Η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών εκτιμά ότι η άνοδος στις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης πρόκειται φέτος, στην έναρξη της περιόδου, να διαμορφωθεί κατά περίπου 40% πάνω από τις αντίστοιχες περυσινές και κατά 20% πάνω από το κλείσιμο της περιόδου, ενώ τα ελληνικά νοικοκυριά εκτιμάται ότι φέτος θα χρειαστεί να πληρώσουν τουλάχιστον διπλάσια τιμή για το φυσικό αέριο. Αυτό επισημαίνει μεταξύ άλλων ο επικεφαλής Δημοσίων Σχέσεων Ομίλου ΕΛΙΝΟΙΛ, Γιώργος Βερούλης, σε συνέντευξη που παραχωρεί στο Insider.gr εξηγώντας παράλληλα τους παράγοντες που θα καθορίσουν την τιμή των καυσίμων εν όψει της χειμερινής περιόδου.
«Είναι βέβαιο ότι πολλοί παράγοντες, όπως ενδεικτικά η πολιτική του OPEC, οι κλιματολογικές συνθήκες, η πορεία της πανδημίας, θα επηρεάσουν τη μελλοντική πορεία των τιμών του πετρελαίου. Το σημαντικότερο όμως πρόβλημα παραμένει η πολύ υψηλή φορολογία, η οποία διαμορφώνει σε σημαντικό ποσοστό την τελική τιμή των προϊόντων», σημειώνει σχετικά ενώ προσθέτιε ότι «εάν ξεκινούσε σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης η μέση τιμή θα ήταν περίπου στα 1,10 ευρώ ανά λίτρο».
Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη που παραχώρησε ο κ. Βερούλης στο Insider.gr:
1) Πώς θεωρείτε ότι θα επηρεάσει την ελληνική αγορά η άνοδος των τιμών πετρελαίου/φυσικού αερίου;
Στο α΄ τετράμηνο του 2021 οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης κινήθηκαν πτωτικά και παρέσυραν την αγορά σε μια περαιτέρω μείωση της τάξης του -15%.
Το β΄ εξάμηνο του 2021 αναμένεται να λειτουργήσει συνολικά σε ένα περιβάλλον ανατιμήσεων. Η άνοδος των τιμών του αργού πετρελαίου στη διεθνή αγορά, παράλληλα με τη συνεχιζόμενη αύξηση στις τιμές του φυσικού αερίου, των παραγώγων πετρελαίου και του ηλεκτρικού ρεύματος σε ολόκληρη την Ευρώπη δεν θα αφήσει ανεπηρέαστη την ελληνική αγορά. Ειδικότερα, οι αυξήσεις στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, του φυσικού αερίου και του πετρελαίου θέρμανσης είναι αναπόφευκτο ότι θα επηρεάσουν τη ζήτηση, αλλά και τα έσοδα από τις δραστηριότητες αυτές. Η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών εκτιμά ότι η άνοδος στις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης πρόκειται φέτος, στην έναρξη της περιόδου, να διαμορφωθεί κατά περίπου 40% πάνω από τις αντίστοιχες περυσινές και κατά 20% πάνω από το κλείσιμο της περιόδου, ενώ τα ελληνικά νοικοκυριά εκτιμάται ότι φέτος θα χρειαστεί να πληρώσουν τουλάχιστον διπλάσια τιμή για το φυσικό αέριο. Συνεπώς, οι προοπτικές για την πορεία των πωλήσεων στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι σήμερα δυσοίωνες. Οι πωλήσεις στις βενζίνες και στο πετρέλαιο κίνησης, κυρίως λόγω της θετικής προοπτικής της οικονομίας, αναμένεται να κινηθούν σε υψηλότερα επίπεδα από πέρυσι.
2) Τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει ώστε τα καύσιμα και δη το πετρέλαιο θέρμανσης να καταστούν πιο προσιτά για τους καταναλωτές;
Η άνοδος όλων των ενεργειακών προϊόντων δημιουργεί ένα μεγάλο πρόβλημα σε όλη την Ευρώπη. Η αγορά περιμένει να αποσαφηνισθεί πλήρως η νέα επιδοματική πολιτική που θα εφαρμόσει η κυβέρνηση, προκειμένου να ενισχυθούν οι καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και πετρελαίου θέρμανσης. Με βάση τα περυσινά στοιχεία συνολικά δόθηκαν 75,5 εκατ. ευρώ σε 688.880 δικαιούχους είσπραξης του επιδόματος θέρμανσης. Η πρόταση του ΣΕΕΠΕ είναι τόσο ο διπλασιασμός του επιδόματος θέρμανσης, σε σχέση με πέρυσι, όσο και η κατάργηση όλων των κριτηρίων, προκειμένου η επιδότηση να αφορά όλα τα νοικοκυριά, με εξαίρεση τα πολύ υψηλά εισοδηματικά κλιμάκια.
3) Σε τι επίπεδα κινείται η αγορά αυτή τη στιγμή και ποια είναι η εκτίμησή σας για το άμεσο μέλλον; Από τι εξαρτάται;
Υπάρχει όντως μια ανοδική τάση στις τιμές του πετρελαίου, που έχει οδηγήσει τα προϊόντα σήμερα σε σαφώς υψηλότερες τιμές σε σχέση με πέρυσι. Εάν ξεκινούσε σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης η μέση τιμή θα ήταν περίπου στα 1,10 ευρώ ανά λίτρο. Αν επιβεβαιωθεί η τιμή αυτή, τότε σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα, οπότε και είχε ξεκινήσει να πωλείται προς 0,79 ευρώ ανά λίτρο, προκύπτει αύξηση του κόστους θέρμανσης κατά σχεδόν 40%.
Είναι βέβαιο ότι πολλοί παράγοντες, όπως ενδεικτικά η πολιτική του OPEC, οι κλιματολογικές συνθήκες, η πορεία της πανδημίας, θα επηρεάσουν τη μελλοντική πορεία των τιμών του πετρελαίου. Το σημαντικότερο όμως πρόβλημα παραμένει η πολύ υψηλή φορολογία, η οποία διαμορφώνει σε σημαντικό ποσοστό την τελική τιμή των προϊόντων.
Η Πολιτεία οφείλει να επανεξετάσει το θέμα της φορολογίας στα καύσιμα, όταν το επιτρέψουν οι δημοσιονομικές συνθήκες, λαμβάνοντας υπόψιν ότι μια σημαντική μείωση της τιμής, θα αυξήσει την κατανάλωση και θα βελτιώσει περαιτέρω τα έσοδα του Κράτους.
4) Πώς μετασχηματίζεται ο κλάδος εν μέσω της ενεργειακής μετάβασης και της πράσινης ανάπτυξης; Οι εταιρείες εμπορίας, τα πρατήρια αλλάζουν μορφή. Από τι εξαρτάται η βιωσιμότητά τους;
Ο κλάδος της Ενέργειας στη μετάβασή του προς ένα νέο βιώσιμο, κοινωνικά δίκαιο και πράσινο αναπτυξιακό μοντέλο είναι καθοριστικός. Με στόχο να επιτύχουμε το όραμα της Ευρώπης να μετατραπεί σε μια κλιματικά ουδέτερη ήπειρο έως το 2050 θα χρειαστούν τολμηρές αποφάσεις και αλλαγές. Στην Ελλάδα ο μετασχηματισμός αυτός έχει αρχίσει ήδη να συντελείται μετά την απόφαση της ελληνικής Κυβέρνησης για την πλήρη απεξάρτηση της χώρας από τον λιγνίτη έως το 2028. Αυτή η στρατηγική στροφή προς την πράσινη ενέργεια, με ισχυρό κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόσημο, σηματοδοτεί την περαιτέρω αξιοποίηση του πλούσιου ηλιακού και αιολικού δυναμικού μας σε επίπεδα άνω του 67% στη συνολική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας έως το τέλος της δεκαετίας.
Η ΕΛΙΝΟΙΛ, λαμβάνοντας έγκαιρα στρατηγική θέση σε μια ραγδαία αναπτυσσόμενη διεθνή αγορά, ακολουθεί με συνέπεια την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού της για την ενεργειακή της μετεξέλιξή σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό Όμιλο, ενδυναμώνοντας τις θέσεις στο “electricon” (ηλεκτρική ενέργεια), το “aerion” (φυσικό αέριο) και την “BlueFuel”, που δημιουργήθηκε για την είσοδο του Ομίλου στην αγορά LNG και CNG, αλλά και την είσοδό της στην ηλεκτροκίνηση μέσω της στρατηγικής συνεργασίας με τη ΔΕΗ. Πρόκειται για ένα τριετές επενδυτικό πλάνο που περιλαμβάνει την τοποθέτηση φορτιστών και ταχυφορτιστών, σε ένα δίκτυο 100 πρατηρίων σε όλη την Ελλάδα που θα καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες του καταναλωτή. Η “BlueFuel” έχει στόχο την ανάπτυξη σημείων ανεφοδιασμού βαρέων οχημάτων, με υγροποιημένο φυσικό αέριο, προσφέροντας ένα ανταγωνιστικό και «πράσινο» καύσιμο κίνησης. Συγχρόνως, ο σχεδιασμός προβλέπει τη δυνατότητα τροφοδοσίας με CNG, καλύπτοντας τις ανάγκες των IX αυτοκινήτων. Η ΕΛΙΝΟΙΛ, προχωρώντας με ταχύτατους ρυθμούς τον ενεργειακό μετασχηματισμό της, πρόκειται να διευρύνει την ανάπτυξη του δικτύου της, στοχεύοντας σε έναν αριθμό νέων, σύγχρονων ενεργειακών σταθμών που καλύπτουν τις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες.