Η εκπαίδευση των επιχειρηματιών αναφορικά με τα πλεονεκτήματα των ψηφιακών υπηρεσιών, αλλά και των νέων μηχανικών, ώστε να αποκτήσουμε πολλούς και καλούς software engineers μπορούν να είναι το «αντίδοτο» στην αρνητική συγκυρία. Αυτό τονίζει ο κ. Κώστας Θεοτοκάς, Διευθύνων Σύμβουλος της ATCOM, μιλώντας στο insider.gr. Με αυτό το σκεπτικό, η εταιρεία πραγματοποιεί την Παρασκευή 20 Μαΐου, την εκδήλωση ATCOM Next, στην οποία θα παρουσιάσει τάσεις και εφαρμογές που θα γίνουν πράξη το επόμενο 12μηνο.
Ποιες είναι οι εξελίξεις που περιμένουμε στο κομμάτι των ψηφιακών εφαρμογών και υπηρεσιών; Τι θα παρουσιάσετε στα πλαίσια του ATCOM Next;
Θα δείξουμε το μέλλον στους πελάτες και συνεργάτες μας. Είμαστε η εταιρεία που θα δείξει τι θα γίνει στο Digital Business το επόμενο 12μηνο. Δηλαδή, θα παρουσιάσουμε εφαρμογές και λύσεις που υπάρχουν και είναι εδώ και μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα. Πέρυσι, στο πρώτο ATCOM Next παρουσιάσαμε διαδραστικές ενέργειες με άξονα τη βιομηχανία της μόδας, φτάνοντας στην πρώτη interactive βιτρίνα στο κατάστημα Καλογήρου στο Golden Hall. Αντίστοιχα, φέτος, θα δώσουμε μεγάλη έμφαση στην αυτοματοποίηση της εστίασης. Μέσα από εφαρμογές και τεχνολογίες, θα δείξουμε πόσο εύκολα θα μπορέσεις να εξυπηρετηθείς και να μην περιμένεις στην ουρά, πόσο διαφορετικά μπορείς να παραγγείλεις τον καφέ σου καθώς και πως αλλάζει η εμπειρία του φαγητού σε κάποιο εστιατόριο. Ουσιαστικά, ερχόμαστε να προσφέρουμε λύσεις και υπηρεσίες τόσο στους ήδη υπάρχοντες πελάτες μας όσο και σε άλλες επιχειρήσεις του κλάδου. Λύσεις που αφενός αναβαθμίζουν την εμπειρία του καταναλωτή, αλλά ταυτόχρονα αυτοματοποιούν και απλοποιούν τις διαδικασίες των επιχειρήσεων.
Ακολουθούν οι ελληνικές επιχειρήσεις τις διεθνείς τάσεις και πρακτικές στις ψηφιακές εφαρμογής ή έχουμε χάσει το τρένο;
Υπάρχει μεγάλη χρονική υστέρηση, αλλά αυτό οφείλεται ξεκάθαρα στο οικονομικό περιβάλλον. Οι πελάτες δεν έχουν πλέον τα budget για να ακολουθήσουν τις τάσεις. Η τεχνολογία είναι διαθέσιμη και εύκολα προσβάσιμη σε όλους, καθώς οι περισσότερες εφαρμογές υλοποιούνται μέσω του Internet. Όμως η τρέχουσα οικονομική συγκυρία κάνει τους ενδιαφερόμενους να είναι πιο μετρημένοι και πιο μαζεμένοι για να επενδύσουν όσο πρέπει και να παρακολουθήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις. Η χρονική υστέρηση είναι καθαρά θέμα κόστους και χρονικής συγκυρίας. Σίγουρα παίζει μεγάλο ρόλο η εκπαίδευση, όμως εμείς προσπαθούμε να εκπαιδεύσουμε τους πελάτες μας και να τους δείξουμε πόσο ωραία πράγματα μπορούν να κάνουν με την τεχνολογία του σήμερα. Πάντως, μετά από πολλά χρόνια οι Έλληνες έχουν κατανοήσει τη σημασία του Internet και της αυτοματοποίησης και είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν σε αυτό το κομμάτι, οπότε ξεκάθαρα το θέμα είναι οι οικονομικές τους δυνατότητες. Βλέπουμε συχνά πελάτες που θα ήθελαν να επενδύσουν αλλά δεν το κάνουν λόγω χρημάτων. Σε αυτές τις περιπτώσεις κάνουμε μικρά βήματα ώστε να αρχίσουν να φέρνουν έσοδα ή να γλιτώνουν χρήματα, ώστε να επενδύσουν παραπάνω. Οι πελάτες θέλουν κάτι άμεσο για να διαθέσουν τα χρήματά τους. Οι μεγάλες εταιρείες επενδύουν, αλλά –λόγω της κατάστασης- δίνουν λιγότερα χρήματα.
Ο κλάδος της πληροφορικής συγκαταλέγεται ανάμεσα στους πρωταθλητές του brain drain με χιλιάδες νέους να αναζητούν καλύτερη τύχη στο εξωτερικό. Εσείς πώς καταφέρνετε να πείσετε τους εργαζομένους σας να παραμείνουν στην Ελλάδα.
Σίγουρα δεν είναι εύκολο να πείσεις κάποιον που έχει όλα τα προσόντα για να διακριθεί στο εξωτερικό, να παραμείνει στην Ελλάδα. Μην πιστεύετε όμως ότι υπάρχουν τόσοι πολλοί developers αυτής της κατηγορίας στην Ελλάδα. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν βγάζει τους μηχανικούς που έπρεπε να βγάζει. Είναι δυσεύρετοι και πολλούς τους εκπαιδεύουμε και εδώ. Για μένα, ο πολύ καλός μηχανικός είτε θα κάνει κάτι δικό του –γι’ αυτό και υπάρχουν και πολλές startups- είτε θα κοιτάξει να φύγει στο εξωτερικό. Υπάρχουν λοιπόν πάρα πολλοί λίγοι, και για να τους πείσεις να μείνουν θα πρέπει να τους κρατήσεις το ενδιαφέρον. Αν έχει κάτι ενδιαφέρον, δεν τον νοιάζει μόνο ο μισθός και το περιβάλλον. Τον ενδιαφέρει να ασχολείται με το αντικείμενό του, να μαθαίνει και να κάνει κάτι ενδιαφέρον συνέχεια. Η συνταγή για να κρατήσουμε τον κόσμο μας είναι ότι πάντα κάνουμε καινοτόμα πράγματα και πάμε συνέχεια μπροστά. Μαζί με αυτά, ο παράγοντας οικογένεια, πατρίδα, ήλιος το κάνει ακόμα πιο δύσκολα να φύγουν.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι το οικοσύστημα των startups θα μπορούσε να αποτελέσει τη λύση για την Ελλάδα, μετατρέποντάς της σε έναν κόμβο τεχνολογίας στα πρότυπα της Ιρλανδίας και του Ισραήλ. Συμμερίζεστε την άποψη αυτή;
Σίγουρα είναι πολύ θετικό να δημιουργούνται startups και μάλιστα από πολύ καλούς μηχανικούς, όμως το περιβάλλον δεν τις αφήνει να λάμψουν εδώ. Γι’ αυτό και οι περισσότερες φεύγουν για το εξωτερικό. Έτσι, το κομμάτι αυτό είναι δυναμικό, αλλά για την ώρα μικρό για να αλλάξει το περιβάλλον. Το επιχειρηματικό πλαίσιο της ελληνικής οικονομίας είναι απαγορευτικό για να ακολουθήσουμε το παράδειγμα αυτών των χωρών. Εδώ είναι απαγορευτικό για τις επιχειρήσεις να δουλέψουν χωρίς τραπεζικό σύστημα.
Τι θα έπρεπε να αλλάξει δηλαδή;
Το πρώτο που χρειάζεται για να αλλάξει η κατάσταση είναι να δουλέψει η οικονομία και να υπάρξει τραπεζική χρηματοδότηση προς τις επιχειρήσεις. Το δεύτερο είναι η εκπαίδευση. Έχουμε πολλά μυαλά, αλλά δεν τα εκπαιδεύουμε σωστά, ώστε να γίνουν αυτό που πρέπει και να έχουμε αρκετούς software engineers στην Ελλάδα. Δυστυχώς όμως, είμαστε πολύ μακριά από αυτό.