Το 2020, το πρώτο έτος της πανδημίας για το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη, δημιούργησε μεγάλα προβλήματα τόσο παραγωγής, όσο και διάθεσης αυτοκινήτων. Πολλά εργοστάσια σε Κίνα, Ευρώπη και ΗΠΑ έμεινα κλειστά επί εβδομάδες, με αποτέλεσμα η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων να μειωθεί κατά 16% το 2020, σε σύγκριση με το 2019.
Με την πανδημία δεν ξεμπερδέψαμε, ωστόσο η χαλάρωση των μέτρων της καραντίνας σε πολλές χώρες και η επάνοδος στην κανονικότητα της λειτουργίας των εργοστασίων κατασκευής αυτοκινήτων, έστω με αυξημένα μέτρα προστασίας, έφερε την πολυπόθητη ανάκαμψη το 2021.
Σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου, το 2021 η παραγωγή θα αυξηθεί κατά 10% περίπου. Ήδη αρκετοί μεγάλοι κατασκευαστές ανακοίνωσαν για το πρώτο εξάμηνο του 2021 μεγάλες αυξήσεις σε παραγωγή και κέρδη, αρκετά πάνω από την προβλεπόμενη συνολική βελτίωση του όγκου.
Η Mercedes ολοκλήρωσε το πρώτο μισό του τρέχοντος έτους έχοντας μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις της της τάξεως του 20,1%. Ο όμιλος της BMW πέτυχε αύξηση πωλήσεων το πρώτο εξάμηνο του 2021 κατά 39.9% σε σύγκριση με το 2020 και κατά 7,1% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2019, προ δηλαδή της πανδημίας.
Αντίστοιχα με την BMW, η Volvo ανακοίνωσε το καλύτερο πρώτο εξάμηνο στην ιστορία της το 2021, με τη διάθεση 380.757 νέων αυτοκινήτων και ποσοστό αύξησης σε σχέση με το 2020 κατά 41%.
Διαφορά και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των πωλήσεων
Σύμφωνα με τα στοιχεία των κατασκευαστών αυτοκινήτων, ταυτόχρονα με την ανάκαμψη των πωλήσεων πραγματοποιείται και μια ποιοτική μεταστροφή αυτών. Πιο συγκεκριμένα, παρατηρείται εκθετική αύξηση της ζήτησης μέσα από online κανάλια πώλησης σε όσους κατασκευαστές τα προσφέρουν, ενώ αντίστοιχα μεγάλη είναι η αύξηση σε ηλεκτρικά μοντέλα, είναι αμιγή μπαταρίας είτε υβριδικά plug-in hybrid.
Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που έδωσε η Volvo για το πρώτο εξάμηνο του 2021, σύμφωνα με τα οποία ο αριθμός των αυτοκινήτων της που πωλήθηκαν online υπέρ-πενταπλασιάστηκε σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020.
Η σειρά μοντέλων Recharge, που περιλαμβάνει εκδόσεις με πλήρως ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης αντιπροσωπεύει πλέον το 24,6% των πωλήσεών της παγκοσμίως. Σε σύγκριση με το πρώτο μισό του 2020, το μερίδιο των μοντέλων Recharge αυξήθηκε κατά σχεδόν 150% το ίδιο διάστημα του 2021.
Τα εμπόδια για μεγαλύτερη ανάκαμψη
Σχεδόν το σύνολο των κατασκευαστών αυτοκινήτων στις μεγάλες αγορές της Κίνας, της Ευρώπης και της Αμερικής, έχει μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των παραγγελιών. Το πρόβλημα με την έλλειψη ημιαγωγών ταλαιπωρεί ακόμα την αυτοκινητοβιομηχανία και αυτό μπορεί να έχει σημαντική επίδραση στη συνέχιση των καλών αποτελεσμάτων στο δεύτερο εξάμηνο του 2021.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της BMW, η έλλειψη στους ημιαγωγούς συνεχίζεται και επηρεάζει την παραγωγική ικανότητα. Από την άλλη πλευρά, κανείς δεν γνωρίζει πότε θα αποκατασταθεί η διαθεσιμότητά τους και ποιο τελικά θα είναι το αρνητικό αποτέλεσμα στην παγκόσμια παραγωγή.