Πέρασαν κιόλας τρία χρόνια από εκείνη την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου του 2016, όταν το ελληνικό καταναλωτικό κοινό έμαθε τι θα πει Black Friday. Μπορεί να φαίνονται λίγα, αλλά σε όρους αγοράς είναι ήδη πάρα πολλά, αν σκεφτείτε με τι ρυθμούς εξελίσσεται η τεχνολογία, η αγοραστική δύναμη, οι καταναλωτικές απαιτήσεις και οι εταιρικές προσφορές.
Σε λίγες μέρες λοιπόν, θα έχουμε την ευκαιρία να ψωνίσουμε για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά σε mood Black Friday, να βρούμε προϊόντα σε απίστευτες τιμές και προσφορές, να επισκεφτούμε φυσικά καταστήματα και online stores. Βέβαια, η μεγάλη αλήθεια είναι πως η ελληνική Black Friday έχει ταυτιστεί με το Public. Και δικαίως, όπως θα σας εξηγήσουμε παρακάτω.
Για αρχή, κάποιες απαραίτητες ιστορικές λεπτομέρειες
Το 1952, στις ΗΠΑ, ξεκίνησε το εμπορικό φαινόμενο που ονομάζεται Black Friday. Η «Μαύρη Παρασκευή» είναι η μέρα που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών. Είναι η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου και έχει θεωρηθεί ως η αρχή της περιόδου των χριστουγεννιάτικων αγορών. Οι περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις ανοίγουν πολύ νωρίς - ακόμα και από τις μεταμεσονύκτιες ώρες - και έχουν μεγάλες προσφορές σε όλα τους τα προϊόντα.
Η Black Friday δεν είναι επίσημη αργία στις ΗΠΑ, αλλά κάποιες Πολιτείες τηρούν την αργία της «Ημέρας μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών». Έτσι, πολλοί εργαζόμενοι έχουν αργία και την ημέρα των Ευχαριστιών και την επόμενη, οπότε μαζί με το Σαββατοκύριακο που ακολουθεί, δημιουργείται μια τετραήμερη αργία που αυξάνει ακόμα περισσότερο τον αριθμό των δυνητικών αγοραστών. Απολύτως λογικό λοιπόν, η Black Friday να είναι η ημέρα με τον μεγαλύτερο τζίρο πωλήσεων του έτους στις ΗΠΑ.
Το 2016, με μόλις 64 χρόνια καθυστέρηση, η Black Friday ήρθε και στην Ελλάδα. Υπεύθυνη για αυτό το... καλό που μας βρήκε είναι η εταιρεία Public, η οποία έδωσε για πρώτη φορά την ευκαιρία στους καταναλωτές να προμηθευτούν σε πολύ οικονομικές τιμές προϊόντα που έχουν βάλει στο μάτι. Δυστυχώς, η Black Friday δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμα ως αργία στη χώρα μας, με αποτέλεσμα να χάνουμε ένα ωραιότατο τριήμερο μέσα στον Νοέμβριο.
Ωστόσο, η πρωτοβουλία των Public να «εξελληνίσουν» την Black Friday έφερε μεγάλη ένεση ρευστότητας στην αγορά, τόνωσε την κατανάλωση και δημιούργησε ένα αίσθημα ανυπομονησίας και προσμονής στον πελάτη για τα προϊόντα που θέλει να αγοράσει σε μεγάλες προσφορές. Απολύτως λογικό λοιπόν, η Black Friday να έχει γίνει σημείο αναφοράς για τον εγχώριο κλάδο του λιανικού εμπορίου και τα Public να είναι ο αδιαμφισβήτητος Ηγέτης αυτής της ημέρας.
Γιατί δεν είναι υπερβολή να πούμε πως «Black Friday σημαίνει Public»
Αν υπάρχει μία εταιρεία που καινοτομεί συνεχώς και φέρνει ριζοσπαστικές ιδέες στην αγορά κάθε χρόνο για την Black Friday, αυτή είναι το Public.
Από το 2016 που έφερε τον θεσμο στην Ελλάδα, παραμένει πιστό στη πελατοκεντρική του προσέγγιση και ανακοινώνει κάθε χρόνο ακριβώς πόσες χιλιάδες προϊόντα διαθέτει σε τιμές Black Friday. Δηλαδή, γνωρίζεις από πριν τι θα βρεις, σε ποια τιμή και τι απόθεμα υπάρχει. Το Public δηλαδή, σε γλιτώνει από οποιαδήποτε δυσάρεστη έκπληξη που θα αφορούσε λάθος τιμές ή εξάντληση των προϊόντων πριν καν το καταλάβεις.
Για το 2019 λοιπόν, οι καταναλωτές μπορούν να βρουν στα Public: πάνω από 28.000 smartphones, 6.000 laptops, 9.000 tablets, 14.000 wearables, 25.000 τηλεοράσεις, 80.000 gaming προϊόντα. Μάλιστα, τα Public Black Friday Terra Trucks χωράνε συνολικά πάνω από 1.500.000 προϊόντα σε τιμές προσφοράς! Γνωρίζοντας λοιπόν αυτά τα νούμερα, η αγορά των προϊόντων καθίσταται μία τρομερά εύκολη διαδικασία για τον πελάτη.
Το 2018, το Public έφερε ακόμη μία καινοτομία στην αγορά. Ήταν η πρώτη εταιρεία έδωσε την ευκαιρία στους καταναλωτές να δηλώσουν τι θα επιθυμούσαν να αποκτήσουν σε τιμές Black Friday και να διαμορφώσουν εκείνοι τις προσφορές και τις τιμές των προϊόντων μέσω ειδικής πλατφόρμας. Στο public.gr/BF ο πελάτης μπορεί να διαμορφώσει ο ίδιος το πού θα πέσουν οι τιμές και να μάθει πρώτος όλες τις προσφορές!
Αυτή η ενέργεια είχε ως αποτέλεσμα, το Black Friday του Public να λάβει πρόσφατα πανευρωπαϊκή πρωτιά για την πρωτοπόρα κίνηση να δώσει την ευκαιρία στους καταναλωτές να δηλώσουν τι θα επιθυμούσαν να αποκτήσουν σε τιμές Black Friday φέρνοντας στο επίκεντρο τις προτιμήσεις τους. Η καμπάνια «Ζήτα τι θες σε Black Friday τιμές» ξεχώρισε ως η καλύτερη ενέργεια πολυκαναλικής επικοινωνίας στην Ευρώπη στα Digital Communication Awards που διοργανώνονται στο Βερολίνο.
Οι 6 απαραίτητες συμβουλές για να εκμεταλλευτείς στο έπακρο την Black Friday
Επειδή μπορεί να έχεις αρχίσει να πανικοβάλλεσαι για το τι θα κάνεις σε λίγες μέρες, θα θέλαμε να σε καθησυχάσουμε και να σου προτείνουμε τον απόλυτο οδηγό επιβίωσης στην Black Friday, σε έξι απλά βήματα.
1. Έχεις ήδη «σκανάρει» προσφορές εδώ και μέρες
Δεν υπάρχει άνθρωπος στον πλανήτη που να ξέρει πότε είναι η Black Friday και να μην έχει μάθει απ’ έξω όλες τις προσφορές μέχρι να έρθει αυτή η μέρα. Αν, ωστόσο, ανήκεις σε αυτούς που δεν το έχουν κάνει και περιμένεις πάντα την τελευταία στιγμή, τότε θα σου προτείναμε να αρχίσεις άμεσα τις «διαδικτυακές» βόλτες, να σημειώσεις τα προϊόντα και τις τιμές που σε ενδιαφέρουν και να τσεκάρεις συνεχώς τη διακύμανση της τιμής μέχρι την παρασκευή.
2. Υπολόγισε σωστά και μέχρι τελευταίου ευρώ το budget σου
Ξέρεις ήδη ότι οι τιμές που θα δεις στην Black Friday, θα σου πάρουν το μυαλό. Θα θες να πάρεις καινούργιο smartphone και θα καταλήξεις με smartphone, κονσόλα για video games, τοστιέρα και tablet. Για να μην βρεθείς λοιπόν στην... ευχάριστη θέση να απορείς γιατί πήρες τόσα πολλά, κατέγραψε τις ανάγκες σου, υπολόγισε πόσο θα σου κοστίσουν και προχώρα με βάση αυτές. Έχει και του χρόνου Black Friday, μην το ξεχνάς αυτό.
3. Φτιάξε μια λίστα για να μην χαωθείς
Όχι, δεν είσαι ψυχαναγκαστικός, επειδή θες να οργανώσεις τα ψώνια σου. Μεθοδικότητα και αποτελεσματικότητα λέγεται, όχι ψυχαναγκασμός. Άλλωστε, με τόσες προσφορές που θα βλέπεις γύρω σου, είναι λογικό να τρελαθείς και να μην θυμάσαι τι έχεις δει και σε τι τιμή. Για αυτό, πάρε χαρτί και στυλό, όπως παλιά, σημείωσε ό,τι σου αρέσει και μετά κάνε έναν ακόμα έλεγχο για αυτά που θες να κρατήσεις. Όλα θα γίνουν πιο εύκολα, εμπιστεύσου μας.
4. Κάνε εγγραφή σε newsletter για να μην ψάχνεσαι τελευταία στιγμή
Την Παρασκευή το πρωί, χιλιάδες κόσμου θα εισρέει στα καταστήματα για να μπει πρώτος και να αγοράσει αυτά που θέλει. Δεν χρειάζεται να περάσεις το ίδιο! Κάνεις εγγραφή στο newsletter, έρχονται όλα τα νέα και οι προσφορές στο e-mail σου, τα καταγράφεις (είπαμε, δεν είσαι ψυχαναγκαστικός) και την Παρασκευή τα ξημερώματα μπαίνεις στο site και τα παραγγέλνεις. Ούτε ουρές ούτε στριμωξίδι. Μόνο newsletter και αναπαυτικός καναπές σπίτι σου.
5. Αν δεν θες newsletter, υπάρχει και άλλη λύση
Αν όμως θεωρείς ότι οι λίστες και τα newsletters είναι για τους ψυχαναγκαστικούς τύπους που έχουν αγοραφοβία και δεν θέλουν να ζουν με ένταση τη ζωή τους, θα σου προτείναμε να φορέσεις αθλητικό παπούτσι, να φορτίσεις το power bank, να οπλιστείς με τεράστιο απόθεμα υπομονής και να πας να στηθείς στις ουρές. Σίγουρα θα το απολαύσεις. Εμείς θα απολαύσουμε τον ψυχαναγκασμό μας. Win-win situation.
6. Να αγοράσεις ακριβά προϊόντα γιατί εκεί είναι... το νόημα της ζωής
Με προσφορές και εκπτώσεις που φτάνουν στο 50%, 60% και 70%, δεν έχει κανένα νόημα να στοχεύσεις σε προϊόντα που μπορείς να αγοράσεις οποιαδήποτε άλλη μέρα. Σκοπός είναι να αποκτήσεις όλα εκείνα που τον υπόλοιπο χρόνο είναι απαγορευτικά για το budget σου. Άρα, δώσε βαρύτητα και τσέκαρε τιμές και προσφορές σε ακριβά είδη τεχνολογίας, για να πετύχεις μια καλή αναλογία τιμής/απόδοσης.