Ξεπέρασαν τα 135 εκατ. ευρώ οι φόροι κερδών παικτών τυχερών παιγνίων -επίγειων και διαδικτυακών- το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2023 παρουσιάζοντας αύξηση 49,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα τους 2022 που είχαν διαμορφωθεί στα 90,5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων για την αγορά παιγνίων το πρώτο πεντάμηνο του 2023, οι αυξήσεις στους φόρους κερδών παικτών αποτελούν τις μεγαλύτερες ποσοστιαίες αυξήσεις με μεγαλύτερη αυτή των φόρων κερδών των διαδικτυακών παικτών. Ειδικότερα, οι παίκτες διαδικτυακών παιγνίων πλήρωσαν 52,35% περισσότερους φόρους καθώς από 56.748.820 ευρώ το πεντάμηνο του 2022 έφτασαν τα 86.458.200 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Η Επιτροπή έχει «ανοίξει» το θέμα της φορολογίας των παικτών με αναθέσεις μελετών σε συμβούλους, με τους παρόχους και τους παίκτες να ζητούν διευκρινίσεις και την Αρχή να προαναγγέλλει νέο γύρο διαπραγματεύσεων πριν την διαμόρφωση της τελικής πρότασης που θα κατατεθεί στο υπουργείο Οικονομικών προσπαθώντας να κατευνάσει την αγορά.
«Σε ορισμένες περιπτώσεις οι στόχοι και τα κίνητρα για ορισμένες δράσεις της Επιτροπής που βρίσκονται σε εξέλιξη παρεννοούνται και από τις παρανοήσεις αυτές δημιουργείται ανησυχία σε ορισμένα τμήματα της αγοράς. Η ΕΕΕΠ πράγματι εξετάζει το ζήτημα του φόρου παικτών στα διαδικτυακά παίγνια με σκοπό τον περιορισμό στο ανώτερο δυνατό επίπεδο των παικτών του διαρρέουν στο παράνομα διαδικτυακά παίγνια. Ο κύριος λόγος ενασχόλησης με αυτό το αντικείμενο είναι τα αποτελέσματα της έρευνας που διενεργήθηκε από την Κάπα Research για λογαριασμό της Επιτροπής αναφορικά με τα παράνομα δίκτυα τυχερών παιχνιδιών. Από αυτή την έρευνα προκύπτει ότι ο βασικός λόγος προσέλκυσης από τα παράνομα δίκτυα των παικτών είναι ο φόρος κερδών» τονίζεται σε άρθρο του προέδρου της ΕΕΕΠ, Δ. Ντζανάτου με τίτλο «Ο περιορισμός των παράνομων διαδικτυακών παιγνίων είναι ο στόχος της ενασχόλησης της ΕΕΕΠ με τις προτάσεις για το φόρο παικτών».
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος της Επιτροπής, η πρόταση που επεξεργάζεται η Αρχή και η οποία ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί έχει ορισμένους βασικούς άξονες:
- Το φόρο παικτών θα συνεχίσουν να υποχρεούνται να τον καταβάλλουν οι παίκτες και σε καμία περίπτωση δεν είναι φόρος ή τέλος που θα υποχρεούνται να καταβάλλουν οι πάροχοι.
- Οι ρυθμίσεις που θα προταθούν σε αυτή τη φάση δεν θα αφορούν τα κέρδη παικτών από στοιχήματα, αλλά μόνο τα κέρδη από παιχνίδια που παράγονται με γεννήτρια τυχαίων αριθμών (RNG).
- Οι ρυθμίσεις που θα προταθούν θα επιδιώκουν το δημόσιο να εισπράττει έσοδα από φόρο παικτών από τα συγκεκριμένα παιχνίδια ύψους ανάλογο με το φόρο που εισπράττει σήμερα λαμβάνοντας υπόψη μία συντηρητική προσέγγιση από τα οφέλη που θα προκύψουν λόγω επαναπροσέγγισης παικτών στο νόμιμο δίκτυο.
«Φαίνεται καταρχήν πως το να διατηρηθούν τα σημερινά επίπεδα φόρου κερδών παικτών και παράλληλα να προσελκυστούν στο νόμιμο δίκτυο όσοι έχουν φύγει λόγω του ύψους του φόρου κερδών παικτών είναι σαν να τετραγωνίσει κάνεις τον κύκλο. Δεν είναι όμως όπως φαίνεται. Υπάρχουν καταρχήν λύσεις που μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτή την αντίφαση. Επειδή όμως είναι ένα σύνθετο ζήτημα η Επιτροπή σε κάθε περίπτωση πριν προωθήσει οποιαδήποτε πρόταση θα διαβουλευθεί επαρκώς με τα όργανα των διαδικτυακών παρόχων αλλά και με την ΟΠΑΠ ΑΕ κατά το μέρος που την αφορά. Αυτό μπορεί να συνεπάγεται ορισμένες αναπόφευκτες καθυστερήσεις. Εννοείται πως η τελική απόφαση ανήκει στο υπουργείο οικονομικών το οποίο είναι και το μόνο αρμόδιο για φορολογικές ρυθμίσεις» καταλήγει ο πρόεδρος της Επιτροπής Δ. Ντζανάτος.
Η αγορά παιγνίων το πεντάμηνο
Στα 14,5 δισ. ευρώ διαμορφώθηκαν τα πονταρίσματα των Ελλήνων το πρώτο πεντάμηνο του 2023 σε επίγεια και διαδικτυακά τυχερά παίγνια. Πρόκειται για αύξηση 34,85% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 που τα πονταρίσματα των παικτών είχαν διαμορφωθεί στα 10,76 δισ. Ευρώ. Αυξημένα κατά 16,99% ήταν και τα GGR, δηλαδή τα έσοδα των εταιρειών επίγειων και διαδικτυακών τυχερών παιγνίων μετά την απόδοση των κερδών στους παίκτες. Συγκεκριμένα από 903 εκατ. ευρώ το πεντάμηνο του 2022 διαμορφώθηκαν στο 1,056 δισ. ευρώ. Αυξημένα κατά 21,12% ήταν και Δικαιώματα του δημοσίου, τα οποία έφτασαν τα 218, 6 εκατ. ευρώ έναντι 180,5 το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2022.