Όλο και περισσότερους πόντους στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών κερδίζει ο προορισμός της Αθήνας με τους παράγοντες του κλάδου να επισημαίνουν ότι το άνοιγμα σε νέες αγορές αποδίδει και οι τουρίστες προσθέτουν πλέον την πρωτεύουσα στη λίστα των προορισμών τους κι όχι απλώς στο εισιτήριο της μετάβασής τους σε δημοφιλείς νησιωτικές περιοχές.
Την ίδια στιγμή βέβαια και δεδομένης της διεύρυνσης του αριθμού των επισκεπτών οι προκλήσεις παραμένουν ή και πολλαπλασιάζονται, επιβάλλοντας άμεση αντιμετώπιση και συνεργασία για να συνεχίσει η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας να ικανοποιεί τους επισκέπτες της.
Τι δείχνουν οι αριθμοί
Ειδικότερα, σύμφωνα με τους ξενοδόχους, η τρέχουσα χρονιά αποτέλεσε μια καλή χρονιά για το τουριστικό προϊόν της πρωτεύουσας. Προς επίρρωση των ισχυρισμών τους δε, επισημαίνουν ότι ακόμα και το καλοκαίρι, όπου οι πληρότητες παρατηρήθηκαν εν μέρει μειωμένες οι τιμές παρουσίασαν αύξηση. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με τα στοιχεία από την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού το 10μηνο του 2024 η πληρότητα των Αθηναϊκών Ξενοδοχείων κινήθηκε κατά 1,6% υψηλότερα σε σχέση με πέρυσι, ενώ η μέση τιμή δωματίου σημείωσε αύξηση της τάξης του 8,9%.
Ο αριθμός των πληροτήτων μάλιστα δεν είναι ενδεικτικός της δυναμικής της πρωτεύουσας καθώς μεγάλο μέρος των αφιχθέντων επισκεπτών απορροφάται και διαμένει στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Το γεγονός επιβεβαιώνουν τα στοιχεία του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών σύμφωνα με τα οποία το πρώτο ενδεκάμηνο του έτους παρουσίασε αύξηση της τάξης του 13% σε σχέση με το 2023.
Εξίσου ενδεικτική είναι και η αύξηση των αναζητήσεων για τον προορισμό, με τον Ευριπίδη Τζήκα, μέλους του διοικητικού συμβουλίου της ΕΞΑΑΑ και γενικού διευθυντή του Athens Capital Hotel να επισημαίνει ότι οι αναζητήσεις των ταξιδιωτών μέσω Google για την Αθήνα έχουν ενισχυθεί σε ποσοστό έως 50%.
Την ανοδική πορεία της Αθήνας στη λίστα προτίμησης των επισκεπτών της χώρας επιβεβαίωσε πρόσφατα και ο Πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχης Βασιλάκης μιλώντας στο περιθώριο του συνεδρίου του ΣΕΤΕ. Η Αθήνα αποτελεί πλέον «ένα τεράστιο asset», ανθεκτικό στην εποχικότητα, ανέφερε χαρακτηριστικά επισημαίνοντας ότι εντός της πρωτεύουσας έχουν δημιουργηθεί γειτονιές όπως το Παγκράτι ή τα Πετράλωνα, που είναι πολύ ζωντανές και προσελκύουν και ξένους».
Πρόσθεσε δε, ότι υπάρχουν ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες αν καταφέρουμε αυτό να επεκταθεί περαιτέρω. «Για παράδειγμα, όταν γίνει η ανάπλαση του Φαληρικού Δέλτα, με τη διασύνδεση από το ΣΕΦ μέχρι και τη μαρίνα του Αλίμου, θα δημιουργηθεί ένα παραλιακό μέτωπο που θα μπορεί να προσελκύσει πολλούς επισκέπτες», εξήγησε ο κ. Βασιλάκης.
Σε αυτές τις νέες γειτονιές θα πρέπει να προστεθεί και ο Πειραιάς ο οποίος μέσω των νέων ξενοδοχείων που υλοποιούνται ή δρομολογούνται για τα επόμενα χρόνια, και μέσω της αναβάθμισης των υποδομών ή και των επιμέρους αναπλάσεων τείνει να εξελιχθεί σε συμπληρωματικό, αν όχι αυτόνομο, τουριστικό προορισμό. Σε αυτό το πλαίσιο ο Σταύρος Μήτσης, ο οποίος πρόσφατα πρόσθεσε στο χαρτοφυλάκιο της ξενοδοχειακής αλυσίδας Mitsis Hotels τη μονάδα N’U Piraeus Port, είχε αναφέρει σε παλαιότερη εκδήλωση ότι ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της η νέα μονάδα ετοιμάζεται να ξεπεράσει ακόμα και τις προσδοκίες της ελληνικής ξενοδοχειακής αλυσίδας κατά τουλάχιστον δύο φορές.
Οι παράγοντες της ανόδου
Ώθηση στην πορεία αυτή του προορισμού δίνει αφενός το άνοιγμα του τουρισμού εν συνόλω, σε νέες αγορές το οποίο προκύπτει κι από την αύξηση των απευθείας συνδέσεων του ΔΑΑ αλλά και η στροφή των ταξιδιωτών προς τα άκρα της σεζόν, συνθήκη που ταιριάζει με το τουριστικό μοντέλο που υπηρετεί η πρωτεύουσα, το οποίο διαφοροποιείται από το γνωστό «ήλιος και θάλασσα».
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στις σημαντικές για την πόλη αγορές συμπεριλαμβάνεται πλέον και η Αμερική, με τις αναζητήσεις των Αμερικανών τουριστών για την ελληνική πρωτεύουσα να εμφανίζονται αυξημένες κατά 50% σε σχέση με το παρελθόν. Έτερη βασική αγορά για την Αθήνα την τρέχουσα περίοδο αποτελεί και η αγορά του Ισραήλ, όπου οι αναζητήσεις εμφανίζουν αύξηση της τάξης του 30%, ενώ ψήφο εμπιστοσύνης στο αθηναϊκό τουριστικό προϊόν συνεχίζουν να δίνουν Βρετανοί και Γάλλοι.
Όσο για την στροφή των τουριστών στα άκρα της σεζόν, γίνεται αισθητή αν παρατηρήσει κανείς τις αφίξεις του Ελ Βενιζέλος. Την τρέχουσα χρονιά για παράδειγμα, το υψηλότερο ποσοστό αύξησης της επιβατικής κίνησης έναντι του 2023, καταγράφηκε τον μήνα Μάρτιο (20,1%) με τον Φεβρουάριο (18,4%), τον Μάιο (18,6%) και τον Απρίλιο (16,%) να ακολουθεί.
Ιδιαιτέρως ανοδικά φάνηκε να κινείται και ο Νοέμβριος καταγράφοντας άνοδο της τάξης του 13,3% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2023 σε σχέση με το περίπου 10% των επιπλέον επιβατών του Οκτωβρίου, του Σεπτεμβρίου και του Αυγούστου του 2024
Οι ανησυχίες για την συνέχεια
Οι παραπάνω συνθήκες σε συνδυασμό με τις προσπάθειες ανοίγματος της αγοράς της Κίνας και της Ινδίας δημιουργούν τις προϋποθέσεις για εκρηκτική άνοδο των τουριστών της πρωτεύουσας την επόμενη δεκαετία. Την ίδια στιγμή βέβαια πολλαπλασιάζουν και τις προκλήσεις για την διατήρηση της ικανοποίησης των τουριστών σε υψηλά επίπεδα.
Σε αυτές την πρωτοκαθεδρία έχει η βελτίωση των υποδομών και των μεταφορών αλλά και η διαχείριση του αυξημένου όγκου εργασιών που δημιουργούν οι τουρίστες. Όπως επισημαίνουν παράγοντες του τουρισμού, η επόμενη ημέρα απαιτεί αναβάθμιση, βελτίωση και επέκταση των βασικών λιμενικών υποδομών σε Πειραιά, Ραφήνα και Λαύριο αλλά και βελτίωση της προσβασιμότητας και της διασυνδεσιμότητας αυτών. Παράλληλα επιτακτική καθίσταται και η αναβάθμιση και ανάπτυξη νέων συγκοινωνιακών πυλών και κόμβων για την ενίσχυση της αστικής κινητικότητας.
Τέλος, ειδικά εν έτει 2024 η πόλη θα πρέπει να ενισχύσει και το επίπεδο φιλικότητάς της για άτομα με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα αλλά και την διαχείριση ζητημάτων όπως τα απορρίμματα, τα οποία τους καλοκαιρινούς μήνες με την αύξηση των επισκεπτών αλλά και τις υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να αλλοιώσουν την εμπειρία κατοίκων και ταξιδιωτών, κατά πολύ.