγχου check-in, που περιλαμβάνει νέα πρόσοψη τερματικού σταθμού, νέα αίθουσα διαλογής αποσκευών συνοδευόμενη από επέκταση του χώρου παραλαβής αποσκευών, νέους εμπορικούς χώρους και χώρους γραφείων,
- την ανάπτυξη ενός νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών για 32 θέσεις με τους αντίστοιχους τροχοδρόμους, δύο νέες γέφυρες οχημάτων και ένα κτίριο για τους φορείς επίγειας εξυπηρέτησης, την επέκταση του οδικού δικτύου πρόσβασης, καθώς και την κατασκευή νέου πολυώροφου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων.