Συντεταγμένος γίνεται πλέον ο αγώνας των ξενοδόχων απέναντι στους Online Travel Agencies, δηλαδή στις πλατφόρμες τύπου Booking, με τον επικεφαλής του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της Hotrec, Αλέξανδρο Βασιλικό, να προαναγγέλλει από το βήμα 12ης Γενικής Συνέλευσης του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) που πραγματοποιήθηκε χθες στο πλαίσιο της μεγάλης τουριστικής έκθεσης Ξενία ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο ομαδικών αγωγών μαζί με άλλες εθνικές ευρωπαϊκές οργανώσεις.
Πρόσκληση για ομαδικές αγωγές
«Το διοικητικό συμβούλιο του ΞΕΕ πήρε την απόφαση σε συνεργασία με εξειδικευμένη νομική εταιρεία να εξετάσει τη βέλτιστη μεθοδολογία προκειμένου να προχωρήσουμε στην κατάθεση ομαδικών αγωγών μαζί με άλλες εθνικές ευρωπαϊκές οργανώσεις. Επιβεβαιώνουμε ότι τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο όταν υπάρχει βούληση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλικός κάνοντας λόγο για ψηφιακούς γίγαντες που αλλάζουν άρδην τα κανάλια διανομής του ξενοδοχειακού προϊόντος.
Κατά την «πρόσκληση» για συλλογική δράση που απηύθυνε χθες, σημείωσε ότι υπάρχει πρόθεση να συγκεντρωθούν οι αξιώσεις όλων των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων σε ένα ενιαίο φόρουμ για να κατατεθεί αγωγή κατά της Booking στην Ολλανδία. Η χρήση της πλατφόρμας για τη διαχείριση αξιώσεων και δεδομένων θα γίνει σε συνεργασία με έμπειρους δικηγόρους του δικαίου του ανταγωνισμού και κορυφαίους οικονομολόγους του ανταγωνισμού. Μάλιστα η όλη διαδικασία θα ολοκληρωθεί χωρίς κανένα κόστος ή κίνδυνο για τα συμμετέχοντα ξενοδοχεία ή τις ενώσεις ενώ σε περίπτωση επιτυχούς έκβασης της υπόθεσης τα ξενοδοχεία θα λάβουν το 70% της αποζημίωσης. Στην περίπτωση της χώρας μας η προκαταρκτική διερεύνηση για το ΞΕΕ γίνεται σε συνεργασία με την δικηγορική εταιρεία SGP Schneider – Geiwitz.
«Οι πλατφόρμες τύπου Booking, στερούν από τους ξενοδόχους το δικαίωμα διάθεσης του προϊόντος τους στις τιμές που επιθυμούν, δημιουργώντας στρέβλωση στην αγορά» επεσήμανε χαρακτηρίζοντας τις πρακτικές αυτές παράνομες.
Αναφερθείς δε στην πρόσφατη απόφαση ευρωπαϊκού δικαστηρίου σημείωσε ότι ανοίγει τον δρόμο για μεγαλύτερη ελευθερία στις τιμολογιακές στρατηγικές, καθώς επιτρέπει στους ξενοδόχους την άμεση διαχείριση των τιμών και των προσφορών τους αλλά και πιστοποιεί την οικονομική ζημιά που έχουν υποστεί τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία.
Σε αυτό το πλαίσιο άλλωστε ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα, η Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Ξενοδοχίας και Εστίασης Hotrec είχε καταγγείλει ότι η Booking δεν είχε συμμορφωθεί με την οδηγία για τις Ψηφιακές Αγορές, παρά το γεγονός ότι ήταν νομικά υποχρεωμένη να το πράξει από τις 14 Νοεμβρίου. Γεγονός που αποτελεί ουσιαστικό πρόβλημα αν αναλογιστεί κανείς την δεσπόζουσα θέση της πλατφόρμας, που ελέγχει το 70% της ξενοδοχειακής αγοράς της Ευρώπης.
Οι προκλήσεις, το «αυτομαστίγωμα» και η υπεροφορολόγηση
Η μάχη για αποφυγή των όποιων στρεβλώσεων δημιουργούν στην αγορά οι πρακτικές των ΟΤΑs έρχεται σε μια περίοδο που οι προκλήσεις αυξάνουν, παρά την ανοδική πορεία του κλάδου τα τελευταία χρόνια. «Τα τελευταία χρόνια πετύχαμε πολλά και πρέπει να είμαστε υπερήφανοι που ανεβάσαμε την Ελλάδα στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς. Οι Έλληνες ξενοδόχοι πρέπει να είμαστε υπερήφανοι γιατί επιδείξαμε γρήγορα αντανακλαστικά. Ο Έλληνας ξενοδόχος είναι ο μεγάλος πρωταγωνιστής των εθνικών επιτυχιών», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλικός.
Σημείωσε ωστόσο ότι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος για την συνέχεια είναι πολυάριθμες. Σε αυτές συμπεριέλαβε την κλιματική κρίση που αλλάζει τα δεδομένα, την αναιμική ανάπτυξη στην Ευρώπη που δημιουργεί αβεβαιότητα στις αγορές, τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τους δύο πολέμους που κατά καιρούς κλιμακώνοντας αλλά και το πρωτοφανές ενεργειακό κόστος που βαραίνει δυσανάλογα τον κλάδο.
«Ενώ τα σύννεφα μαζεύονται δίνουμε την εντύπωση βάρκας που αρμενίζει ανέμελα. Γινόμαστε μάρτυρες μιας δημόσιας συζήτησης αυτομαστιγώματος για το αν θέλουμε τουρισμό, ακούμε διάφορα με κορωνίδα τις αναφορές για υπερτουρισμό, γεγονός που οδηγεί εντέλει στον αντιτουρισμό» προσέθεσε. Επεσήμανε δε ότι παράλληλα ο κλάδος έρχεται αντιμέτωπος με μια υπερφορολόγηση που ροκανίζει την ανταγωνιστικότητά του και το ξενοδοχείο έχει καταστεί το μόνιμο υποζύγιο βαρών που δεν του αναλογούν, την ίδια στιγμή που το 81% του αιτήσεων του κλάδου για ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο αποκλείονται.