Ισχυρές προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης των δραστηριοτήτων και της κερδοφορίας τους αναμένεται να καταγράψουν τόσο η Motor Oil όσο και τα ΕΛΠΕ, με περαιτέρω ισχυροποίηση των κινήσεών τους και της θέσης τους στο χώρο των ΑΠΕ, όπως υποστηρίζει η Pantelakis Securities.
Σύμφωνα με τη Χρηματιστηριακή, τα περιθώρια διύλισης σε ολόκληρο τον κόσμο έφτασαν σε «στρατοσφαιρικά» επίπεδα το 2022, εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων που επικεντρώθηκαν κυρίως στην αυστηροποίηση της προσφοράς, τη στιγμή που και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και οι επακόλουθες δυτικές κυρώσεις ενίσχυσαν περαιτέρω τις κινήσεις των τιμών/crack products, δηλαδή αυτών που προέρχονται από τη ρευστή καταλυτική πυρόλυση του αργού πετρελαίου, όπως η βενζίνη, το diesel και το πετρέλαιο θέρμανσης.
Ωστόσο, το «πάρτι» δεν έχει τελειώσει ακόμη, καθώς ενώ ορισμένοι από τους παράγοντες που προκαλούν την εκτίναξη των cracks είναι προφανώς παροδικοί, άλλοι είναι πιο δομικοί, δηλαδή η Pantelakis εκτιμά ότι οι υψηλές τιμές στο ντίζελ και, επομένως και τα περιθώρια διύλισης ήρθαν για να μείνουν.
Η αναζωπύρωση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, η χαμηλότερα ικανότητα διύλισης, καθώς και η προοπτική περαιτέρω μείωσης της προσφοράς προϊόντων εξαιτίας των κυρώσεων στα ρωσικά καύσιμα (από τον Φεβρουάριο του 2023), φαίνεται ότι προορίζονται να διατηρήσουν τα περιθώρια διύλισης σε υψηλά επίπεδα το 2023, αν και χαμηλότερα από τα ιλιγγιώδη ύψη του τρέχοντος έτους.
Με άλλα λόγια, η Χρηματιστηριακή εκτιμά ότι το παγκόσμιο σκηνικό της βιομηχανίας δεν θα επιστρέψει στην «κανονικότητα» πριν από το 2024, όταν αναμένει ότι τα περιθώρια διύλισης θα επανέλθουν στη γραμμής τάσης ή «μέσω του κύκλου». Συνεπώς, οι ανωτέρω παράγοντες σε συνδυασμό με την ισχυρή ώθηση των δύο εγχώριων διυλιστηρίων στις ΑΠΕ, ιδιαίτερα στην περίπτωση της Motor Oil μετά την απόκτηση του 1 δισ. ευρώ, του κλάδου των ΑΠΕ της Ελλάκτωρ (Άνεμος), οι δύο όμιλοι αναμένεται να συνεχίσουν να αποφέρουν ισχυρά EBITDA και υψηλές ελεύθερες ταμειακές ροές μεσοπρόθεσμα.
Η Pantelakis διατηρεί την «overweight» σύστασή της για τα ΕΛΠΕ και τη Motor Oil, αναφέροντας πως αποτελούν ένα συναρπαστικό επενδυτικό «story», τη στιγμή που οι τρέχουσες αποτιμήσεις και των δύο μετοχών (EV/IC) δεν αντικατοπτρίζουν την οικονομική τους θέση και κερδοφορία (ROIC/WACC, απόδοση επενδεδυμένου κεφαλαίου προς μέσο σταθμισμένο κόστος κεφαλαίου).
Οι τιμές στόχοι ορίζονται στα 8,30 ευρώ για τα ΕΛΠΕ, με περιθώριο ανόδου της τάξεως του 29%, ενώ για τη Motor Oil ορίζεται στα 23 ευρώ με περιθώριο ανόδου της τάξεως του 42%. Ωστόσο, εάν έπρεπε να διαλέξει η Χρηματιστηριακή θα στρέφονταν προς τη Motor Oil. Ως ενιαίο διυλιστήριο με πολύ χαμηλότερη δομή κόστους και μεγαλύτερο βαθμό πολυπλοκότητας, έχει επανειλημμένα αποδείξει την ικανότητά της να προσφέρει πολύ μεγαλύτερες αποδόσεις, ακόμη και κατά τη διάρκεια της δύσκολης περιόδου του 2020.
Από πλευράς αποτίμησης, ο δείκτης EV/EBITDA (αξία επιχείρησης προς κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) για τα ΕΛΠΕ εκτιμάται στο 3x για το 2022 και στο 3,3x και 3,8χ για το 2023 και το 2024. Αντίστοιχα, για τη Motor Oil ο δείκτης EV/EBITDA εκτιμάται στο 3,1x για φέτος και στο 3,5x και στο 4x για το 2023 και το 2024. Οι δείκτες αποτίμησης για το 2023 σε όρους Ρ/Ε κινούνται στο 4,1x για τα ΕΛΠΕ και στο 3,1x για τη Motor Oil.
Ως προς το σκέλος της μερισματικής απόδοσης, η Pantelakis εκτιμά για τα ΕΛΠΕ πως θα εκτιναχθεί στο 15,6% για φέτος προτού υποχωρήσει ελαφρώς το 2023 στο 9,3% και στο 6,2% το 2024. Υψηλά θα κινηθεί και η Motor Oil, με τη μερισματική της απόδοση να αναμένεται να διαμορφωθεί στο 9,2% για φέτος, στο 8,6% για το 2023 και στο 8% το 2024.