Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΕΑ) έδωσε στη δημοσιότητα τα στοιχεία για τις ταξινομήσεις νέων οχημάτων στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 2021 αλλά και το διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου, το πρώτο 4μηνο δηλαδή της χρονιάς που διανύουμε. Στα στοιχεία αυτά, που προέρχονται από την ΕΛΣΤΑΤ, φαίνεται θεαματική άνοδος στις ταξινομήσεις νέων οχημάτων σε σχέση με το 2020, ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τον Μάρτιο της περσινής χρονιάς ξεκίνησε το καθολικό λοκ-ντάουν λόγω της πανδημίας Covid-19 και τα νούμερα επηρεάστηκαν τόσο πολύ που οι συγκρίσεις είναι αδύνατες.
Η σύγκριση με το 2019 είναι πιο αντιπροσωπευτική
Για το λόγο αυτόν, έχει μεγαλύτερο νόημα να συγκρίνουμε τις φετινές ταξινομήσεις με τις αντίστοιχες του 2019. Όπως παρατηρούμε στο σχετικό πίνακα, που μπορείτε να δείτε παρακάτω, τόσο τον Απρίλιο όσο και το πρώτο 4μηνο του 2021 οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων ήταν κατά 17,1% και 12,8% μειωμένες σε σχέση με το 2019. Ωστόσο, η τάση της φετινής χρονιάς δείχνει να είναι ανοδική και θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε τα στοιχεία των επόμενων μηνών.
Ακριβώς αντίθετη είναι η εικόνα όσον αφορά τα φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) καθώς υπάρχει σημαντική αύξηση στις ταξινομήσεις σε σχέση και με το 2019 και με το 2020. Και εδώ ενδέχεται να έχει παίξει το ρόλο της η πανδημία, καθώς οι ανάγκες για μεταφορά προϊόντων αυξήθηκε μαζ΄΄ι με την αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών. Αύξηση στις ταξινομήσεις παρατηρείται και στον τομέα των νέων δικύκλων (άνω των 50 κ.εκ.), όπου εκτός από την αναμενόμενη “έκρηξη” σε σχέση με το 2020, στο πρώτο 4μηνο της φετινής χρονιάς υπάρχει αύξηση 26,1% σε σχέση με το 2019.
Τα σουπερμίνι βασιλεύουν
Κοιτάζοντας τις κατηγορίες (Segments) των νέων επιβατικών αυτοκινήτων για το πρώτο 4μηνο, παρατηρούμε ότι τα σουπερμίνι (Β Segment) παραμένουν στην κορυφή των προτιμήσεων των αγοραστών, κερδίζοντας με διαφορά το μεγαλύτερο μερίδιο, που φτάνει στο 46,9% και είναι ελαφρά αυξημένο (3,3%) σε σχέση με πέρυσι. Ακολουθεί η κατηγορία των μικρομεσαίων (C Segment) που παρουσιάζει οριακή πτώση (0,5%) σε σχέση με το 2020. Από τα καινούρια επιβατικά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν to 4μηνο σχεδόν τα μισά (44,4%) ήταν SUV. Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε αναλυτικά τις ταξινομήσεις ανά κατηγορία.
Σημαντική άνοδος σε υβριδικά και ηλεκτρικά
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον ωστόσο στα στοιχεία του ΣΕΕΑ εντοπίζεται στην κατανομή ανά καύσιμο των νέων ταξινομήσεων. Τα βενζινοκίνητα παραμένουν στην πρώτη θέση με ποσοστό 49,8%, αλλά η έκπληξη έρχεται στη 2η θέση, όπου τα υβριδικά (HEV) ξεπέρασαν τα πετρελαιοκίνητα. Το ποσοστό των HEV υβριδικών έφτασε στο 21,7% (από 12,7% πέρυσι) ενώ τα ντίζελ έπεσαν στο 20,9% (από 27,4% στο αντίστοιχο διάστημα του 2020). Μεγάλο άλμα και στα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά (BEV και PHEV), που αύξησαν το μερίδιό του στο 5,4% (από 0,9% πέρυσι). Στην Ευρωπαϊκή Ένωση ωστόσο τα ντίζελ είναι πάνω από τα υβριδικά αλλά το ποσοστό των επαναφρτιζόμενων ηλεκτρικών είναι αρκετά μεγαλύτερο (13,9%). Αναλυτικά όλα τα στοιχεία στον πίνακα που ακολουθεί.
Μεγάλες αυξήσεις σε όλη την Ευρώπη
Σε επίπεδο ΕΕ, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (www.acea.be), η αγορά των επιβατικών κινήθηκε ως και τον Μάρτιο πολύ ανοδικά, σε σχέση με το περσινό διάστημα, που καθορίστηκε από την πανδημία. Ο παρακάτω πίνακας μας δίνει τα στοιχεία.