Τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης αποτελούν μία από τις μεγαλύτερες δαπάνες για χώρες που αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς όπως είναι η Ελλάδα αλλά ο εκσυγχρονισμός τους απαιτεί επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες όπως φαίνεται από τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η κλιματική κρίση θα πρέπει να εντατικοποιηθούν και να ανεβάσουν ταχύτητες.
Οι πυρκαγιές στην Αττική τον Αύγουστο αλλά και στην Κορινθία πιο πρόσφατα ανέδειξαν τον κρίσιμο ρόλο των εναέριων μέσων πυρόσβεσης, τα οποία αυτή την στιγμή βρίσκονται σε φάση ανανέωσης και εκσυγχρονισμού, μια διαδικασία όμως η οποία θα διαρκέσει τουλάχιστον μια τετραετία.
Tα Canadair θεωρούνται το πιο αποτελεσματικό πτητικό μέσο για την κατάσβεση πυρκαγιών καθώς μπορούν να μεταφέρουν μεγάλο όγκο νερού (5,5-6 τόνους νερού). Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς τo 2027-2028 αναμένεται να παραλάβει η χώρα μας νέα DHC-515 Canadair, μια επένδυση άκρως απαραίτητη ειδικά αν αναλογιστεί κανείς την παλαιότητα του σημερινού στόλου.
Η Ελλάδα διαθέτει έναν στόλο 32 αεροσκαφών, εκ των οποίων τα 17 είναι Canadair και μέσω του ΑΙΓΙΣ αναμένεται να ενισχύσει τον στόλο της με επτά επιπλέον αεροσκάφη μέσα στα επόμενα χρόνια (5 με πληρωμή μέσω ΕΣΠΑ και ευρωπαϊκών προγραμμάτων και 2 μέσω του προγράμματος RescEU).Πρόσφατη εξέλιξη αποτελεί η αγορά ενός ακόμη αεροσκάφους πυρόσβεσης DHC-515, γνωστού και ως νέου τύπου Canadair, συνολικής δημόσιας δαπάνης 53.135.584 ευρώ, η οποία συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και δικαιούχος είναι το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
Η εν λόγω απόκτηση αναμένεται, σύμφωνα με το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, να συμβάλλει στην αύξηση της επιχειρησιακής ικανότητας του εναέριου πυροσβεστικού στόλου της χώρας, καθώς τα συγκεκριμένα αεροσκάφη χρησιμοποιούνται σε όλες τις φάσεις δασοπυρόσβεσης, δηλαδή επιτήρηση, άμεση επέμβαση και αντιμετώπιση μεγάλων συμβάντων. O προτεινόμενος τύπος αεροσκάφους παρέχει συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι του υφιστάμενου σε σειρά ποιοτικών χαρακτηριστικών. Ενδεικτικά αναφέρονται: η ικανότητα μεταφοράς μεγαλύτερου ωφέλιμου φορτίου νερού ή επιβραδυντικού υγρού, ο μεγαλύτερος χρόνος πτήσης και τα σύγχρονα συστήματα ναυτιλίας. Επιπροσθέτως, τα αεροσκάφη τύπου DHC-515, λόγω της μεγαλύτερης αυτονομίας που διαθέτουν, μπορούν να επαναλαμβάνουν τη διαδικασία ρίψης νερού ή επιβραδυντικού αφρού χωρίς να επιστρέψουν στη βάση για ανεφοδιασμό.
Η προμήθεια του αεροσκάφους Canadair DHC-515, πραγματοποιείται στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της κυβέρνησης του Καναδά, ως εγγυήτριας χώρας, και της κατασκευάστριας εταιρείας De Havilland Canada. Στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας πρόκειται χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Πορτογαλία, Ελλάδα κ.α.) να προμηθευτούν συνολικά 20 αεροσκάφη για την ενίσχυση της πολιτικής προστασίας τόσο των ίδιων των χωρών όσο και του συνόλου της Ένωσης.
Οι παραδόσεις των πρώτων αεροπλάνων αναμένονται στο τέλος του 2027. Τα 12 αεροπλάνα θα διανεμηθούν μεταξύ Κροατίας, Γαλλίας, Ελλάδας, Ιταλίας, Πορτογαλίας και Ισπανίας, ενώ θα αποκτηθεί και ένας αριθμός από ελικόπτερα. Από κοινού όλα αυτά τα αεροσκάφη θα απαρτίζουν τον μόνιμο στόλο αεροπυρόσβεσης της rescEU ενώ τα πρώτα ελικόπτερα αναμένεται να καταφθάσουν το 2026.
Υπενθυμίζεται ότι όσον αφορά στην πρόληψη και αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών, από τα μέσα Οκτωβρίου αναμένεται να εκκινήσουν οι διαγωνισμοί για την αναβάθμιση και ενίσχυση των μετεωρολογικών σταθμών καθώς και εκείνοι για την προμήθεια μετεωρολογικών ραντάρ. Το κόστος των παραπάνω παρεμβάσεων υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 40 εκατομμύρια ευρώ ενώ επιταχύνονται και οι διαδικασίες και για την αντιπυρική θωράκιση αρχαιολογικών χώρων καθώς αναμένεται να προκηρυχτεί το επόμενο διάστημα ο διαγωνισμός για τα συστήματα πυρανίχνευσης και προειδοποίησης για αρχαιολογικούς χώρους, έργο ύψους 12,4 εκατομμύρια ευρώ. Ομοίως, μέχρι τις αρχές του 2025 αναμένεται να εκκινήσουν οι σχετικοί διαγωνισμοί που θα αφορούν συστήματα πρόληψης και μέτρησης για κινδύνους από πυρκαγιές, πλημμύρες, σεισμούς και ηφαίστεια καθώς και για τα έντονα καιρικά φαινόμενα. Με βάση τα χρονοδιαγράμματα και τους διαγωνισμούς που ήδη έχουν προκηρυχθεί, από το 2025 θα αρχίσει να παραλαμβάνει η Ελλάδα το νέο σύγχρονο εξοπλισμό για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.