Αλλαγές στον τρόπο και στους χρόνους που απαιτούνται για τη μεταβίβαση ακινήτων φέρνει η λειτουργία του ψηφιακού φακέλου ακινήτου που τέθηκε σε εφαρμογή από το Ελληνικό Κτηματολόγιο, η οποία θα δίνει την δυνατότητα η μεταγραφή των ψηφιακών μεταβιβάσεων να γίνεται στο εξής σε μέσα σε μία εργάσιμη μέρα. Βασική προϋπόθεση είναι το ακίνητο να είναι κτηματογραφημένο (αφορά δηλαδή στις περιοχές της χώρας όπου το Κτηματολόγιο βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία) να μην υπάρχει προηγούμενη πράξη σε εκκρεμότητα και οι αγοραπωλησίες να διενεργούνται μεταξύ φυσικών προσώπων.
Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας θα επιτρέπει την μεταβίβαση των ακινήτων μόνο με λίγα «κλικ» συντομεύοντας τον χρόνο που απαιτούνταν μέχρι τώρα ο οποίος κυμαινόταν από κάποιους μήνες μέχρι κάποια … χρόνια. Στόχος της νέας πλατφόρμας είναι να δώσει τέλος στην ταλαιπωρία πολιτών, συμβολαιογράφων και δικηγόρων καθώς η απαίτηση για φυσική παρουσία τους και ο μέχρι τώρα τρόπος λειτουργίας των γραφείων δημιουργούσε άγχος και εμπόδια στην ολοκλήρωση των πράξεων. Αυτό είχε ως άμεση συνέπεια το πάγωμα των αγοραπωλησιών, κάτι που επέφερε πλήγμα στην ελληνική κτηματαγορά και ανάγκαζε τους ιδιοκτήτες να κρατούν στα «αζήτητα» ακίνητα για τα οποία πληρώνουν φόρους.
Πώς θα γίνονται οι μεταβιβάσεις μέσω του ψηφιακού φακέλου – Βήμα βήμα η διαδικασία
Κατά την χρήση της νέας πλατφόρμας αρμόδιος για την εκκίνηση της διαδικασίας είναι ο συμβολαιογράφος ο οποίες εισέρχεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση akinita.gov.gr και καταχωρεί τα ΑΦΜ του αγοραστή και του πωλητή του ακινήτου. Στη συνέχεια οι δύο πλευρές καλούνται αυτόματα να εισέλθουν στην εφαρμογή με τη χρήση κωδικών Taxis για να δώσουν τη συναίνεσή τους.
Κατόπιν, ο συμβολαιογράφος έχει την δυνατότητα να αντλήσει όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (π.χ ΚΑΕΚ ακινήτου, Ε9, ασφαλιστική ενημερότητα) από ψηφιακές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου όπως είναι το ΤΕΕ, ο ΕΦΚΑ, η ΑΑΔΕ, το Κτηματολόγιο κλπ, προκειμένου να τα εντάξει στον ψηφιακό φάκελο μεταβίβασης ακινήτων.
Εν συνεχεία, ο συμβολαιογράφος συντάσσει τα συμβόλαια (για τον σκοπό αυτό μπορεί να χρησιμοποιήσει και ειδικό λογισμικό το οποίο διατίθεται δωρεάν) και αναρτά το επικυρωμένο αντίγραφο, το οποίο φέρει την δική του ηλεκτρονική υπογραφή, σε ψηφιακή μορφή (pdf) και αυτόματα κοινοποιείται το έντυπο της οφειλής, το οποίο θα πρέπει να πληρωθεί ηλεκτρονικά από τον αγοραστεί ώστε το έγγραφο να προωθηθεί για νομικό έλεγχο.
Σημειώνεται ότι κατά την εκκίνηση της συναλλαγής για τη μεταβίβαση του ακινήτου/των οι κωδικοί αριθμοί του κάθε ακινήτου θα «κλειδώνουν» ώστε να μην μπορεί να πραγματοποιηθεί παράλληλα καμία άλλη συναλλαγή για τα ίδια ακίνητα μέχρι την ολοκλήρωσή της μεταβίβασης.
Συνοπτικά, τα βήματα χρήσης της πλατφόρμας για τους συμβολαιογράφους:
- Σύνδεση ως Συμβολαιογράφος και πρόσκληση συμβαλλομένων
- Διαλειτουργική άντληση δικαιολογητικών
- Ψηφιακό αντίγραφο συμβολαίου χωρίς χειρόγραφες παραπομπές
- Υπολογισμός τελών για τον αγοραστή
- Καταχώριση πράξης στο Κτηματολόγιο
- Παρακολούθηση πορείας της αίτησης σε πραγματικό χρόνο
Συνοπτικά, τα βήματα χρήσης της πλατφόρμας για τους πολίτες:
- Σύνδεση ως πολίτης και αποδοχή της πρόσκλησης από τον συμβολαιογράφο
- Επιλογή του ακινήτου προς πώληση από τον συμβαλλόμενο/πωλητή
- Πληρωμή τελών από τον αγοραστή και καταχώρηση στο Κτηματολόγιο
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, δήλωσε: «Η επίλυση χρόνιων εκκρεμοτήτων, όπως του Κτηματολογίου, αποτελεί ζητούμενο τόσο για την Κυβέρνηση συνολικά όσο και για το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ειδικότερα.
Μεθοδικά με στοχευμένα βήματα προχωρούμε σε μεταρρυθμίσεις και έργα καταπολέμησης της γραφειοκρατίας, έχοντας πάντα στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας μια καλύτερη καθημερινότητα για τους πολίτες.
Έχουμε πλέον στα χέρια μας ένα εργαλείο με το οποίο απλουστεύουμε τις διαδικασίες μεταβίβασης ακινήτων, μειώνοντας σημαντικά τον απαιτούμενο χρόνο και την ταλαιπωρία όλων των εμπλεκόμενων μερών».
Ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιος για το Κτηματολόγιο, Κωνσταντίνος Κυρανάκης αναφέρει: «Όπως είχαμε δεσμευθεί, από την 1/1/2024 λειτουργεί ο Ψηφιακός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου στο https://akinita.gov.gr.
Καλούμε τους Συμβολαιογράφους της χώρας να μπουν στην πλατφόρμα και δεσμευόμαστε ότι οι πράξεις που θα υποβάλλονται ψηφιακά, θα μεταγράφονται μέσα σε 1 εργάσιμη ημέρα αντί των πολύμηνων καθυστερήσεων που βιώνουν οι πολίτες.
Χθες παρουσιάσαμε την εφαρμογή στον Συμβολαιογραφικό Σύλλογο Αθηνών και σήμερα βρισκόμαστε για τον ίδιο σκοπό στη Θεσσαλονίκη. Είμαστε ανοιχτοί σε κάθε πρόταση που μπορεί να διευκολύνει τους πολίτες και να μειώσει τη γραφειοκρατία».