Για το σχέδιο νόμου «Γιατρός για όλους, Ισότιμη και Ποιοτική Πρόσβαση στις Υπηρεσίες του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και άλλες διατάξεις» μίλησε ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης στη Βουλή. Αναλυτικά, ανέφερε τα εξής:
«Κυρίες και κύριοι Βουλευτές. Συζητάμε σήμερα το σχέδιο νόμου για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και για τον ΕΟΠΥΥ.
Και πραγματικά παρακολουθώντας όλη αυτή τη διάρκεια, περίμενα ότι θα υπήρχε μία σαφής κριτική σε κάτι, παρά να αναφερόμαστε σε γενικά πράγματα περί ιδιωτικοποίησης του συστήματος υγείας.
Δεν έχω ακούσει συγκεκριμένη κριτική. Επί των διατάξεων, ότι υπάρχει αυτό το πρόβλημα ή ως προς τη φιλοσοφία και να ξεκινήσουμε πρώτα απ’ όλα από τον προσωπικό γιατρό, που είναι το κεντρικό θέμα το οποίο συζητάμε.
Αν ανατρέξουμε ήδη από τον Ιπποκράτη, είναι πολύ ενδιαφέρον το σύγγραμμα περί ευσχημοσύνης του Ιπποκράτη, δεν είναι τόσο γνωστό. Αναφέρεται στο τι χαρακτηριστικά κοινωνικά πρέπει να έχει ο γιατρός.
Και ουσιαστικά οι αναφορές είναι ότι θα πρέπει να συνδέεται ο ίδιος προσωπικά με τον ασθενή του, διότι, ό,τι ασθένεια και να έχει ο πολίτης, είναι σημαντικό να αισθάνεται ότι έχει κοντά το γιατρό του. Να αισθάνεται ότι ενδιαφέρεται προσωπικά για αυτόν.
Και χαρακτηριστικά όπως λέει ο Ιπποκράτης, όταν κάνεις μία επίσκεψη, θα πρέπει αρχικά να συζητάς κάτι άλλο με τον ασθενή σου, να θυμάσαι τα ονόματα των παιδιών του, να θυμάσαι τι δουλειά κάνει, για να του δείχνεις ότι ενδιαφέρεσαι προσωπικά για τον ίδιο.
Η σχέση γιατρού – ασθενούς είναι η κυρίαρχη σχέση. Τα συστήματα υγείας υπάρχουν. Η πρώτη κυρίαρχη σχέση είναι να εμπεδωθεί αυτός ο σύνδεσμος.
Και είναι πάρα πολύ σημαντικό, διότι τι γίνεται σήμερα στην πραγματικότητα στη χώρα μας; Σήμερα στη χώρα μας κάποιος φροντίζει την υγεία του, λόγω του ότι ο ίδιος ενδιαφέρεται για την υγεία του. Είτε του δίνουμε δημόσιες παροχές, είτε πληρώνουν ιδιωτικά, θα κάνει προληπτικές εξετάσεις που μπορεί να αποζημιώνονται, αλλά πρέπει κάποιος να τον κατευθύνει.
Εάν δεν του συμβεί κάτι, θα σηκώσει ένα τηλέφωνο, θα πει ποιο γνωστό έχω; Έχω γνωστό έναν γιατρό, άσχετης ειδικότητας, ρωτά αν ξέρει κάποιον καλό γνωστό και έτσι κατευθύνεται στο σύστημα.
Άρα, στην αρχή και στο βασικό σκέλος πρέπει να υπάρχει προσωπικός γιατρός. Έγιναν προσπάθειες; Έγιναν και το ’14 και το ’17. Έγιναν προσπάθειες.
Πέτυχαν αυτές οι προσπάθειες; Απέτυχαν. Απέτυχαν παταγωδώς. Και για αυτό το λόγο ακόμα, πέρα του ότι εμείς θέλουμε να φέρουμε τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση , είναι και μέσα στις υποχρεώσεις που έχουμε.
Αν είχανε πετύχει οι προηγούμενες, δεν θα συζητούσαμε τώρα. Και αντιθέτως απέτυχαν και φέρανε σε χειρότερη θέση την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, διότι, με συγχωρείτε, αυτά τα πράγματα είναι αριθμητικά.
Η μεταρρύθμιση του 2017, η περίφημη του οικογενειακού γιατρού, οδήγησε από 1.900 συμβεβλημένους προσωπικούς γιατρούς,
¬-οικογενειακούς γιατρούς έχουμε, γιατί δεν ανακαλύφθηκαν το ’17, υπήρχαν από πριν, είχαν συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ- να φύγουν από το σύστημα.
Έμειναν 800. Όταν από τους 1.900 πας στους 800, αυτομάτως απέτυχε. Γιατί έχει αποτύχει; Έχει αποτύχει για δύο βασικούς λόγους, που προσπαθούμε με αυτό το νομοσχέδιο να αντιμετωπίσουμε.
Ο πρώτος λόγος είναι ότι ποτέ δεν εξηγήθηκε στον πολίτη η αναγκαιότητα. Πάντοτε πηγαίναμε στις υποχρεώσεις, πάλι άκουσα εδώ πέρα τον όρο «gatekeeping», αν θα πηγαίνει στη δευτεροβάθμια, αν θα έχει κίνητρα - αντικίνητρα.
Δεν ξεκινάμε από το πρώτο το θετικό, το ότι γυρνάμε και λέμε στους Έλληνες πολίτες ότι έχουν δωρεάν έναν γιατρό. Δωρεάν, δε συμμετέχετε πουθενά. Και γι΄ αυτόν το λόγο πρέπει να γραφτείτε, για το καλό της δικής σας υγείας, ώστε να μην είστε χαμένοι σε ένα σύστημα στο τι θα κάνετε, αλλά να έχετε ένα πρώτο τηλέφωνο, να έχετε την επίσκεψή σας, να γράφονται οι εξετάσεις που πρέπει να γίνουν, να γράφονται τα φάρμακα που πρέπει να παίρνετε.
Να μπορεί ο συγκεκριμένος γιατρός βλέποντας το προφίλ, γιατί θα συμπληρώνει τον ηλεκτρονικό φάκελο του ασθενούς, να βλέπει πότε πρέπει να δίνει εξετάσεις, να ενημερώνει έναν άνθρωπο, έναν άντρα 40 ετών ότι έφτασε σε μια ηλικία που πρέπει να κάνει συγκεκριμένη εξέταση. Όλο αυτό λοιπόν είναι βασικό και είναι ο πρώτος ο βασικός πυλώνας της υγείας.
Διότι στόχος των σύγχρονων συστημάτων, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεν είναι μόνο να γιατρέψουμε την ασθένεια, αλλά να διατηρήσουμε υγιή τον πολίτη. Και για να διατηρήσεις υγιή τον πολίτη, πρέπει να παρακολουθείς την πορεία του από την πρώτη στιγμή και σε αυτήν την περίπτωση ακόμα και αν υπάρχει μία δυσμενής πρόβλεψη για ασθένεια, είναι πολύ σημαντικό να το μάθεις σε κρίσιμο στάδιο.
Αυτό λοιπόν έρχεται σε συνδυασμό του ότι έχουμε διασφαλίσει κοντά στα 300 εκατομμύρια για προληπτικές εξετάσεις από το πρόγραμμα Δοξιάδης που θα γίνουν σε όλον τον πληθυσμό σε συγκεκριμένες ασθένειες που υπάρχουν, πέρα από τα προγράμματα που υπάρχουν ακόμα της παραπομπής μέσω του ΕΟΠΥΥ.
Συνεπώς πρέπει να το καταλάβει ο κόσμος, να το αγκαλιάσει ο κόσμος και να πειστεί, πράγμα που δεν έγινε ποτέ γιατί δεν το πίστεψε κανείς αυτό. Και θα σας πω γιατί δεν το πίστεψε. Και το 2017 τα ΤΟΜΥ τα πίστευαν, σε όλα τα άλλα έκαναν απλώς τις υποχρεώσεις που τους είχε βάλει η τρόικα, τα ΤΟΜΥ τα πίστευαν.
Το δεύτερο σημείο είναι ότι προφανώς θα πρέπει ο γιατρός να συμμετάσχει, ο γιατρός να το αγκαλιάσει, να μην αισθανθεί η ιατρική κοινότητα ότι βάζουμε κάτι το οποίο δε θα μπορεί να λειτουργήσει. Και προφανέστατα ο γιατρός να αμείβεται για τις υπηρεσίες τις οποίες δίνει, να ξέρει ότι έχει ένα κέρδος από αυτό και άρα τον ενδιαφέρει να μπει στο σύστημα.
Το πρώτο λοιπόν κομμάτι το κάνουμε και με την ενημέρωση η οποία γίνεται, αλλά οπωσδήποτε θα δοθούν και κίνητρα, θα υπάρξουν και αντικίνητρα, για να εγγραφεί ο πληθυσμός, να ενημερωθεί για το καλό της υγείας του.
Στο δεύτερο κομμάτι τι κάνουμε λοιπόν; Ανοίγουμε τους γιατρούς. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει γιατρός που θα θελήσει να συμμετάσχει και δε θα μπορεί να συμμετάσχει. Πως το ανοίγουμε; Συμμετέχουν γιατροί που είναι των κέντρων υγείας και των ΤΟΜΥ. Λέτε για ιδιωτικοποίηση του συστήματος. Ενοχλείστε που πλέον θα πληρώνονται επιπλέον αυτοί οι δημόσιοι λειτουργοί για να γράφουν;
Δεν άκουσα, από όλη την Αριστερά που αναφέρεται στους δημόσιους λειτουργούς το ότι θα παίρνουν περισσότερα χρήματα οι συγκεκριμένοι, όχι οι ιδιώτες. Δεν είναι θετικό ότι θα παίρνουν οι συγκριμένοι εγγράφοντας πληθυσμό; Δεν δίνει ένα κίνητρο στους γιατρούς που είναι στις δημόσιες δομές παράλληλα να εγγράψουν κόσμο;
Δεύτερον, γιατροί συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ. Πηγαίνουμε στο μοντέλο το οποίο είναι μοντέλο κατ΄ άτομο. Τι έχετε εσείς σήμερα; Έχετε πληρωμή 2000 ευρώ στον προσωπικό γιατρό είτε δει, είτε δεν δει, ασχέτως πόσους έχει.
Δηλαδή είναι σαν να γυρίζεις, επειδή είναι ωραίο να βλέπουμε τι γίνεται στον πραγματικό κόσμο, και να λες: Επειδή πολλές φορές το λέτε σε εμένα. Είσαι δικηγόρος, θα παίρνεις 2000 το μήνα είτε εκπροσωπήσεις έναν εντολέα είτε εκπροσωπήσεις 100 εντολείς. Τι θα κάνει εκεί ο κάθε πολίτης; Θα πάει στους λιγότερους που γίνεται. Αφού είναι συγκεκριμένα τα λεφτά και δεν υπάρχει κάποιο κίνητρο.
Γυρίζοντας λοιπόν αυτό το μοντέλο ερχόμαστε και λέμε ότι η εγγραφή είναι κατ΄ άτομο. Θα παίρνεις χρήματα για το κάθε άτομο που εγγράφεις και θα έχεις συγκεκριμένες υποχρεώσεις που θα βγουν από τις υπουργικές αποφάσεις και από τη σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ, το καθηκοντολόγιο.
Και άρα ο γιατρός θα θέλει να γράψει κόσμο. Και ναι, το είπα ότι μιλάμε για υπερδιπλασιασμό των χρημάτων τα οποία παίρνουν. Πότε όμως; Όταν ακριβώς πηγαίνουν σε αυτή τη διαδικασία. Και θα γίνουν οι ακριβείς διαπραγματεύσεις αλλά μιλάμε για ένα πλαίσιο τιμών κατ΄ άτομο το οποίο θα αφορά αναλόγως στοιχεία ηλικίας, επιδημιολογικής κατάστασης γιατί έχουν όλα αυτά τα χαρακτηριστικά από 20 έως 40 ευρώ.
Άρα δίνεις τη δυνατότητα στους γιατρούς να ξέρουν ότι εγγράφοντας και ακολουθώντας το σύστημα μπορούν να έχουν υπερδιπλάσια από τα 2000 τα οποία υπάρχουν τώρα.
Στα 20 προφανώς θα είναι ενδεχομένως ένας πληθυσμός πολύ χαμηλός που δεν θα απασχολήσει, στα 40 ένας μεγαλύτερος. Θα υπάρχουν ενδιάμεσα.
Μεσοσταθμικά λοιπόν εγώ να σας πω με 30 ευρώ κάντε τους υπολογισμούς για έναν γιατρό που θέλει να γράψει 2000 άτομα. Άρα τους δίνουμε χρήματα.
Γιατί τους δίνουμε χρήματα και δεν τους τα χαρίζουμε; Γιατί όλα αυτά τα χρήματα θα τα κερδίσουμε; Γιατί αν πετύχει το μέτρο και εγγραφεί ο κόσμος και υπάρχει παρακολούθηση των προληπτικών εξετάσεων εκτός από μια τεράστια κοινωνική παροχή η οποία δίνεται στον πολίτη και σε ποιον πολίτη; Στον πιο ευάλωτο. Διότι ο ομιλών και όσοι είμαστε εδώ πέρα θα πάμε να πληρώσουμε την επίσκεψη 50 ευρώ, 30, 40 όταν χρειαστεί.
Ποιος έχει την ανάγκη να έχει τον προσωπικό γιατρό; Αυτός ο οποίος θα του τον καλύψει το κράτος, είτε από τα κέντρα υγείας, είτε από τους γιατρούς οι οποίοι συμβάλλονται.
Και οι γιατροί θα το αγκαλιάσουν; Ναι. Γιατί με τέτοια χρηματικά ποσά οπωσδήποτε θα έχουν ένα κίνητρο να εγγράφουν κόσμο. Δεν ανακαλύπτουμε κάτι. Είναι μοντέλα που υπάρχουν σε όλες τις χώρες και απλώς σε κάθε χώρα εφαρμόζονται διαφορετικά.
Η Κύπρος πριν από μερικά χρόνια το έκανε με το να δώσει πολύ περισσότερα χρήματα. Εμείς κάνουμε υπολογισμό με τις δυνατότητές μας και βλέπουμε και τους γιατρούς και λέμε αυτό. Αυτό μπορούμε να κάνουμε, αυτό κάνουμε.
Εγγράφεται λοιπόν ο κόσμος. Δίνουμε τη δυνατότητα, ακούσαμε και αυτήν την κριτική. Υπάρχουν ασθενείς που συνδέονται με έναν γιατρό λόγω του ότι είναι χρονίως πάσχοντες.
Γιατί να μη το συνδέσουμε και με τον δικό του γιατρό και να μπορεί να τον παρακολουθεί; Δεν σταματάμε το μοντέλο των επισκέψεων που υπάρχουν με τους ειδικούς γιατρούς. Δεν βάζουμε κανέναν περιορισμό στην πρωτοβάθμια.
Το συζητήσαμε και με τους ιατρικούς Συλλόγους. Άρα ο πολίτης έχει προσωπικό γιατρό, μπορεί να πάει και στον ειδικό ιατρό χωρίς να χρειάζεται να πάρει έγκριση από κάπου.
Αλλά, είναι σημαντικό να τον κατευθύνει κάποιος και προφανώς θα υπάρξουν κίνητρα και αντικίνητρα που συνδυάζονται με τη δευτεροβάθμια, όχι για τα έκτακτα περιστατικά, αλλά για τακτικά περιστατικά.
Και ξέρετε γιατί δεν το πιστέψατε καθόλου εσείς; Γιατί κάποιες από αυτές τις ρυθμίσεις τις είχατε. Είχατε σύστημα παραπομπών και έβγαλε ο κύριος Ξανθός μία υπουργική απόφαση για σύστημα παραπομπών.
Ξέρετε ότι αυτή η υπουργική απόφαση επειδή δεν πήρε ποτέ ΦΕΚ έπεσε στα δικαστήρια; Έχω εδώ την απόφαση. Οι Ιατρικοί Σύλλογοι ρίξανε στα δικαστήρια, γιατί δεν τη δημοσιεύσατε ποτέ.
Δεν δημοσιεύσατε ποτέ το σύστημα παραπομπών. Δεν το δημοσιεύσατε. Γιατί στην πραγματικότητα δεν το θέλατε αυτό. Θέλατε το μοντέλο των ΤΟΜΥ, που δεσμεύσατε τη χώρα με χρήματα από ΕΣΠΑ χωρίς να έχετε φροντίσει την χρηματοδότηση μετά από το ’23.
Κοιτάχτε τώρα επιπόλαιες κυβερνήσεις. Βάζει ένα πρόγραμμα που αναπτύσσεται 120 – 130 – 240 ΤΟΜΥ με χρήματα ΕΣΠΑ χωρίς καμία πρόβλεψη τι θα γίνει από 1/1/24.
Ποια πρόβλεψη; Δεν είχατε καμία πρόβλεψη. Από ΕΣΠΑ ήταν όλα. Δεν θα με διακόψετε. Έρχεστε λοιπόν να παρουσιάσετε ένα πρόγραμμα που ήταν χρήματα ΕΣΠΑ. Μόνο χρήματα ΕΣΠΑ ήταν.
Και ερχόμαστε εδώ και βάζουμε ακόμα και τα ΤΟΜΥ σε μια λειτουργική διασύνδεση με τα κέντρα υγείας, για να ξέρουμε τι θα γίνει την επόμενη μέρα.
Στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, ακούω κάποια πράγματα που πολλές φορές είναι εξωφρενικά. Λέμε, ιδιωτικοποίηση της υγείας.
Τι γίνεται σήμερα λοιπόν; Το ακούσαμε από όλους τους βουλευτές που περάσαν εδώ. Τα είπατε. Πάει λέει στο κέντρο υγείας ο πολίτης, του λένε ότι δεν μπορούμε να κάνουμε αυτή την εξέταση και πηγαίνει στον ιδιώτη και πληρώνει. Αυτό δεν είπατε όλοι;
Τότε θα έπρεπε να ψηφίσετε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Δε θα σας πω για τα 250 εκατομμύρια που έχουμε διασφαλίσει για την αναβάθμιση των κέντρων υγείας, την ανακαίνιση και τα μηχανήματα, θα σας πω αυτό που θεσμοθετούμε σήμερα.
Ότι το κέντρο υγείας μπορεί να συμβάλλεται με την ιδιωτική δομή και άρα πηγαίνοντας ο πολίτης στο κέντρο υγείας και όταν δεν υπάρχει κάποια εξέταση να κάνει, να του λέει επειδή είσαι στο κομμάτι του κέντρου υγείας πήγαινε στην ιδιωτική δομή και την πληρώνει το δημόσιο.
Πείτε μου λοιπόν ποια είναι η κοινωνική πολιτική; Πας στο κέντρο υγείας κι επειδή δογματικά εσύ θες να έχει τα πάντα το κέντρο υγείας μέσα και ενδεχομένως δεν τα έχει σε στέλνω στον ιδιώτη να πληρώσεις; Ή για αυτά που δεν έχει το κέντρο υγείας συμβαλλόμαστε με ιδιώτη και πηγαίνεις δωρεάν χωρίς να πληρώσεις τίποτα;
Ποια είναι κοινωνική πολιτική από τις δύο; Διότι κοινωνική πολιτική είναι όταν πηγαίνει ο πολίτης και παίρνει το παρεχόμενο αγαθό της υγείας και το διασφαλίζουμε αυτό και με συμπράξεις. Και σας λέω εγώ λοιπόν βγάζουμε και τις προκηρύξεις και δεν καλύπτονται θέσεις.
Εάν η θέση καλυφθεί από ιδιώτη γιατρό, εσείς όλοι οι Βουλευτές που έρχεστε καθημερινά και μας λέτε ότι λείπει γιατρός στο κέντρο υγείας εκεί πέρα, λείπει στο άλλο, λείπει στο ΕΣΥ, γίνονται προκηρύξεις και βγαίνουν άγονες, αν πάει κάποιος και μπει ιδιωτικά ο ασθενής τη στιγμή που θα μπει θα πει εσύ είσαι ιδιώτης, δεν είσαι μόνιμος του δημοσίου και δε θα του παρασχεθεί το αγαθό;
Προφανώς βγαίνουν προκηρύξεις για να καλυφθούν θέσεις, αλλά με συγχωρείτε προφανώς υπάρχουν και περιοχές που ένας γιατρός που έχει ένα ιατρείο έξω προτιμάει να παραμείνει έξω και να μη μπει στο σύστημα υγείας. Γιατί να μη δώσεις αυτή τη δυνατότητα, όπως κάνουμε τώρα με αυτές τις συμπράξεις»;
Ερωτηθείς για τις προσλήψεις ο Υπουργός απάντησε:
«Και προσλήψεις κάνουμε και βγαίνουν και ξέρετε ότι μιλάμε για περιοχές που έχουν βγει εκατό φορές προκηρύξεις και αυτές οι προκηρύξεις έχουν πάει άγονες, γιατί δεν έχουν ενδιαφέρον. Θα φέρει τα κίνητρα η αναπληρώτρια Υπουργός. Αλλά και τα κίνητρα θα θέλουν ένα χρόνο να αποδώσουν και κανείς δε λέει ότι τα κίνητρα θα υποχρεώσουν έναν άνθρωπο που έχει ένα ιδιωτικό ιατρείο τελικά να πάει και να ενταχθεί.
Και τι ερχόμαστε και λέμε τώρα; Γιατί έρχεστε πολλές φορές και λέτε ότι δουλεύουμε ή εξυπηρετούμε τα συμφέροντα των ιδιωτών. Τόλμησε κανείς Υπουργός να φέρει διάταξη που να λέει ότι όσοι συμβάλλονται με τον ΕΟΠΥΥ, ιδιωτικές δομές, κλινικές, κέντρα αποκατάστασης, διαγνωστικά, σε περίπτωση που το ζητήσουμε υποχρεωτικά θα δίνουν υπηρεσίες στο δημόσιο;
Ερχόμαστε και λέμε ότι όποιος γιατρός συμβάλλεται με τον ΕΟΠΥΥ και ιδιωτικές δομές, αυτό είναι το σημαντικό, εάν χρειαστούμε και έχει γίνει προκήρυξη και δεν έχει βγει θέση, έχουμε κάνει πρόσκληση και δεν έχει βγει θέση και υπάρχει ανάγκη, θα έρχεται. Το εναλλακτικό θα ήταν η επίταξη. Όμως εμείς θεσμοθετούμε ένα πολύ πιο λογικό μέτρο: ότι θα έρθεις για το χρόνο που χρειάζομαι να παράσχεις υπηρεσίες και θα πληρωθείς. Και αν δεν υπάρχουν και συμβεβλημένοι γιατροί τότε θα πάμε και σε αυτούς που θα συνταγογραφούν.
Και αυτή είναι η ολιστική προσέγγιση πως βλέπουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Ότι από τη στιγμή που βρίσκεσαι με οποιονδήποτε τρόπο και με οποιαδήποτε σχέση με τον ΕΟΠΥΥ προφανέστατα εάν χρειαστώ, θα ενισχύσεις.
Και η απάντηση σε αυτά είναι κάντε πρόσληψη. Ωραία, βγάζουμε και τις προσλήψεις και εγώ σας λέω ότι βγάζουμε και πενταπλάσιες προσλήψεις από όσες θέλουμε εμείς να φτάσουμε, να προσλάβουμε όλο τον κόσμο που υπάρχει.
Μέχρι να ολοκληρωθούν αυτές οι προσλήψεις σας ενοχλεί να υπάρχει αυτό; Γιατί είπαμε και για προσλήψεις, θα βγουν 4000 νοσηλευτές, θα βγουν 700 γιατροί, θα βγουν 910, αυτός είναι ο προγραμματισμός του Υπουργείου Υγείας για το 2022.
Σας ενοχλεί δηλαδή εκεί πέρα να μπορεί ο πολίτης να έχει την ιδιωτική δομή ή τον ιδιώτη γιατρό έστω και με υποχρεωτικές διαδικασίες και κατόπιν αμοιβής προφανώς;
Άρα όλο αυτό το κομμάτι έχει μια φιλοσοφία απολύτως στήριξης στον πιο ευάλωτο, είναι ο ορισμός του Γιατρός για Όλους, είναι ο ορισμός του Υγεία για Όλους.
Δεν θα μείνει κανένας πίσω. Δεν θα μείνει κανένας αβοήθητος. Και το εξηγούμε και δίνουμε καλύτερα χρήματα στους γιατρούς που είναι μέσα στις δομές της πρωτοβάθμιας, να ξέρουν ότι θα γράφουν και θα πάρουν επιπλέον λεφτά. Μπορεί να παίρνουν 10.000, 15.000 παραπάνω από το μισθό που παίρνουν και θα μπορούν οι ιδιώτες να ξέρουν ότι έχουν έναν προγραμματισμό διπλάσιων και παραπάνω χρημάτων από αυτά τα οποία ορίζονται σήμερα. Βεβαίως και οι απαιτήσεις θα είναι πολύ περισσότερες από την πολιτεία.
Για να μην γίνεται και αυτό που περιγράψατε και είπατε πριν ότι όταν πήγαινε ο άλλος με τα 10 ευρώ του έκλεινε λίγο το μάτι και ο άλλος ο γιατρός και του έλεγε είναι 10 ευρώ, είναι το ραντεβού έτσι, πάρε γιατρέ κάτι παραπάνω. Αυτά που καταγγέλλατε ότι γινόντουσαν με τις επισκέψεις.
Τώρα βάζεις σε έναν ανταγωνισμό όλο το σύστημα. Να θέλει να έχει 2000 ασθενείς, να αναζητά ο άλλος τον ασθενή. Να ξέρει όμως ότι και η πολιτεία θα έρθει και θα τους δώσει χρήματα για την υπηρεσία που παρέχει. Και αυτό θα συνεχιστεί προφανώς και στη δευτεροβάθμια.
Ερχόμαστε λοιπόν στο κομμάτι το δεύτερο. Άρα αυτό είναι όλο το κομμάτι της πρωτοβάθμιας. Πάμε στον ΕΟΠΥΥ. Στον ΕΟΠΥΥ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ναι λέμε ότι νομοθετούμε κοιτώντας τους ασθενείς, κοιτώντας τους ασφαλισμένους, κοιτώντας τους πολίτες και όχι κοιτώντας τους παρόχους.
Το λέω με έναν ξεκάθαρο τρόπο. Η κριτική σας για τα ποιοτικά κριτήρια δεν βλέπει καθόλου τον ασθενή, δεν βλέπει καθόλου τον ασφαλισμένο, βλέπει τους παρόχους.
Μα γιατί πρέπει να είναι το μηχάνημα το καλύτερο να το αποζημιώνουμε καλύτερα ενώ, το χειρότερο χειρότερα; Αυτή είναι η κριτική σας.
Ξέρετε τι θα γίνει; Κάποιοι πάροχοι ενδεχομένως μεσαίοι και αυτά δεν μπορούν να ακολουθήσουν. Ο ΕΟΠΥΥ βρίσκεται για να μοιράζει χρήματα στους παρόχους; Αυτή είναι η δουλειά του ΕΟΠΥΥ; Ή ο ΕΟΠΥΥ υπάρχει για να παρέχει τις καλύτερες υπηρεσίες για τον ασφαλισμένο;
Και ναι, το λέω ξεκάθαρα και σε κάθε τόνο, ότι ο ΕΟΠΥΥ θα ζητά ποιοτικές υπηρεσίες και ιδιώτες θα προσαρμοστούν σε αυτές τις ποιοτικές υπηρεσίες.
Και πείτε μου τώρα ποιους από τους δυο μας εξυπηρετεί συμφέροντα; Αυτός που λέει, ότι όποιος ξύπνησε το πρωί και θέλει να κάνει μία επένδυση στο χώρο της υγείας, θα συμβάλλεται με τον ΕΟΠΥΥ και θα τον αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ, αυτό δηλαδή που κάνετε, που λέτε ότι πρέπει χωρίς κριτήρια, χωρίς τίποτα; Ή ένα νομοσχέδιο που λέει, ότι για να πάω στον ιδιώτη θα ζητήσω καλή υπηρεσία;
Και αυτό το λέτε ιδιωτικοποίηση; Η ιδιωτικοποίηση είναι να λες πως ό,τι υπηρεσία και να δίνω, πάω και πληρώνω ιδιώτες. Εμείς λέμε όχι. Ποιοτικές υπηρεσίες, να πάω να δω αν η κλινική έχει ΜΕΘ. Θα αποζημιώνεται το ίδιο η κλινική που έχει ΜΕΘ με την κλινική που δεν έχει ΜΕΘ;
Θα αποζημιώνεται το ίδιο η κλινική που έχει παραπάνω νοσηλευτές από αυτήν που έχει λιγότερους νοσηλευτές ανά κλίνη; Αυτή που έχει ειδικότητες;
Στα διαγωνιστικά θα αποζημιώνεται το ίδιο ένα μηχάνημα που θα έρθει τελευταίας τεχνολογίας, αξονικός, μαγνητικός από ένα μηχάνημα που είναι 90 ετών; Από το 1990;
Άρα, τα ποιοτικά κριτήρια δημιουργούν ένα πολύ καλύτερο πλαίσιο λειτουργίας ποιοτικών υπηρεσιών. Και ο real time έλεγχος, που ναι, θα γίνεται και από ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρίες. Μη σοκάρεστε. Έτσι κάνουν όλοι οι ασφαλιστικοί οργανισμοί.
Χρησιμοποιούν και ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρίες, γιατί προσέξτε κύριοι συνάδελφοι ποια είναι η διαφορά. Ο έλεγχος που γίνεται τώρα είναι ο μετά έλεγχος.
Παίρνουμε και βλέπουμε: Αυτό το οποίο έκανες τελικά έπρεπε να το κάνεις ή δεν έπρεπε να το κάνεις; Τι μας ενοχλεί να το κάνουμε στην αρχή και να ξέρω ότι πρέπει να μπει στην ιδιωτική κλινική; Πληροί τις προϋποθέσεις.
Αυτό που κάνουν όσοι έχετε ιδιωτικοί ασφάλεια, αυτό που κάνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες. Οποιοσδήποτε πάει κάπου, ελέγχει η ασφαλιστική εταιρεία να πρέπει να πάει.
Άρα, διασφαλίζουμε τα χρήματα του ασφαλισμένου και ερχόμαστε και στο θέμα του Διοικητικού Συμβουλίου και το είπα. Πρέπει να έχει τεχνοκρατικά χαρακτηριστικά και με συγχωρείτε και το ανέφερα στους ιατρικούς συλλόγους, φαρμακευτικούς συλλόγους. Όλοι έχουν ηγεσία που σχετίζεται με τη Νέα Δημοκρατία.
Βγάλατε ανακοίνωση για τον κύριο Εξαδάκτυλο. Και εμείς βγάζουμε τους επιστημονικούς φορείς από τον ΕΟΠΥΥ, γιατί δεν νομοθετούμε με γνώμονα ποιος είναι δικός μας.
Εσείς αλλάξατε σύνθεση Δ.Σ. ΕΟΠΥΥ ανάλογα με το πως σας άρεσαν ή άρεσαν. Ρωτήστε τον κύριο Πολάκη πως άλλαξε το Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ και ενώ ο κύριος Λοβέρδος για να ξέρετε όλη την ιστορία, είχε πλειοψηφία κοινωνικών εταίρων. Εσείς ήσασταν οι πρώτοι που κάνατε μειοψηφία κοινωνικών εταίρων και με κατηγορείτε τώρα που το αλλάξατε.
Λέμε για ποιο λόγο; Σας λέω κάτι και θα το πω πάρα πολύ απλά. Ότι είναι συγχρόνως πάροχος. Μπορεί να είναι επιστημονικοί φορείς με όλο το σεβασμό, αλλά συγχρόνως είναι πάροχοι. Αγοράζει υπηρεσίες ο ΕΟΠΥΥ και δεν μπορούν συγχρόνως να αποφασίζουν και με τον ποιον θα συμβληθεί ο ΕΟΠΥΥ.
Η λογική λοιπόν είναι να πάμε σε ένα μοντέλο που να σέβεται τον ασφαλισμένο, να του δίνει περισσότερες υπηρεσίες, να του δίνει ποιοτικότερες υπηρεσίες.
Και μέσα στο νομοσχέδιο κι εδώ πέρα θα ήθελα να αναφερθώ, υπάρχει και η διάταξη η οποία έχει να κάνει με το μητρώο εγκαυμάτων και από το βήμα αυτό θέλω εγώ να ευχαριστήσω και όλη την προσπάθεια που έγινε και στις συναντήσεις που είχαμε με την Ιωάννα Παλιοσπύρου -είναι η γνωστή υπόθεση η οποία ξέρετε- που μας έδειξε ένα κενό που υπήρχε, το οποίο ήδη το είχε λειτουργήσει και νωρίτερα. Τα σωματεία τα οποία έχουν γίνει έθεταν εκτός τους εγκαυματίες ότι αναφέρονταν μόνο στο κομμάτι ουσιαστικά των δασικών πυρκαγιών και το επεκτείναμε σε όλες τις κατηγορίες που υπάρχουν.
Πάμε λοιπόν στο άλλο θέμα που είπατε, τα απογευματινά χειρουργεία. Στα απογευματινά χειρουργεία αυτή τη στιγμή ποιο είναι το σύστημα, τι συμβαίνει σήμερα; Υπάρχουν αναμονές στα δημόσια νοσοκομεία; Υπάρχουν αναμονές στα δημόσια νοσοκομεία. Λειτουργούν το απόγευμα τα χειρουργεία όταν δεν υπάρχει έκτακτο περιστατικό; Δεν λειτουργούν το απόγευμα τα χειρουργεία.
Αυτός ο οποίος έχει αναμονή ποια είναι η εναλλακτική του; Να πάει στις ιδιωτικές κλινικές. Πως πληρώνει στις ιδιωτικές κλινικές; 70% ο ΕΟΠΥΥ, 30% συμμετοχή. Αυτός πληρώνει το γιατρό και υπάρχει και το ξενοδοχειακό κομμάτι, το οποίο το γνωρίζουμε και είναι ένα αρρύθμιστο πλαίσιο. Αυτό είναι λοιπόν το σύστημα που λειτουργεί σήμερα.
Ερχόμαστε εμείς και λέμε ότι θα λειτουργήσουν και το απόγευμα χειρουργεία, θα διασφαλίσουμε την πρωινή λίστα, να λειτουργεί κανονικά, είναι νόμος που υπάρχει από το 2001 και τροποποιήθηκε. Υπάρχει συνεχώς, 2001, 2011, 2014. Θα πάμε στα απογευματινά χειρουργεία.
Για να λειτουργήσουν τα απογευματινά χειρουργεία λέμε ότι θα υπάρχει συμμετοχή του ασθενούς. Το ύψος κι όλα αυτά θα καθίσουμε να το διαπραγματευτούμε και θα το δούμε. Θα πληρώνεται κι ο γιατρός από τον ασθενή, με τιμές ασφαλιστικών εταιρειών, θα συμμετέχουν και οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες που υπάρχουν.
Και άρα πηγαίνουμε σε μια εναλλακτική φθηνότερη για τον ασθενή, από ότι θα ήταν οι ιδιωτικές κλινικές, φθηνότερη. Άμα κάποιος έχει ιδιωτική ασφάλεια θα μπορεί να συμμετέχει να πληρώνει το γιατρό και τη διαφορά που μπορεί να υπάρχει.
Θα συμμετέχουν οι ιδιωτικές ασφαλιστικές και ήδη έγινε και η πρώτη συνάντηση που είχαμε για να το δούμε και σας πληροφορώ ότι οι ιδιωτικές ασφαλιστικές το θέλουν και πάρα πολύ, διότι τα κόστη του δημοσίου είναι καλύτερα συγκριτικά με αυτά που θα πλήρωναν σε αμοιβές στον ιδιωτικό τομέα.
Σε όλο λοιπόν αυτό το πλαίσιο η κριτική ποια είναι; Γιατί και ο κ. Ξανθός στην Επιτροπή είπε ότι μπορούμε να συζητήσουμε κάτι, αλλά διαφωνούμε στην πραγματικότητα στο πόσο και σε αυτά που θα πληρώνει ο πολίτης.
Πάμε στη φιλοσοφία κατ΄ αρχήν, συμφωνούμε ότι μπορεί να λειτουργεί κάτι το απόγευμα και να έχει και ιδιωτικά χαρακτηριστικά; Που θα πάρει χρήματα ο γιατρός του ΕΣΥ, θα πάρουν οι νοσηλευτές το διοικητικό προσωπικό που θα υπάρξει, θα πάρει και το νοσοκομείο και θα τα χρησιμοποιήσει το νοσοκομείο για τις δικές του ανάγκες. Δε θα έρθει να του τα πάρει το Υπουργείο.
Άμα συμφωνήσουμε σε αυτό επί της αρχής να δούμε κι όλα τα άλλα. Εσείς φοβόσαστε να συμφωνήσετε και σε αυτό, φοβόσαστε να πείτε ότι μπορεί να γίνεται.
Και αν δεν εφαρμοστούν, εγώ λοιπόν σας λέω με αυτή την εφαρμογή ακόμα και αν πηγαίναμε στο μοντέλο το οποίο λέτε ότι τα χρήματα που μπορεί να δίνει ο ασθενής να είναι περισσότερα από ότι θέλετε, σίγουρα θα είναι λιγότερα από αυτά που πληρώνει στις ιδιωτικές κλινικές, επηρεάζεται η πρωινή λίστα; Όχι. Μόνο προς το θετικό. Δηλαδή κόσμος που θα έφευγε να πάει στον ιδιωτικό τομέα μπορεί να πάει στα απογευματινά χειρουργεία.
Έχει περισσότερα χρήματα ο γιατρός; Έχει επιπλέον χρήματα. Έχει περισσότερα χρήματα το νοσηλευτικό και το διοικητικό προσωπικό; Έχει.
Υπάρχει ένας χαμένος. Αν θέλετε να το αποσύρουμε για αυτούς πείτε το ευθέως, οι ιδιωτικές κλινικές. Πράγματι γιατί οι ιδιωτικές κλινικές ένας όγκος ασθενών που πηγαίνουν σήμερα στις ιδιωτικές κλινικές και η ιδιωτική δαπάνη στην υγεία είναι 35% και όσοι έχουν διατελέσει υπουργοί Υγείας συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού μου θα πρέπει να ντρεπόμαστε που υπάρχει τόσο μεγάλη ιδιωτική δαπάνη. Άρα ένα κομμάτι από αυτή την ιδιωτική δαπάνη θα τη μεταφέρουμε στο δημόσιο με επιστροφή και μειωμένη.
Αυτό λοιπόν είναι τα απογευματινά χειρουργεία.
Όλο λοιπόν το πλαίσιο του νομοσχεδίου το οποίο βλέπετε έχει ένα πρόσημο με έναν ξεκάθαρο τρόπο να ευνοηθεί ο πολίτης, να ευνοηθεί ο ασθενής.
Και ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε, να ευνοηθεί έχοντας τον γιατρό του, τον προσωπικό του γιατρό. Να ευνοηθεί πηγαίνοντας στα κέντρα υγείας και στα ΤΟΜΥ που υπάρχουν και όπως αυτά δημιουργούνται. Να ευνοηθεί γιατί αυτά τα κέντρα θα τα ενισχύσουμε μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Όπου δεν μπορούν τελικά να καλύψουν θα συμβάλλονται τα ίδια με ιδιώτες για να μην πληρώνει ο πολίτης.
Να ευνοηθεί γιατί πλέον τα λεφτά που δίνονται στον ΕΟΠΥΥ θα πιάσουν τόπο με ποιοτικές υπηρεσίες και με real time έλεγχο. Να ευνοηθεί επειδή του παρέχουμε εναλλακτικές μέσα στο σύστημα όπως είναι τα απογευματινά χειρουργεία.
Να ευνοηθεί γιατί θα βλέπει ιδιώτες ενδεχομένως σε συμβάσεις εκεί πέρα που δεν μπορούμε να καλύψουμε θέσεις να γεμίζουν τα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας όπου έχουμε ανάγκη.
Και αυτή λοιπόν είναι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου, αυτή είναι η φιλοσοφία της μεταρρύθμισης. Είναι μια μεταρρύθμιση την οποία πιστεύουμε. Και πιστεύουμε ότι θα υλοποιηθεί για δυο λόγους.
Πρώτα από όλα γιατί τη θέλουμε. Δεν την κάνουμε επειδή το επιβάλει κάποιος. Είναι μέσα στο βασικό πυρήνα της σκέψης μας και της λειτουργίας.
Και δεύτερον διότι θέλουμε να δώσουμε πόρους και οι πόροι αυτοί συνδυάζονται με όλο αυτό το οποίο σας περιέγραψα.
Κύριε Πρόεδρε, να κάνω μια αναφορά και στις τροπολογίες τώρα. Να ολοκληρώσω και για τις τροπολογίες.
Πάμε λοιπόν στις τροπολογίες για να ξέρετε επειδή θα τοποθετηθείτε φαντάζομαι οι εισηγητές και στις δευτερολογίες σας .
Έρχονται δυο τροπολογίες από το Υγείας. Εγώ θα αναφερθώ σε αυτές, η κουβέντα για τα άλλα έχει γίνει. Στη μια τροπολογία το βασικό το οποίο υπάρχει είναι η απαγόρευση πρακτικών μεταστροφής. Ήταν κάτι το οποίο είναι πολύ σωστό. Ερχόμαστε και ποινικοποιούμε αλλά επιβάλουμε και διοικητικές κυρώσεις σε επαγγελματίες οι οποίοι είτε διαφημίζουν, είτε κάνουν πρακτικές μεταστροφής σε ευάλωτα άτομα, χαρακτηρίζοντας «ευάλωτα άτομα» τους ανηλίκους κι όσοι βρίσκονται στη δικαιοπρακτική υποστήριξη, επειδή ο ενήλικος έχει ελεύθερη επιλογή.
Αυτό το κενό το οποίο υπήρχε και πραγματικά εμένα μου έκανε εντύπωση, υπάρχουν 90 περιπτώσεις που έχουν γίνει από την έρευνα και της Κοινότητας, όπου ανήλικοι έχουν υποχρεωθεί σε πρακτικές μεταστροφής. Υπάρχουν γύρω στις 700 καταγγελίες. Είναι κάτι το οποίο πρέπει να γίνει, έρχεται να νομοθετηθεί. Χθες επειδή υπήρξε μία αντιδικία με Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία μας υπεδείκνυε τι επιπλέον πρέπει να κάνουμε, ναι, με συγχωρείτε, εκεί πέρα υπήρχε μια ένσταση από την πλευρά μου.
Διότι τα δικαιώματα, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεν θεσμοθετούνται με τα άρθρα, με τις πορείες, με τις δηλώσεις. Θεσμοθετούνται με τους νόμους. Κι ως Υπουργός Υγείας έρχομαι και σας λέω, ναι ένας Υπουργός Υγείας που είμαι δεξιός, που εσείς πολλοί από εσάς που με βλέπετε με χαρακτηρίζετε ακροδεξιό.
Ένας Υπουργός Υγείας λοιπόν της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και συγκεκριμένα ένας Υπουργός Υγείας ο οποίος είναι δεξιός, έχει φέρει την κατάργηση του εντύπου να δίνουν αίμα όσοι είχαν ομοφυλοφιλικές σχέσεις. 4,5 χρόνια θα μπορούσατε να το είχατε κάνει, δε σας επηρέασε η διαπραγμάτευση με την τρόικα. Κι έρχεται και φέρνει μια διάταξη η οποία απαγορεύει τις πρακτικές μεταστροφής.
Γιατί τελικά ωραία είναι η θεωρία των δικαιωμάτων, αλλά άμα μένουμε στη θεωρία και στις κουβέντες στα στέκια των πανεπιστημίων ή πηγαίνουμε και λέμε ωραία λόγια στις κοινότητες, δεν έχουν αποτέλεσμα. Το αποτέλεσμα το έχουν οι νόμοι.
Η δεύτερη τροπολογία την οποία φέρνουμε συνδέεται με τη φαρμακευτική δαπάνη. Αυτή τη στιγμή είναι μία συνέχεια των αλλαγών τις οποίες έχουμε κάνει ήδη με το Νοέμβριο στην πρώτη φάση. Ουσιαστικά αυτά τα οποία είχαμε ανακοινώσει υλοποιούνται.
Πηγαίνουμε πρώτα απ΄ όλα στο εξωνοσοκομειακό φάρμακο σε επιπλέον υποχρεωτική έκπτωση στα ακριβά φάρμακα, δηλαδή τα φάρμακα που είναι υψηλών θεραπειών και σημαντικά κι είναι των πολυεθνικών κατά βάση εταιρειών, γιατί είναι φάρμακα καινοτομίας.
Τους δίνουμε μία έκπτωση να δώσουν παραπάνω και παράλληλα τους βάζουμε και σε έναν κλειστό προϋπολογισμό και τα 1Α και τα 1Β. Στη συνολική ρύθμιση αυτού του θέματος επιθυμούμε κι έχουμε πει στις εταιρίες να πάνε στις διαπραγματεύσεις με τους όρους που έχουν βγει, ώστε να πάρουμε τις εκπτώσεις τις οποίες θέλουμε.
Να ελεγχθεί η κατανάλωσή τους, άρα θα πρέπει να σας φέρνουν και στοιχεία κατανάλωσης στη διαπραγμάτευση, προκειμένου να πληρώνουμε τα φάρμακα τα συγκεκριμένα αλλά γι΄ αυτά τα οποία χρειαζόμαστε.
Και πράγματι είναι μία πολύ μεγάλη δουλειά να κάνουμε, θα προλάβω την κριτική σας, ήδη ξεκινάμε γιατί το θεσμικό κομμάτι συνδέεται με τον φάκελο του ασθενούς που έχει ξεκινήσει και με τα πρωτόκολλα τα οποία λέτε κι εκεί πέρα έχουν δοθεί εντολές να ξεκινήσουν. Πράγματι τα πρωτόκολλα είναι αυτά τα οποία σε μακροπρόθεσμο πλαίσιο μπορούν να μας λύσουν το πρόβλημα.
Και γι΄ αυτό το λόγο καταργούμε, επειδή μπαίνουν σε κλειστό προϋπολογισμό, είναι άνευ αντικειμένου η πληρωμή του clawback με 80-20 όπως υπήρχε. Τι ήταν το 80-20; Το λέω για τους συναδέλφους που δεν είναι αναγκασμένοι να τα ξέρουν αυτά. Ότι στο 80% συμμετείχαν όλα τα φάρμακα και στο 20% του clawback συμμετείχαν τα φάρμακα που είχαν παραπάνω ανάπτυξη.
Από τη στιγμή που όλα αυτά τα φάρμακα μπαίνουν σε κλειστό δικό τους προϋπολογισμό, καταργείται και το 80-20. Γιατί; Θα υπάρξει ένας προϋπολογισμός για όλα τα ΦΥΚ τα λεγόμενα, τα φάρμακα υψηλού κόστους και ένας προϋπολογισμός για όλα τα άλλα φάρμακα.
Στα δε νοσοκομεία κάνουμε την εξής παρέμβαση. Καταργούμε το αντίστοιχο που υπήρχε 90-10 και ως αντιστάθμισμα γι΄ αυτό το οποίο πλήρωναν παραπάνω τα ακριβά φάρμακα με τα 10 στα πολύ φτηνά φάρμακα, ανεξαρτήτως αν είναι γενόσημα ή πρωτότυπα, κάνουμε ένα κλιμακωτό clawback. Και αυτό επειδή έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο ότι όταν έχουμε 50% νοσοκομειακό clawback, αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχουν φάρμακα πολύ μικρής αξίας, από ένα λεπτό έως πέντε ευρώ.
Τα οποία σε μεγάλο βαθμό και με τα προβλήματα που υπάρχουν είναι πολύ δύσκολο να ανταποκριθούν. Οπότε επιλέγουμε αντί να υπάρχει το 90-10 που ούτως ή άλλως αυτό το 10% το πλήρωναν τα ακριβότερα φάρμακα από την ανάπτυξη, να το καταργήσουμε και να μεταφέρουμε ουσιαστικά αυτό το οποίο πληρωνόταν στα στοχευμένα πιο φθηνά φάρμακα μέχρι 30 ευρώ που θα υπάρξει ένα κλιμακωτό clawback.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω όλη την Ηγεσία του Υπουργείου και την αναπληρώτρια και την Υφυπουργό και τους Γενικούς Γραμματείς, ειδικά όμως τον Γενικό Γραμματέα τον Μάνο Θεμιστοκλέους που είναι και η αρμοδιότητά του και κατά βάση δούλεψε όλο το κομμάτι που σχετίζεται με τον ΕΟΠΥΥ, καθώς και η νομική ομάδα από την πλευρά τη δική μου, η κα Παπακώστα που δούλεψε όλο το κομμάτι του ΕΟΠΥΥ και ο κ. Βλαχογιάννης που δούλεψε το κομμάτι της πρωτοβάθμιας.
Διότι αυτό όλο το νομοσχέδιο είναι μία δουλειά την οποία τη βρήκαμε στο κομμάτι της πρωτοβάθμιας και την ολοκληρώσαμε. Στο κομμάτι του ΕΟΠΥΥ υπήρχε η απόλυτη φιλοσοφία στο πως πρέπει να πάει ο ΕΟΠΥΥ και θεωρούμε ότι αυτή η μεταρρύθμιση είναι το πρώτο βήμα το οποίο έρχεται για την υλοποίηση πολλών παραμέτρων του προγράμματός μας τα οποία έχουμε.
Συνεχίζουμε με το κομμάτι που αφορά τη δευτεροβάθμια. Είναι το κομμάτι των κινήτρων τα οποία θα δώσουμε για να γεμίσουμε τα νοσοκομεία μας στη δευτεροβάθμια, καθώς επίσης και με επιμέρους νομοσχέδια όπως είναι αυτό της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, της ανακουφιστικής φροντίδας, του ΚΕΣΥ. Φιλοδοξούμε ότι σε όλο αυτό το πλαίσιο θα βάλουμε τις βάσεις -και κλείνω κύριε Πρόεδρε, τώρα κλείνω πραγματικά γιατί σας το έχω πει τρεις φορές το κλείνω- διότι τα διδάγματα της πανδημίας θα πρέπει να μας οδηγήσουν και στο τι αποφάσεις θα πάρουμε.
Τα διδάγματα της πανδημίας σε αντίθεση με αυτό το οποίο λέτε σε ένα εθνικό σύστημα υγείας που άντεξε, που ενισχύθηκε αλλά άντεξε και ξεκινούσε από μια βάση συγκεκριμένη, τα διδάγματα μας δείχνουν ότι πρέπει να έχουμε περισσότερη στήριξη συνολικά στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας.
Και αυτό κάνουμε σήμερα με ένα μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο».