Η ψηφιακή μετάβαση των τραπεζών αλλάζει όχι μόνο τον ρόλο του τραπεζικού καταστήματος, αλλά και την ίδια την εικόνα και δομή του, με την αισθητική και λειτουργική ανανέωση του φυσικού καταστήματος να αποτελεί παγκόσμια τάση στο τραπεζικό σύστημα. Χωρίς αμφιβολία, και έχοντας το πλεονέκτημα της νέας τράπεζας, η Optima bank φέρνει πολύ εντυπωσιακά στην ελληνική αγορά την τάση αυτή, αποσπώντας φέτος δύο βραβεία στη διοργάνωση του θεσμού των Interiors Awards.
Ζεστά χρώματα, διάταξη χώρου που σε κάνει να αισθάνεσαι σαν στο σπίτι σου και περιβάλλον που αποπνέει το άρωμα της Τράπεζας, αφού εξειδικευμένη εταιρεία δημιούργησε για την Optima bank τη δική της αρωματική ταυτότητα (!), εκφράζουν αυτό που θέλει να είναι και με τις παρεχόμενες υπηρεσίες της η Optima: μια Τράπεζα ανθρωποκεντρική, απλή, ευέλικτη και σύγχρονη.
Το insider.gr μίλησε με την αρχιτέκτονα της τράπεζας κα Ελευθερία Οικονομάκη, η οποία σχεδίασε τα γραφεία της Optima bank. «Η ανάμνηση του Δημήτρη Χορν ως τραπεζικού υπαλλήλου στην ταινία ‘’Μια ζωή την έχουμε’’ θέλαμε να χαθεί οριστικά», αναφέρει με χιούμορ στη συζήτησή μας η βραβευμένη αρχιτέκτονας, η οποία έχει υπάρξει η ίδια τραπεζικός υπάλληλος για πολλά χρόνια!
- Κυρία Οικονομάκη, η Optima bank απέσπασε δύο βραβεία στη φετινή διοργάνωση του θεσμού των Interiors Awards, το ένα στην κατηγορία Concept store για τα καταστήματά της και το άλλο για τα κεντρικά γραφεία της στην κατηγορία Workspace interior. Τι σημαίνουν τα βραβεία αυτά για την Τράπεζα και εσάς προσωπικά;
Tα 2 βραβεία που αποσπάσαμε στα Interiors Awards είναι η αναγνώριση από έναν επίσημο αρχιτεκτονικό φορέα της προσπάθειάς μας να εκφράσουμε με αρχιτεκτονικό λεξιλόγιο τις αρχές ‘’Απλή. Ευέλικτη. Σύγχρονη’’ που βρίσκονται στον πυρήνα της Optima bank και οι οποίες μας δόθηκαν ως ‘‘syllabus’’ για τα έργα αυτά. Οι συγκεκριμένες διακρίσεις με κάνουν περήφανη, καταρχάς, ως αρχιτέκτονα. Ως μέλος της οικογένειας της Optima bank όμως, είχα ήδη εισπράξει, ενάμιση χρόνο τώρα, την επιδοκιμασία από τη θετική ανταπόκριση των πελατών που επισκέπτονται τα καταστήματά μας και από τους συναδέλφους που μετακομίζουν σιγά-σιγά στο νέο εργασιακό τους περιβάλλον, μετά από μήνες τηλεργασίας. Και αυτή η ανταπόκριση μας γεμίζει με ικανοποίηση για το επιθυμητό αποτέλεσμα μιας ομαδικής δουλειάς και με αισιοδοξία για μια εξίσου ανταποδοτική συνέχεια στο μέλλον.
- Πώς εργαστήκατε για να δημιουργήσετε τον σχεδιασμό των καταστημάτων και των κεντρικών γραφείων της Optima bank; Ποια ήταν η ιδέα για το πώς στήθηκαν τα καταστήματα και τα κεντρικά γραφεία και με ποιες καινοτομίες;
Το όραμά μας στην Optima bank είναι να προσφέρουμε την βέλτιστη τραπεζική εμπειρία με επίκεντρο τον άνθρωπο, είτε αυτός είναι ο πελάτης είτε ο εργαζόμενος. Για να το υλοποιήσουμε σχεδιάσαμε ένα διαφορετικό μοντέλο εξυπηρέτησης. Κι εμείς ως αρχιτέκτονες, με τον Κωστή Περιφανάκη στο τιμόνι του σχεδιασμού των καταστημάτων και εμένα στον σχεδιασμό των κτιρίων μας, με τη σειρά μας αναθεωρήσαμε τα πάντα στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. Το κάναμε πράξη, αντλώντας στοιχεία από χρόνια εμπειρίας στον τραπεζικό χώρο, τόσο στο στήσιμο καταστημάτων, όσο και γραφειακών χώρων, αλλά δημιουργώντας ταυτόχρονα το νέο λεξιλόγιο ενός φιλόξενου ανθρωποκεντρικού περιβάλλοντος εργασίας και συνεργασίας, το οποίο αντανακλά τις αξίες της νέας τράπεζας σε υφές, χρώματα και σχήματα στον χώρο. Η προσέγγισή μας, λοιπόν, διαφοροποιείται εντελώς από τον ανταγωνισμό. Το κατάστημα γίνεται ένας χώρος ζεστός, φιλόξενος με ‘homey’ χαρακτηριστικά και ενσωματωμένες αβίαστα, αλλά άρρηκτα τις νέες τεχνολογίες. Αυτό που ερχόταν πρώτο στο μυαλό όταν αναφερόσουν σε μια τράπεζα, το γκισέ, καταργείται μαζί με τις καρέκλες αναμονής που το συνόδευαν. Αντικαθίστανται αντίστοιχα με φωτεινά ευρύχωρα γραφεία και σαλονάκια αναμονής. Η αντικρυστή συνεργασία του πελάτη με τον υπάλληλο πίσω από ένα γραφείο έδωσε τη θέση της την -side by side- συνεργασία σε ένα ευφάνταστο meeting room, φινιρισμένο με ζεστά υλικά, όπως το ξύλο και το ύφασμα, με τα ζωηρά χρώματα του brand και αντικείμενα design, όπως τα φωτιστικά και τα έπιπλα. Η εντύπωση ολοκληρώνεται με την σιωπηλή ένταξη στοιχείων τεχνολογίας (digital signage, tablets, pc) που συνεισφέρουν στην ιδιαίτερη εμπειρία του πελάτη.
Στην ίδια αρχιτεκτονική λογική, αν και κληθήκαμε να καλύψουμε διαφορετικές λειτουργικές ανάγκες, κινηθήκαμε και για τον σχεδιασμό των κεντρικών μας γραφείων. Ο χώρος εργασίας των τραπεζικών υπαλλήλων θέλαμε να γίνει ‘’σαν στο σπίτι’’ τους. Φωτεινά και ζεστά χρώματα, ανοικτός, ευέλικτος σχεδιασμός, ένταξη υλικών νέας γενιάς και πολύ υψηλών προδιαγραφών αισθητικής, ηχομόνωσης, ηχοαπορρόφησης και ‘’πράσινης’’ τεχνολογίας στο πλαίσιο μιας εργονομικής και ταυτόχρονα οικονομικά ορθολογικής εκτίμησης και χρονικής αποτίμησης της συνολικής επένδυσης του έργου. Ο στόχος μας ήταν να αποτυπώσουμε την φρέσκια εργασιακή κουλτούρα της τράπεζας και ό,τι εκείνη πρεσβεύει σε ένα περιβάλλον, όπου οι εργαζόμενοι θα ζουν και θα εργάζονται με προσήλωση και χαμόγελο, σύμφωνα με το ανθρωποκεντρικό μοντέλο πάνω στο οποίο θεμελιώθηκε η Optima bank. Η συνεργασία προωθείται σε μικρά και μεγάλα meeting rooms, το καθένα ιδιαίτερου σχεδιασμού και σε ‘‘γωνιές’’ συνεργασίας διάσπαρτες στους χώρους. Οι υποδομές κλιματισμού τροποποιήθηκαν, εκσυγχρονίστηκαν και εξυγιάνθηκαν για την θερμική άνεση των χρηστών, πάντα ενσωματωμένες στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. Οι αρχές παραμένουν ίδιες, σε έναν χώρο που ρέει και δεν αφήνει σκοτεινά σημεία, παρά προάγει τη συνεργασία και την αίσθηση της ‘’οικογένειας’’ στα πρότυπα της Google. Η ανάμνηση του Δημήτρη Χορν ως τραπεζικού υπαλλήλου στην ταινία ‘’Μια ζωή την έχουμε’’ θέλαμε να χαθεί οριστικά…
- Ήταν πρόκληση να αναλάβετε τον σχεδιασμό μιας νέας τράπεζας; Από πού αντλήσατε την έμπνευσή σας;
Ο σχεδιασμός μιας νέας τράπεζας που έχει ως όραμα να παρέχει την βέλτιστη τραπεζική εμπειρία αποτέλεσε πρόκληση, πριν καν χρειαστεί να περάσουμε στο σχεδιαστικό κομμάτι. Το να παρέχεις μια τραπεζική εμπειρία απλή, ευέλικτη και σύγχρονη, που θα μετατρέψει τις τραπεζικές συναλλαγές σε μια ευχάριστη εμπειρία, αναθεωρώντας όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα στον κλάδο είναι ένα πολύ απαιτητικό στοίχημα. Χρειάστηκε αρκετή μελέτη, προσεκτικό σχεδιασμό και πολύ μεράκι για να καταφέρουμε να αποτυπώσουμε αυτές τις αρχές στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. Κάθε γραμμή που τραβήχτηκε στο χαρτί, κάθε υλικό που επιλέχτηκε για τα καταστήματα έπρεπε να εξυπηρετεί το όραμα της τράπεζας. Δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό και πραγματικά πιστεύω ότι καταφέραμε να εισάγουμε κάτι καινοτόμο στην ελληνική τραπεζική αγορά, με γνώμονα την πελατοκεντρική εξυπηρέτηση και την ανατροπή της κοινής αντίληψης των πελατών για τα τραπεζικά καταστήματα στην Ελλάδα.
- Μπαίνοντας κάποιος σε ένα κατάστημα ή στα κεντρικά γραφεία της Optima bank αισθάνεται παράξενα οικεία, σαν να μπαίνει σε ένα χώρο όπου μπορεί να συναντήσει φίλους, να πιει τον καφέ του και να έχει μια ευχάριστη συζήτηση. Πώς το έχετε πετύχει αυτό;
Για να δημιουργήσουμε το επιθυμητό περιβάλλον, κάναμε ενδελεχή έρευνα σε αντίστοιχα projects του εξωτερικού. Ξεχωρίσαμε την τάση, ειδικά σε χώρες της κεντρικής Ευρώπης, όπως η Ολλανδία, αλλά και η Μεγάλη Βρετανία, για την δημιουργία μέσα στο τραπεζικό κατάστημα ενός περιβάλλοντος ζεστού, σαν καφέ ή σαν το σαλόνι του σπιτιού μας, όπου ενίοτε μπορούν μέχρι και να φιλοξενηθούν κάποιες εκδηλώσεις της τοπικής κοινωνίας, όπως ομιλίες, συζητήσεις, κάποια έκθεση ή παρουσίαση βιβλίου. Αυτό υπαγορεύει σαφώς την επιλογή ζεστών ποιοτικών υλικών, όπως το ξύλο σε αντίθεση με πιο ‘’κρύα’’ επαγγελματικά υλικά, όπως το μάρμαρο, που παλαιότερα παρέπεμπαν μονομερώς στην πολυτέλεια. Το brand μας έχει το έντονο και ζεστό πορτοκαλί και το επιβλητικό μωβ, αποχρώσεις που ντύνουν σαν πινελιές τις λάκες, τα υφάσματα των επίπλων και τις ταπετσαρίες. Εικαστικά διακοσμούν τους τοίχους και γλυπτές οροφές διαμορφώνουν τον χώρο σε ζώνες, συμβάλλοντας στην ακουστική άνεση χρηστών και πελατών. Το coffee corner είναι η δική μας ερμηνεία του σκρίνιου στον χώρο της τράπεζας. Ο πελάτης θα περιμένει να εξυπηρετηθεί, πίνοντας τον καφέ του στην αναπαυτική design πολυθρόνα.
Ένα στοιχείο πολύ σημαντικό, που πρώτη η Optima bank το ενσωμάτωσε στον σχεδιασμό της, είναι και ο αρωματισμός του χώρου από εξειδικευμένη εταιρεία που δημιούργησε για την Optima bank τη δική της αρωματική ταυτότητα. Ο αρωματισμός ενισχύει την αναγνωρισιμότητα του brand και την καλή ενέργεια και διάθεση των επισκεπτών μέσα στον χώρο.
- Σε καιρούς τηλεργασίας, το φιλικό περιβάλλον των εργασιακών χώρων της Optima bank μάλλον θα είναι δύσκολο να κρατήσει τους εργαζόμενους στο σπίτι. Πώς είχατε στο μυαλό σας τον εργαζόμενο της τράπεζας όταν σχεδιάζατε τα γραφεία και τα καταστήματα της Optima bank;
Είναι αλήθεια ότι η τηλεργασία για εμάς ήρθε σε περίεργη συγκυρία. Η τράπεζα αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς και οι εργαζόμενοι είναι σε μεγάλη κινητικότητα σε όλα τα επίπεδα. Με δεδομένο όμως ότι το κτίριο ήταν το μισό εργοτάξιο, αναγκαστικά κρατήσαμε πολύ κόσμο στο σπίτι, για πολύ καιρό. Υπήρξαν άνθρωποι που δεν είχαν δει καν την πορεία των οικοδομικών εργασιών και όταν γύρισαν μετά από έξι μήνες δεν πίστευαν στα μάτια τους! Έχοντας υπάρξει τραπεζικός υπάλληλος για πολλά χρόνια, προσπάθησα να συγκεράσω τις ανάγκες των εργαζομένων, όπως τις έχω ζήσει τόσα χρόνια, με τις απαιτήσεις της διοίκησης για λειτουργικότητα και αποδοτικότητα. Να μεταφράσω τη σύγχρονη τάση στον γραφειακό σχεδιασμό για ευχάριστο και αναζωογονητικό περιβάλλον που δίνει κίνητρο και έμπνευση στην εργασιακή κουλτούρα της νέας τράπεζας πάντα στο πλαίσιο των ελληνικών οικονομικών συγκυριών. Να ενισχύσω την αίσθηση της οικογένειας που διαπερνά όλους εμάς που εργαζόμαστε σε ένα project αναπτυξιακό, αισιόδοξο και με προοπτική.
- Ως πελάτης τραπεζών, πιστεύετε ότι οι τράπεζες πρέπει να ανανεώσουν και αισθητικά την παρουσία τους; Πόση σημασία έχει για μια τράπεζα ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός της;
Διεθνώς, η τάση στο τραπεζικό σύστημα είναι η αισθητική και λειτουργική ανανέωση του φυσικού καταστήματος. Με δεδομένη την εισβολή της τεχνολογίας και την ηλεκτρονική εξυπηρέτηση, άμεση απόρροια ήταν η μετάλλαξη του καταστήματος σε μοντέρνους phigital χώρους, συγκεκριμένων πλέον συνεργειών με τον σύμβουλο-τραπεζίτη και όχι καθημερινών συναλλαγών, όπως πχ. η πληρωμή λογαριασμών.
Η Optima bank ήταν πρωτοπόρος στον τομέα του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού του συνόλου του δικτύου των καταστημάτων της και με απλά ευέλικτα και σύγχρονα μέσα μετουσίωσε τις εγγενείς αξίες της σε δομημένο περιβάλλον, τόσο στα καταστήματα, όσο και στους εργασιακούς της χώρους. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός ήρθε, να μετουσιώσει τις αξίες της τράπεζας, όλων εμάς που απαρτίζουμε την Optima bank, στο φυσικό χώρο. Η συνέπεια αυτή διαβάζεται από το πελατολόγιό μας και επιστρέφεται ως εμπιστοσύνη και αίσθηση ασφάλειας. Βιώνεται από τους εργαζομένους μας και επιστρέφεται ως κίνητρο και απόδοση.