Αμφιθυμία παρουσιάζουν οι υγειονομικοί σχετικά με την ικανοποίησή τους από την εργασία τους, σύμφωνα με έρευνα σε 32 Κέντρα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην Ελλάδα. Ειδικότερα, ενώ εμφανίζονται δυσαρεστημένοι από τις αποδοχές και την εξέλιξή τους, εκφράζουν σχετική ικανοποίηση από τη φύση της εργασίας τους, την επίβλεψη και τις σχέσεις με τους συναδέλφους τους.
Στην έρευνα, η οποία διεξήχθη μεταξύ Ιουνίου 2019 και Οκτωβρίου 2020 και δημοσιεύτηκε προ ημερών, συμμετείχαν συνολικά 1.007 υγειονομικοί, από τους οποίους οι 278 ήταν γιατροί, οι 514 νοσηλευτές και οι 215 λοιποί επαγγελματίες Υγείας. Η πλειονότητα των εργαζομένων ήταν γυναίκες (78,05%), κυρίως λόγω του μεγάλου αριθμού γυναικών νοσηλευτριών. Το 37,24% ανήκε στην ηλικιακή ομάδα 36 έως 45 ετών, το 32,27% ήταν ηλικίας από 26 έως 35 ετών και το 27,41% ήταν άνω των 56 ετών.
Οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτηματολόγιο και οι απαντήσεις βασίστηκαν σε μία κλίμακα από το 1 έως το 6, στην οποία το «1» αντιστοιχούσε σε πολύ χαμηλή ικανοποίηση και το «6» σε πολύ υψηλή. Αξιολογήθηκαν 36 παράμετροι, οι οποίες χωρίστηκαν σε 9 πτυχές: μισθός, εξέλιξη, επίβλεψη, ανταμοιβές, διαδικασίες λειτουργίας, συνάδελφοι, φύση εργασίας και ποιότητα επικοινωνίας.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η μέση συνολική βαθμολογία ικανοποίησης από την εργασία δείχνει αμφιθυμία, καθώς κυμάνθηκε από 3,63 έως 6. Οι συμμετέχοντες δήλωσαν δυσαρεστημένοι από τις αποδοχές (βαθμός 2,38) και την εξέλιξή τους (2,84) και ξεπέρασαν τη βάση σε σχέση με τις πρόσθετες ανταμοιβές (3,04) και τις διαδικασίες λειτουργίας (3,23). Μέτρια ικανοποίηση προέκυψε για τη φύση της εργασίας (4,53), την επίβλεψη (4,52), τους συναδέλφους (4,37) και την επικοινωνία (4,22). Τα χαμηλότερα επίπεδα ικανοποίησης σε όλες τις διαστάσεις σε σύγκριση με τους άλλους υγειονομικούς, εκτός από την επικοινωνία, ανέφεραν οι νοσηλευτές.
Η δυσαρέσκεια υποβιβάζει την περίθαλψη
Σύμφωνα με τους συντάκτες της μελέτης, τα αποτελέσματα δεν έδειξαν ούτε ικανοποίηση ούτε δυσαρέσκεια. Σημειώνουν, ωστόσο, πως η δυσαρέσκεια μπορεί να οδηγήσει -μεταξύ άλλων- σε διαρροή εγκεφάλων και πως συνήθως οι δυσαρεστημένοι επαγγελματίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας είναι πιο πιθανό να εκφράσουν δυσκολίες στη φροντίδα των ασθενών, οδηγώντας έτσι σε μη βέλτιστη παροχή υγειονομικής περίθαλψης.
«Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, πολυάριθμες μελέτες έχουν αποδείξει ότι η αποτελεσματική πρωτοβάθμια περίθαλψη μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση της υγείας του πληθυσμού, μείωση του κόστους στην πρωτοβάθμια περίθαλψη και στους χρόνους αναμονής, ενώ συμβάλλει στη μείωση του κόστους της δευτεροβάθμιας περίθαλψης, εξοικονόμηση ανθρώπινων και υλικών πόρων, αύξηση της αυτοπεποίθησης των επαγγελματιών και συνέχεια της φροντίδας», συμπεραίνουν -μεταξύ άλλων- οι ερευνητές.
Όπως σημειώνουν, η βελτίωση των συνθηκών εργασίας, των αμοιβών και της εξέλιξης των επαγγελματιών Υγείας μπορεί να αποτελέσουν τρόπους για αποτελεσματική βελτίωση της ευημερίας και της εργασιακής τους ικανοποίησης και αυτό -κατ’ επέκταση- θα βελτιώσει την απόδοσή τους.
Η έρευνα, την οποία υπογράφουν ο Δημήτρης Καραφέρης (Τμήμα Οικονομικών της Υγείας του ΕΚΠΑ), ο καθηγητής Βασίλης Αλετράς (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) και ο καθηγητής Οικονομικών της Υγείας, Δημήτρης Νιάκας (ΕΚΠΑ), δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Acta Biomedica.
Παρόμοια τα ευρήματα για τη δευτεροβάθμια περίθαλψη
Παρόμοια είναι τα ευρήματα που έχουν προκύψει σχετικά με τα επίπεδα ικανοποίησης από την εργασία και στη δευτεροβάθμια περίθαλψη. Ωστόσο, η ικανοποίηση είναι χαμηλότερη στη δευτεροβάθμια, σε σύγκριση με την πρωτοβάθμια υγειονομική περίθαλψη, ειδικά σε διαστάσεις που σχετίζονται με την επικοινωνία, τις λειτουργικές διαδικασίες, τις ενδεχόμενες ανταμοιβές και τη φύση της εργασίας. Ειδικότερα, σε μια έρευνα 3.278 εργαζομένων, η μέση συνολική εργασιακή ικανοποίηση δείχνει, επίσης, αμφιθυμία (3,33 από 6). Η κατηγορία με τη χαμηλότερη βαθμολογία ήταν αυτή που αφορούσε στους μισθούς (2,12). Ερωτήσεις που σχετίζονται με την προαγωγή (2,45), τα πρόσθετα οφέλη (2,67), τις λειτουργικές διαδικασίες (2,82) και τις ενδεχόμενες ανταμοιβές (2,91) έλαβαν χαμηλά ποσοστά ικανοποίησης από την εργασία. Αντίθετα, οι κατηγορίες που συγκέντρωσαν υψηλότερη βαθμολογία αφορούσαν σε ερωτήσεις σχετικά με την επίβλεψη (4,66), τη φύση της εργασίας (4,34) και τους συναδέλφους (4,25). Η επικοινωνία έλαβε 3,79 βαθμούς.