Σε δεύτερη μοίρα φαίνεται να μπαίνει το λανσάρισμα του Disney Plus στην περιοχή της ανατολικής Ευρώπης και κατ' επέκταση στην Ελλάδα, με την εταιρεία να κάνει γνωστό ότι ενεργοποίηση της υπηρεσίας μετατίθεται για το επόμενο καλοκαίρι.
Η είδηση ήρθε να ανατρέψει τα σενάρια που επικρατούσαν όλο το προηγούμενο διάστημα, σύμφωνα με τα οποία το λανσάρισμα της streaming πλατφόρμας Disney Plus θα έκανε ποδαρικό στη χώρα μας το 2021.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, ο ερχομός μιας ακόμα υπηρεσίας συνδρομητικού περιεχομένου θα εντείνει τον ανταγωνισμό στην εγχώρια αγορά μερίδιο της οποία διεκδικούν τόσο εγχώριοι και διεθνείς παίκτες. Κι αυτό γιατί η πλατφόρμα έχει να επιδείξει μέχρι στιγμής εξαιρετικά αποτελέσματα, με τους συνδρομητές της να έχουν ξεπεράσει ήδη τα 116 εκατομμύρια παγκοσμίως. Ενδεικτικό του υψηλού ρυθμού ανάπτυξης, ο οποίος φαίνεται να ξεπερνά τις προσδοκίες ακόμα και των ίδιων των στελεχών της πλατφόρμας, είναι η αναθεώρηση επί τα βελτίω των στόχων - η Disney ανέβασε τον πήχη στα 240 εκατομμύρια συνδρομητές μέχρι το 2022.
Σημειωτέον ότι η πλατφόρμα έκανε το ντεμπούτο της τον Νοέμβριο του 2019 ωστόσο οι χρήστες της εκτινάχθηκαν χάρη στην πανδημία, ωθώντας τη να πιάσει τον στόχο της πενταετίας για 90 εκατ. συνδρομητές σε τρία μόλις έτη. Αρχής γενομένης της πανδημίας η πλατφόρμα αριθμούσε 33,5 εκατ. συνδρομητές οι οποίοι μέσα σε ένα τρίμηνο έφτασαν τα 73,7 εκατ. και συνέχισαν με λίγο μικρότερη ταχύτητα την ανοδική τους πορεία. Αυτός ήταν και ο λόγος που ήδη από τις αρχές του έτους η εταιρεία είχε προχωρήσει σε αναθεώρηση των προβλέψεών της κάνοντας λόγο για 230 έως 260 εκατ. συνδρομητές έως το 2024, κάτι που επανεκτίμησε πρόσφατα.
Το δημοφιλές για τον κινηματογραφικό χώρο brand name της είναι σίγουρα ο ένας λόγος της ανοδικής της πορείας. Ο άλλος βέβαια είναι οι συνεχείς παραγωγές στις οποίες προχωρά εμπλουτίζοντας το ήδη ευρύ περιεχόμενό της. Για την τρέχουσα χρονιά, η Disney είχε ανακοινώσει σχέδια για περίπου 100 κινηματογραφικά και τηλεοπτικά προγράμματα, από τα οποία περίπου το 80% πρόκειται να προβληθεί απευθείας στην πλατφόρμα Disney+. Σε αυτές περιλαμβάνονται σχεδόν δώδεκα σειρές της Marvel και περισσότερα από 10 πρότζεκτ των Star Wars.
Ο χάρτης της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα
Ο κλάδος της συνδρομητικής στην χώρα μας ανθεί όλο το τελευταίο διάστημα με τους έλληνες καταναλωτές να γυρίζουν σελίδα επιλέγοντας υπηρεσίες χωρίς δορυφορικό πιάτο και τους εγχώριους παρόχους να εμπλουτίζουν το περιεχόμενο τους τόσο με νέες παραγωγές. H άφιξη ωστόσο του δημοφιλούς διεθνή παίκτη θα μπορούσε να αλλάξει τις μέχρι σήμερα ισορροπίες απειλώντας κατά κύριο λόγο την άλλη μεγάλη διεθνή πλατφόρμα, Netflix.
Να θυμίσουμε ότι στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται εδώ και καιρό η Cosmote TV, η Nova, η Wind Vision, το Νetflix, η Amazon Prime και η Αpple TV+ ενώ έχουν προστεθεί και νέες πλατφόρμες όπως η Cinobo.
Από την λίστα των εγχώριων παικτών, στην πρώτη θέση της αγοράς βρίσκεται η Cosmote TV, η οποία στο τέλος Μαρτίου 2021 είχε 578.000 συνδρομητές τηλεόρασης, καταγράφοντας αύξηση 3,8%. Περί τους 463.494 είναι οι συνδρομητές λιανικής και χονδρικής σε Ελλάδα και Κύπρο της Nova, βάσει των τελευταίων οικονομικών καταστάσεων της εταιρείας. Ακολουθεί η Vodafone, oι συνδρομητές της οποίας φτάνουν τις 150.000 σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση και τέλος η Wind Vision με κοντά στους 80.000 συνδρομητές. H εν λόγω κατάταξη βέβαια αναμένεται να αλλάξει μετά και την εξαγορά της Wind από την ιδιοκτήτρια της Nova, United.
Υψηλό μερίδιο αγοράς φέρεται να συγκεντρώνει και το Netflix οι συνδρομητές του οποίου στην περίπτωση της χώρας μας αριθμούσαν στις αρχές του έτους περί τις 400 χιλιάδες, σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αφού η πλατφόρμα δεν δημοσιοποιεί στοιχεία ανά χώρα. Η πρώτη έκρηξη στη χρήση της υπηρεσίας, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, έγινε κατά το λανσάρισμά της Wind Vision, της συνδρομητικής πλατφόρμας της Wind η οποία είχε ενσωματώσει στο μενού και στο λογαριασμό την υπηρεσία του Netflix. H δεύτερη ωστόσο ραγδαία αύξηση των συνδρομητών καταγράφηκε με το ξέσπασμα της πανδημίας.
Ο αριθμός των συνδρομητών του Netflix μάλιστα είναι αρκετά υψηλότερος αν αντιστοιχηθεί σε νοικοκυριά που παρακολουθούν την υπηρεσία. Όπως εξηγούν πηγές της αγοράς που μίλησαν στο insider.gr η πλειονότητα των Ελλήνων συνδρομητών επιλέγουν την ακριβή συνδρομή των 13,99 ευρώ η οποία δίνει παράλληλη πρόσβαση σε 4 οθόνες και την μοιράζονται με συγγενείς και φίλους, συνθήκη που διπλασιάζει τον αριθμό των νοικοκυριών που παρακολουθεί το περιεχόμενο της διεθνούς συνδρομητικής πλατφόρμας.
Όσο για τις συνδρομητικές υπηρεσίες των Apple και Amazon (Apple TV+ και Amazon Prime) να σημειώσουμε ότι ο αριθμός των συνδρομητών παραμένει αφενός άγνωστος κι αφετέρου μικρός.
Στην πρώτη περίπτωση αυτή της Apple TV+ είναι αδύνατο να υπολογιστεί δεδομένου ότι πολλοί εκ των συνδρομητών μπορεί να απολαμβάνουν την υπηρεσία στο πλαίσιο της προσφοράς του ενός έτους δωρεάν θέασης με την αγορά νέου iPhone, iMac κ.ά. Από την άλλη η Amazon Prime έχει σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς μικρή διείσδυση, ελλείψει ελληνικού μενού και ελληνικών υπότιτλων.
Για να γίνουν αντιληπτά τα παραπάνω να σημειώσουμε ότι η αγορά της συνδρομητικής μετρά κάτι παραπάνω από 1,07 εκατ. συνδρομητές ( αριθμός συνδρομητών στο τέλος του 2019 σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων - ΕΕΤΤ).
Ο αριθμός αυτός στενεύει τα περιθώρια για περαιτέρω διείσδυση των συνδρομητικών υπηρεσιών εν γένει. Κάτι που θα μπορούσε να αυξήσει τον ανταγωνισμό μεταξύ των εγχώριων παικτών, μέσω προσφορών που θα έχουν στόχο τις μεταγραφές συνδρομητών κι όχι την απόκτηση νέων. Αυτό βέβαια μόνο στην περίπτωση που τα νοικοκυριά δεν στραφούν σε πολλαπλές συνδέσεις, κάτι που αποτελεί διεθνή τάση και παρατηρείται έντονα το τελευταίο διάστημα και στη χώρα μας.