Καθώς ο τουρισμός δείχνει να έχει φτάσει τα όρια της σημερινής δυναμικής του και να σταθεροποιεί τις επιδόσεις της θερινής περιόδου, σύσσωμοι οι φορείς στρέφουν το βλέμμα τους στα άκρα της σεζόν επιδιώκοντας την επέκταση της. Το σενάριο άλλωστε αποτελεί την καλύτερη εναλλακτική για να αυξηθούν τα τουριστικά έσοδα χωρίς να οδηγηθούμε σε φαινόμενα υπερτουρισμού, ενώ δείχνει να υποστηρίζεται κι από τους τουρίστες που ελέω της κλιματικής αλλαγής αλλά και των ανατιμήσεων κατά την υψηλή σεζόν στρέφονται σε ταξίδια τον Απρίλιο – Μάιο και τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο.
Την ίδια στιγμή προσπάθειες φαίνεται να γίνονται και για την ενίσχυση της χειμερινής περιόδου, μέσω της αύξησης των αεροπορικών συνδέσεων με προορισμούς του εξωτερικού. Απουσία όμως ευρύτερου συντονισμού τις θετικές επιπτώσεις τους αναμένεται να βιώσουν μόνο τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας.
Πώς κινείται το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου
Το «στοίχημα» της επέκτασης της σεζόν, δείχνει μέχρι στιγμής να κερδίζεται, τουλάχιστον σε συγκεκριμένους τουριστικούς προορισμούς, όπως Κρήτη, η Ρόδος και η Αθήνα. Ωστόσο φέτος την «πολυπόθητη» επέκταση της σεζόν διεκδικούν με αξιώσεις κι άλλοι λιγότερο προβεβλημένοι προορισμοί με την βοήθεια των αεροπορικών εταιρειών που αυξάνουν τις πτήσεις τους αλλά και των tour operators που επενδύουν σε αυτούς. Σε αυτούς περιλαμβάνεται για παράδειγμα η Χαλκιδική, συγκεκριμένες περιοχές της Πελοποννήσου αλλά και η Κως.
Οι προσπάθειες ενίσχυσης γίνονται αισθητές αν παρατηρήσει κανείς τον καταμερισμό των αεροπορικών θέσεων στο σύνολο του έτους αλλά και την αύξηση που καταγράφεται στους μήνες πριν και μετά της υψηλής σεζόν. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Airdata Τracker του IΝΣΕΤΕ για παράδειγμα, Σεπτέμβριος και Οκτώβριος εισφέρουν το 16% και το 10,7% των συνολικών διαθέσιμων θέσεων σε διεθνείς πτήσεις που προορίζονται για την χώρα μας. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τον Απρίλιο και τον Μάιο φτάνουν στο 7,3% και στο 12,1% όταν για την υψηλή σεζόν (Ιούλιο και Αύγουστο) απλώς διπλασιάζονται (18,8% και 19% αντίστοιχα) Κατά τον φετινό Σεπτέμβριο κι Οκτώβριο μάλιστα οι εν λόγω θέσεις παρουσιάζουν αύξηση 7,5% και 5,9% ενώ τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2024 η αύξηση έφτασε το 12,3% και 14,3% υψηλότερη δηλαδή από το 8,2% του Αυγούστου.
Ακόμα και την τρέχουσα εβδομάδα του Οκτωβρίου παρατηρείται πτώση των θέσεων σε διεθνείς πτήσεις 19% και μόνο την επόμενη όπου μπαίνει ο Νοέμβριος η πτώση είναι κατακόρυφη καθώς πολλοί προορισμοί τερματίζουν την σεζόν τους.
Τροφοδότες αυτής της περιόδου είναι οι Γερμανοί, οι Βρετανοί και οι Ιταλοί τουρίστες, οι οποίοι εμφανίζουν αύξηση έναντι άλλων βασικών αγορών της χώρας όπως οι ΗΠΑ και η Γαλλία που κινούνται πτωτικά.
Προσπάθειες για ενίσχυση και στην περιφέρεια
Στα προαναφερθέντα αποτελέσματα συμβάλλουν και οι φορείς του κλάδου οι οποίοι διασφαλίζουν τις προϋποθέσεις ανάπτυξης της κίνησης την προαναφερθείσα περίοδο. Για παράδειγμα η Fraport με τα περιφερειακά αεροδρόμια δείχνει να καταβάλει συστηματικές προσπάθειες για την επέκταση στα άκρα της σεζόν. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο επικεφαλής της, Γιώργος Βήλος στο πλαίσιο του 28ου ετήσιου North America/Central Europe Airport Issues Conference (IAAE) που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα, η επιβατική κίνηση θα φτάσει το τρέχον έτος τα 35,9 εκατ. επιβάτες, με άνοδο κατά 6% σε σύγκριση με πέρυσι. Σημαντική είναι η ενίσχυση που προκύπτει από το δίκτυο εξωτερικού με την διεθνή κίνηση να φτάνει στο 80% της συνολικής επιβατικής κίνησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων όταν το 2016 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 73%. Σημειώνεται εδώ ότι στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια προσγειώνονται 95 αεροπορικές εταιρείες, συνδέοντας την Ελλάδα με 39 χώρες ανά τον κόσμο, ενώ μόνο φέτος καταγράφηκαν 51 νέα δρομολόγια.
Ήδη από πέρυσι δε, στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια καταγράφηκε τον Μάρτιο αύξηση 12,7% και τον Απρίλιο κατά 15,5% ως προς την επιβατική κίνηση σε σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες του 2019. Αντίστοιχα και το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου, η επιβατική κίνηση παρατηρήθηκε αυξημένη κατά 26,2% και κατά 17,7% σε σχέση με το 2019 με τους συνολικά διακινηθέντες επιβάτες να φτάνουν τις 559.000.
Year round προορισμός γίνεται η Αθήνα
Όσο για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών η κίνηση το 2024 αυξήθηκε κατά 20,1% - το μεγαλύτερο ποσοστό κατά το πρώτο εννεάμηνο της χρονιάς με τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης να παρατηρείται στα άκρα της σεζόν - κατά 16,2% αυξήθηκε για παράδειγμα τον Απρίλιο. Ο Σεπτέμβριος έκλεισε με αύξηση 9,7% ενώ και ο Οκτώβριος αναμένεται να εμφανίσει θετικό πρόσημο.
Σε αυτό συμβάλλουν φυσικά και τα ξενοδοχεία, τα οποία επεκτείνουν την σεζόν μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, ανά περιπτώσεις έως και τα μέσα Νοεμβρίου, φαινόμενο που επεκτείνεται σε όλο και περισσότερους νησιωτικούς προορισμούς.
Πέρα από την διεύρυνση της σεζόν βέβαια, το στοίχημα στρέφεται πλέον και προς την ενίσχυση της χειμερινής περιόδου. Και εκεί τα βήματα των φορέων του τουρισμού είναι εντατικά, ειδικά αυτά των αεροδρομίων.
Στην περίπτωση του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών για παράδειγμα η χειμερινή περίοδος ενισχύεται με 22 επιπλέον δρομολόγια. Συγκεκριμένα στο χειμερινό πρόγραμμα του ΔΑΑ θα προστεθεί φέτος ένας νέος προορισμός, εννέα δρομολόγια σε υφιστάμενες γραμμές ενώ θα αναβαθμιστούν και 12 εποχικές συνδέσεις σε πτήσεις καθ' όλη τη διάρκεια του έτους από 10 αεροπορικές εταιρείες.
Έμφαση δίνεται μάλιστα και στην άλλη άκρη του Ατλαντικού με την United να διατηρεί τη σύνδεση Αθήνα Νέα Υόρκη μέχρι τις 21 Νοεμβρίου – από τέλος Οκτωβρίου που ήταν πέρυσι – και την American Airlines να εξυπηρετεί φέτος τη σύνδεση Αθήνα - Σικάγο μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, έναν μήνα σχεδόν περισσότερο από ότι πέρυσι.