Με κεντρικό στόχο τις 24.036 πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2025 προωθείται το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση. Εάν μάλιστα υλοποιηθεί ο σχεδιασμός τότε ένα στα 3 οχήματα στη χώρα μας, έως το 2030, θα είναι ηλεκτρικό. Με το πακέτο κινήτρων των 100 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, το οποίο παρουσιάστηκε την Παρασκευή από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη και Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή, αναμένεται να έχουν μπει σε κυκλοφορία έως το τέλος του 2021, 1.700 οχήματα ιδιωτικής χρήσης, 3.000 δίκυκλα (ποδήλατα, σκούτερ), 1.500 νέα ταξί, 6.000 ηλεκτρικά και plug-in οχήματα που θα εξοπλίσουν εταιρικούς στόλους καθώς και 1.000 «έξυπνοι» οικιακοί φορτιστές.
Ισχυρά κίνητρα
Χαρακτηρίζοντας το εθνικό σχέδιο μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση ως «σημαντικό βήμα για ένα πιο καθαρό μέλλον», ο πρωθυπουργός παρουσίασε χθες, ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος, κίνητρα, φοροαπαλλαγές και επιδοτήσεις. Ειδικότερα ενισχύεται με:
- 15% και έως 5.500 ευρώ η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος
- 20% και έως 800 ευρώ η αγορά ηλεκτρικού δικύκλου
- 40 % και έως 800 ευρώ η αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου
- 500 ευρώ η αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή
- 1.000 ευρώ η αντικατάσταση παλαιού οχήματος
- 25% και έως 8.000 ευρώ η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος για ταξί
- 15% και έως 5.500 ευρώ η αγορά υβριδικού οχήματος για ταξί
- 2.500€ η υποχρεωτική αντικατάσταση παλαιού οχήματος ταξί
- 15% και έως 5.500 ευρώ η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος για εταιρείες
- 15% και έως 4.000 ευρώ η αγορά υβριδικού επαγγελματικού οχήματος
- 20 % και έως 800 ευρώ η αγορά ηλεκτρικού δικύκλου για εταιρείες
- 1.000€ η αντικατάσταση παλαιού οχήματος από εταιρείες
Είναι αξιοσημείωτο ότι το νομοσχέδιο προτείνει και αντικίνητρα. Δηλαδή θα προβλέπεται περιβαλλοντικό τέλος 4.000 ευρώ για τα εισαγόμενα ντηζελοκίνητα αυτοκίνητα «euro 4», άνω της 12ετίας, αλλά και απαγόρευση εισαγωγής για τα πιο παλιά euro 1,2 και 3.
Φορολογικές ελαφρύνσεις και δίκτυα φόρτισης
Σε σχέση με τα φορολογικά κίνητρα, σύμφωνα με τις προβλέψεις το προωθούμενου νομοσχεδίου, ενισχύονται ιδιαίτερα τα νομικά πρόσωπα, για να αγοράσουν οι επιχειρήσεις οχήματα για τους υπαλλήλους τους. Μάλιστα, όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, η αγορά τους δεν θα προστίθεται στα τεκμήρια. Ο συνδυασμός επιδότησης και φορολογικών κινήτρων δημιουργεί μια έκπτωση στην τιμή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου της τάξης του 25%. Ειδικότερα:
-Η δαπάνη αγοράς ή/και μίσθωσης ηλεκτρικού οχήματος έως 40.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα. Για τα υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης εκπομπών έως 50 gr CO2/km ο συντελεστής θα είναι 30% .
-Η δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης φορτιστών στους χώρους των επιχειρήσεων προσαυξάνεται κατά 30% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα.
-Η δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης προσαυξάνεται κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα. Ειδικά για τα νησιά ο συντελεστής διαμορφώνεται στο 70% .
-Αυξάνονται οι συντελεστές απόσβεσης σε 50% για ηλεκτρικά οχήματα, σε 25% για υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης εκπομπών έως 50 gr CO2/km, σε 100% για τις υποδομές φόρτισης
-Εξαιρείται από το τεκμήριο διαβίωσης η αγορά ηλεκτρικού οχήματος ιδιωτικής χρήσης.
Δίκτυο Φόρτισης
Σχετικά με το δίκτυο φόρτισης, προτεραιότητα θα δίνεται σε κεντρικά σημεία, πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια και οδικούς άξονες. Στο τέλος του 2021 ο στόχος είναι να καλυφθούν πλήρως οι εθνικές οδοί με φορτιστές για ηλεκτρικά ΙΧ.
Ακόμη, έως τον Μάρτιο του 2021, οι δήμοι θα πρέπει να έχουν χωροθετήσει τα σημεία τοποθέτησης των φορτιστών. Επίσης, οι εταιρείες εισαγωγείς δεσμεύονται για 1.200 σημεία εξυπηρέτησης φορτιστών. Στα νέα κτίρια, θα υπάρχει πρόβλεψη για εγκαταστάσεις φόρτισης, ενώ για εγκατάσταση φορτιστών σε παλιά κτίρια δεν θα απαιτείται έγκριση της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας.
Λεωφορεία και δημόσιος τομέας
Ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε ότι έχει «κλειδώσει» συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) προκειμένου να μπορέσουν να κυκλοφορήσουν δοκιμαστικά στην Αθήνα δύο λεωφορεία ευρωπαϊκών και κινεζικών προδιαγραφών, τα οποία θα δοκιμαστούν στους ελληνικούς δρόμους, πριν αποφασιστεί ποιο από τα δύο είναι το καταλληλότερο. Ο διαγωνισμός, όπως επεσήμανε ο υπουργός, θα βγει από Φθινόπωρο.
Γενικότερα στον δημόσιο τομέα γίνεται υποχρεωτική η δημιουργία θέσεων στάθμευσης και φόρτισης στους χώρους στάθμευσης των δημόσιων υπηρεσιών που εξυπηρετούν τον πολίτη. Προτείνεται ποσόστωση στις δημόσιες προμήθειες οχημάτων προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο στόλος του δημόσιου τομέα. Τουλάχιστον το 25% των νέων οχημάτων στο δημόσιο από τον Αύγουστο του 2021 θα είναι ηλεκτρικά. Επίσης, προβλέπεται ανανέωση των στόλων των δημόσιων αστικών λεωφορείων αποσύροντας από την κυκλοφορία παλαιά οχήματα και αντικαθιστώντας τα με νέα ηλεκτρικά.
Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα
Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 4η θέση, αλλά από το τέλος, ανάμεσα στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς στη χώρα μας κυκλοφορούν λιγότερα από 1.000 ηλεκτρικά οχήματα και λειτουργούν μόλις 51 σημεία φόρτισης. Ο στόλος των οχημάτων στη χώρα μας είναι γηρασμένος καθώς ο μέσος όρος ηλικίας των Ι.Χ. είναι άνω των 15 ετών , όταν στην Ε.Ε. είναι μόλις 11. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου των επαγγελματικών οχημάτων στην Ελλάδα είναι επίσης άνω των 15 ετών και των οχημάτων ΤΑΞΙ άνω των 12 ετών. Στην ΕΕ κυκλοφορούν συνολικά 1,3 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα και λειτουργούν 170.000 σημεία φόρτισης.