Στο «κενό» έχουν πέσει μέχρι στιγμής οι προσπάθειες των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών να «σπάσουν» την κυριαρχία της Tesla στον χώρο της ηλεκτροκίνησης καθώς η εταιρεία του Έλον Μασκ εξακολουθεί να κρατάει τα «σκήπτρα».
Η Tesla παρέδωσε 889.015 αυτοκίνητα το α’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους, περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα από τις Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz και Porsche μαζί.
Οι Γερμανοί αντιμετωπίζουν δυσκολίες καθώς προβλήματα λογισμικού καθυστερούν τα βασικά τους μοντέλα και συμβάλλουν στη μείωση των πωλήσεών τους στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά τους, όπου η Tesla και ο τοπικός ανταγωνιστής BYD τους έχουν αφήσει… πίσω. Παίρνουν την δεύτερη θέση ακόμα και στην εγχώρια αγορά τους, όπου η Tesla παραμένει η κορυφαία μάρκα EV. Οι επενδυτές αναμένουν ανακοινώσεις από τρεις από τις γερμανικές εταιρείες αυτή την εβδομάδα, με την Porsche να δημοσιοποιεί τα τριμηνιαία αποτελέσματά της την Τετάρτη, ακολουθούμενη από τη Mercedes και τη VW την Πέμπτη.
Καθώς η Tesla προωθεί μεγαλύτερους όγκους με επιθετικές μειώσεις τιμών, αυξάνει την πίεση στους παλαιούς κατασκευαστές που αγωνίζονται να συμβαδίσουν. Οι πωλήσεις EV της Tesla αυξήθηκαν κατά 30% περισσότερο από τις πωλήσεις της VW τους τρεις μήνες που έληξαν τον Ιούνιο, διευρύνοντας το προβάδισμά της.
Ενώ οι Γερμανοί βυθίζονται σε δύσκολες συνομιλίες με τα συνδικάτα σχετικά με την αναβάθμιση των εργοστασίων παραγωγής τους από την εποχή των κινητήρων καύσης, η Tesla σχεδιάζει να επεκτείνει το γερμανικό εργοστάσιό της και ετοιμάζεται να κατασκευάσει ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό.
«Η Tesla είναι ακόμα μίλια μπροστά από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλες τις μεγάλες αγορές», δήλωσε στο Bloomberg ο Matthias Schmidt, αναλυτής αυτοκινήτων με έδρα το Αμβούργο.
«Βρίσκονται υπό πίεση να αυξήσουν τους όγκους για να φτάσουν στον τύπο των οικονομιών κλίμακας που απαιτούνται για να γίνουν κερδοφόρα τα EV».
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ευημερούσαν στο παρελθόν επειδή είχαν τελειοποιήσει την παραγωγή οχημάτων με βενζίνη και ντίζελ, με εκατοντάδες τοπικούς κατασκευαστές ανταλλακτικών υψηλής ποιότητας να τους προμηθεύουν με κιβώτια ταχυτήτων, μπεκ ψεκασμού καυσίμου και στροφαλοφόρους άξονες. Τώρα που παίρνουν σειρά οι μπαταρίες, το "Vorsprung durch Technik" τους έχει εξατμιστεί.
Στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, οι πληθωριστικές πιέσεις, η έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων και οι υψηλές τιμές ενέργειας προσθέτουν στις διαρθρωτικές προκλήσεις που θέτει η μετάβαση υπέρ των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι προσδοκίες των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών βρίσκονται στο χειρότερο επίπεδο από την οικονομική κρίση του 2008, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ifo αυτόν τον μήνα.
«Δεύτερα βιολιά» και στην αγορά της Κίνας
Η μεγαλύτερη απειλή των Γερμανών είναι η αποδυνάμωση της θέσης τους στην Κίνα. Η VW, η BMW και η Mercedes κυριάρχησαν στις πωλήσεις αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο για δεκαετίες, αλλά πρόσφατα έμειναν πίσω από τις κινεζικές μάρκες που είναι καλύτερες στο να παράγουν προσιτά EV με τεχνολογία και λογισμικό προσαρμοσμένο στα τοπικά γούστα. Η Mercedes μείωσε τις τιμές στην Κίνα για το εμβληματικό ηλεκτρικό σεντάν της, το EQS, στα τέλη του περασμένου έτους μετά από τις απογοητευτικές πωλήσεις.
Η VW, ειδικότερα, έχει δεχθεί πιέσεις, με την BYD να ξεπερνά τις πωλήσεις της εταιρείας στην Κίνα κατά το α’ τρίμηνο. Οι πωλήσεις EV της εταιρείας στην Κίνα μειώθηκαν το πρώτο α’ σε μια αγορά που αυξήθηκε κατά 20%.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να αποτελούν το 90% της κινεζικής αγοράς έως το 2030, γεγονός που καθιστά επείγουσα ανάγκη για τους Γερμανούς να επιταχύνουν τις πιο ανταγωνιστικές προσφορές EV. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης τον περασμένο μήνα αντικατέστησε τον CEO στην Audi, εν μέρει επειδή θέλει να σταματήσει τη διολίσθηση της μάρκας στη χώρα.
Οι τωρινοί ηγέτες στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα «θα ενισχύσουν την κυριαρχία τους στην αγορά», δήλωσαν αναλυτές της HSBC σε έκθεσή τους αυτόν τον μήνα. «Με εξαίρεση την Tesla, πιστεύουμε ότι θα είναι όλα μάρκες EV της Κίνας».
Ο Έλον Μασκ έχει αφήσει ανοιχτό ένα παράθυρο ευκαιρίας για τους ανταγωνιστές τους που θέλουν να καλύψουν τη διαφορά, έχοντας λανσάρει το τελευταίο του νέο επιβατικό όχημα -το Model Y- το 2020. Η Tesla δεν έχει επανασχεδιάσει το Model 3 από τότε που βγήκε στην παραγωγή πριν από έξι χρόνια, αν και οι εργασίες για ανανέωση βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η BYD εν τω μεταξύ απομακρύνεται από την αγορά των ΗΠΑ λόγω των εμπορικών φραγμών και αρκετές μικρότερες κινεζικές startups ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων ενδέχεται να μην επιβιώσουν από τον πόλεμο τιμών του κλάδου.
Οι γερμανικές εταιρείες εξακολουθούν να παράγουν ισχυρά κέρδη από την πώληση μοντέλων κινητήρων εσωτερικής καύσης, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς της Κίνας. Τα σχέδια των Γερμανών να εισαγάγουν πλατφόρμες εστιασμένες στα EV γύρω στα μέσα της δεκαετίας για να μειώσουν το κόστος των ηλεκτρικών τους αυτοκινήτων και να τα εξοπλίσουν με νέα τεχνολογία θα μπορούσαν να αλλάξουν τη δυναμική τους.
Η VW ετοιμάζει ένα αυτόματο EV με τιμή λιγότερο από 25.000 ευρώ - ένα μαζικό αυτοκίνητο για την ηλεκτρική εποχή - που απέχει μερικά χρόνια από την παραγωγή. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης ενίσχυσε πρόσφατα το κυλιόμενο πενταετές σχέδιο δαπανών της στα 180 δισ. ευρώ, με περισσότερα από τα δύο τρίτα να πηγαίνουν σε λογισμικό και ηλεκτρικά οχήματα. Το σεντάν ID.7 που θα κυκλοφορήσει στις εκθέσεις αργότερα φέτος έρχεται με οθόνη επαυξημένης πραγματικότητας που μεταδίδει πληροφορίες στο οπτικό πεδίο του οδηγού.
Η Mercedes θα παρουσιάσει μια ηλεκτρική έκδοση του αυτόματού της σεντάν CLA στις ΗΠΑ το επόμενο έτος για να ανταγωνιστεί καλύτερα το Model 3 της Tesla, σύμφωνα με μια δημοσίευση του Automotive News. Μετατρέπει σε ηλεκτρικό το επίσης το εμβληματικό G-Wagon.
Η BMW στοιχηματίζει ότι η σειρά της «Neue Klasse», που πρόκειται να λανσαριστεί γύρω στο 2025, θα τονώσει τις πωλήσεις, στοχεύοντας να περικόψει το κόστος των μπαταριών κατά το ήμισυ και να αυξήσει το εύρος και την ταχύτητα φόρτισης κατά 30%.