Μ. Μανουσάκης (ΑΔΜΗΕ): Θα προστατεύσουμε νομικά τα δικαιώματά μας έναντι των αποφάσεων της ΡΑΕ

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Μ. Μανουσάκης (ΑΔΜΗΕ): Θα προστατεύσουμε νομικά τα δικαιώματά μας έναντι των αποφάσεων της ΡΑΕ
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΑΔΜΗΕ, η εταιρεία θα προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια για το πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ για την εμπλοκή στην ολοκλήρωση του «Δυτικού Διαδρόμου».

Πλήγμα 10 εκατ. ευρώ στην καθαρή κερδοφορία του ΑΔΜΗΕ επέφερε το πρόστιμο από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για την εμπλοκή στην ολοκλήρωση του «Δυτικού Διαδρόμου» στην Πελοπόννησο, καθώς και η καθυστερημένη έγκριση από την Αρχή των χρεώσεων χρήσης συστήματος για το 2021, όπως ανέφερε πριν από λίγο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μ. Μανουσάκης, σε διαδικτυακή συνάντηση με δημοσιογράφους.

Ο κ. Μανουσάκης ανέφερε ότι αν η ΡΑΕ απορρίψει την αίτηση αναθεώρησης του Διαχειριστή για το πρόστιμο ύψους 5 εκατ. ευρώ, ή δεν απαντήσει εντός του προβλεπόμενου χρονικού διαστήματος, ο ΑΔΜΗΕ θα προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. Το ίδιο θα πράξει επίσης και στην περίπτωση που το επόμενο έτος, η ΡΑΕ καθυστερήσει ξανά να εγκρίνει τις μοναδιαίες χρεώσεις, προκαλώντας και πάλι υποανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου.

«Χρειάζεται να επαναπροσδιοριστεί η σχέση με τον Ρυθμιστή, για να προστατευθούν τα νόμιμα συμφέροντα της εταιρείας», σημείωσε χαρακτηριστικά. «Η ΡΑΕ δεν μας αντιμετωπίζει σαν εταιρεία αλλά σαν δημόσια υπηρεσία, σαν να μην έχουμε μετόχους στους οποίους πρέπει να λογοδοτήσουμε».

Τελείως παράλογο το πρόστιμο

Όσον αφορά τον «Δυτικό Διάδρομο», χαρακτήρισε το πρόστιμο «τελείως παράλογο», αφού επιβλήθηκε όχι για το γεγονός ότι καθυστέρησε η ολοκλήρωση του έργου, αλλά γιατί όπως υποστηρίζει η Αρχή, ο Διαχειριστής δεν την ενημέρωσε για την εμπλοκή. Πρόσθεσε ότι ο ισχυρισμός της ΡΑΕ είναι ψευδής, καθώς ο ΑΔΜΗΕ της είχε αποστείλει τρεις σχετικές επιστολές.

Σχετικά με το έργο, σημείωσε πως ο ΑΔΜΗΕ έχει ξεκινήσει την προετοιμασία εναλλακτικής όδευσης του συγκεκριμένου τμήματος της γραμμής μεταφοράς στην Πελοπόννησο, και μάλιστα τελειώνει την μελέτη αυτής της διαδρομής. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα εξαντλήσει όλα τα νόμιμα δικαιώματά του, για να ολοκληρωθεί η υποδομή στον αρχικό σχεδιασμό της.

Έτσι, στους επόμενους μήνες που θα προχωρά η αδειοδοτική διαδικασία, αναμένεται να πραγματοποιηθεί και η εκδίκαση της αγωγής που έχουν καταθέσει οι μοναχές για την οριστική ματαίωση του έργου. «Αν το δικαστήριο απορρίψει την αγωγή, τότε δεν θα επιστρατευθεί η εναλλακτική όδευση, αλλά η γραμμή μεταφοράς θα ολοκληρωθεί όπως προβλεπόταν εξαρχής», πρόσθεσε.

Αναφορικά με τις χρεώσεις χρήσης συστήματος, σημείωσε πως στον ΑΔΜΗΕ θα κοστίσει άλλα 5 εκατ. ευρώ στην καθαρή του κερδοφορία η καθυστερημένη έγκρισή τους από τη ΡΑΕ. Την ίδια στιγμή, η Αρχή δεν δέχτηκε τον επαναπροσδιορισμό των χρεώσεων, ώστε να καλυφθεί μέσα στο υπόλοιπο έτος η «τρύπα» στην ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου που προκάλεσε η τιμολόγηση των καταναλωτών τους μήνες που προηγήθηκαν με τις παλιές χρεώσεις.

Ολιγωρία της ΡΑΕ στη μείωση των ΥΚΩ

Σημείωσε πως το ποσό της υποανάκτησης μεταφέρεται έτσι για το 2023, με τη ΡΑΕ να αποφασίζει να το μετακυλίσει, παρόλο που είναι αποκλειστικά υπαίτια για την καθυστέρηση. «Δεν μπορούμε να πούμε στους μετόχους μας ότι καθυστερεί η ΡΑΕ να βγάλει το έσοδο», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Επισήμανε πως, στην περίπτωση που και το επόμενο έτος καθυστερήσει η έγκριση πέρα από το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα των 60 ημερών, τότε ο ΑΔΜΗΕ θα προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. «Ο Ρυθμιστής μας αντιμετωπίζει σαν θυγατρική μίας καθετοποιημένης επιχείρησης, που δεν είμαστε. Θα πρέπει να ευθυγραμμιστεί με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε να μας αντιμετωπίζει ως πλήρως ανεξάρτητη εταιρεία», επισήμανε.

Όσον αφορά τις αυξήσεις των χρεώσεων χρήσης συστήματος που θα ισχύσουν το υπόλοιπο 2021, σημείωσε ότι ανέρχονται στο 0,07% ενός μέσου οικιακού λογαριασμού και στο 1% του συνόλου του λογαριασμού ενός καταναλωτή μέσης τάσης. «Στην πράξη δεν θα έπρεπε να υπάρχει καν αυτή η αύξηση στο σύνολο των λογαριασμών, γιατί θα έπρεπε η ΡΑΕ να έχει εισηγηθεί μείωση των χρεώσεων για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), όταν "σβήσαμε" τις πετρελαϊκές μονάδες στην Πάρο και τη Σύρο [σ.σ. με την ολοκλήρωση των πρώτων φάσεων της διασύνδεσης των Κυκλάδων]».

Όπως πρόσθεσε, όλες οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ εγκρίνονται από τη ΡΑΕ, με βάση ανάλυση κόστους-οφέλους που δείχνει πως είναι επωφελείς για τους καταναλωτές. Έτσι αυξάνει η Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση και οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος. «Ταυτόχρονα, όμως, θα έπρεπε να μειώνονται οι χρεώσεις ΥΚΩ με τις νησιωτικές διασυνδέσεις, ώστε το τελικό αποτέλεσμα που θα προκύπτει να είναι ελάφρυνση για τον καταναλωτή. Ας μας απαντήσει η ΡΑΕ γιατί δεν έχει εισηγηθεί τη μείωση των ΥΚΩ έως αυτή τη στιγμή», πρόσθεσε.

Οι τρεις πυλώνες της νέας στρατηγικής

Σχετικά με την κάλυψη της αυξημένης ζήτησης για ρεύμα, ο κ. Μανουσάκης σημείωσε ότι η αντικατάσταση του αυτομετασχηματιστή του ΚΥΤ Κουμουνδούρου ενίσχυσε την ασφάλεια του συστήματος, ενώ θα επιταχυνθεί η προσθήκη και του δεύτερου αυτομετασχηματιστή. Παράλληλα, ο Διαχειριστής έχει προχωρήσει σε διοικητικές αλλαγές για την ταχύτερη αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων, με περισσότερους εργαζόμενους σε κάθε βάρδια.

Κάνοντας έναν απολογισμό των τεσσάρων ετών από τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ, σημείωσε πως η πορεία του στα χρόνια που μεσολάβησαν σηματοδοτούν το μεγαλύτερο turnaround σε επιχείρηση στην Ελλάδα, στην οποία διατηρεί την πλειοψηφία το Δημόσιο. Σημείωσε πως ενδεικτικά πως το CAPEX από 70 εκατομμύρια το 2017, αυξήθηκε στο τέλος του 2020 σε 456 εκατ., μαζί με την «Αριάδνη».

Στην καινούρια στρατηγική του Διαχειριστή, σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, πρώτος πυλώνας αποτελεί η προσαρμογή στο καθεστώς κλιματικής κρίσης που βρισκόμαστε, κάτι πυο σημαίνει ότι ο ΑΔΜΗΕ πρέπει να ανανεώνει και να αντικαθιστά το δίκτυο με τρόπο πιο ανθεκτικό στα κλιματικά φαινόμενα.

Παράλληλα, η εταιρεία θέλει να αξιοποιήσει το σύνολο των υποδομών της πέρα από τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, όπως για παράδειγμα με την εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών, ή την εκμετάλλευση του στόλου βαρέων οχημάτων και των κτιριακών υποδομών της και για την παροχή παράλληλων υπηρεσιών. Τρίτος πυλώνας είναι ο ρόλος που επιδιώκει να παίξει ο Διαχειριστής στην ενεργειακή μετάβαση, και ιδιαίτερα στην ανάπτυξη θαλάσσιων αιολικών πάρκων καθώς και έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider