«Καμπανάκι» χτυπούν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου αλλά και μέλη κοινοπραξιών-παραχωρησιούχων που έχουν αναλάβει την κατασκευή, συντήρηση, διαχείριση και εκμετάλλευση των αυτοκινητόδρομων που υλοποιήθηκαν με σύμβαση παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Μορέας, Νέα και Κεντρική Οδός).
Ο λόγος των ανησυχιών τους δεν σχετίζεται με τις ροές και τα έσοδα ή τις αποζημιώσεις από το κράτος για την υποχώρηση της κυκλοφορίας λόγω των μέτρων για την πανδημία αλλά με τις καθυστερήσεις που σχετίζονται με την έγκριση των περιβαλλοντικών μελετών για τα άκρως σημαντικά και απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα στις οδικές συμβάσεις παραχώρησης, συνολικού ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ.
Όπως σημειώνουν στελέχη του χώρου, αν και είχαν προχωρήσει οι διαδικασίες από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που υιοθέτησε έγκαιρα την προώθηση των σχετικών προγραμμάτων, αλλά και εγκρίσεις κονδυλίων ώστε να πάρουν «δρόμο» της υλοποίησης μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα ανά την χώρα με τα οποία οι αρμόδιες αρχές ευελπιστούν να «θωρακίσουν» γενικότερα τις οδικές συμβάσεις παραχώρησης και τις τοπικές περιοχές που «διατρέχουν», εντούτοις, εδώ και μήνες το θέμα δείχνει να έχει «κολλήσει».
Άνθρωποι του κλάδου σημειώνουν ότι αν και έχουν υποβληθεί οι σχετικές προμελέτες εδώ και καιρό, από τις αρχές κιόλας του 2021, ακόμα δεν έχει προχωρήσει κάτι ουσιαστικό που θα «ξεκλειδώσει» την ωρίμανση των έργων, υπονοώντας τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις (Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων).
Χαρακτηριστικά είναι τα όσα δήλωσε πρόσφατα σε συνέδριο, στο πλαίσιο του 4ου Athens Investment Forum και σε πάνελ για τις υποδομές και τις κατασκευές, ο κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ, παρόντος του υφυπουργού Υποδομών, Γ. Καραγιάννη. Ο κ. Μιτζάλης, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στο θέμα λέγοντας επί της ουσίας ότι υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες με τις περιβαλλοντικές μελέτες για την αντιπλημμυρική θωράκιση των μεγάλων αυτοκινητόδρομων και των γύρω περιοχών, σημειώνοντας μάλιστα μέσες-άκρες ότι αν και πρόκειται για έργο με περιβαλλοντική διάσταση που σώζει ζωές και περιουσίες, έχει κολλήσει στο… Υπουργείο Περιβάλλοντος (και Ενέργειας). Μάλιστα, το υψηλόβαθμο στέλεχος της ΑΒΑΞ είχε αναφέρει ότι οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων είχαν υποβληθεί από τον περασμένο Φεβρουάριο αλλά ακόμα οι παραχωρησιούχοι δεν τις έχουν πάρει από το ΥΠΕΝ, ζητώντας ουσιαστικά γρηγορότερα βήματα στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις.
Να σημειώσουμε ότι από τον υφυπουργό Υποδομών είχε δοθεί η απάντηση ότι θα προχωρήσουν το γρηγορότερο αυτές οι αδειοδοτήσεις, σε μια περίοδο που προωθούνται μαζικά διαδικασίες και διαγωνισμοί με αποτέλεσμα να υπάρχει ενδεχομένως «φόρτος» στις υπηρεσίες του ΥΠΕΝ.
Να υπενθυμίσουμε όπως έχει αναδείξει και παλιότερα το insider, ότι υπάρχει κεντρικός σχεδιασμός από τα αρμόδια υπουργεία, κατά βάση το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για συνολική διαχείριση και αντιμετώπιση του προβλήματος την αντιπλημμυρικής θωράκισης των περιοχών των αυτοκινητοδρόμων που έχουν κατασκευαστεί (και λειτουργούν) με το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης. Το συνολικό πακέτο για όλους τους οδικούς άξονες (αντιπλημμυρικά έργα) ενδέχεται να φτάσει στα επίπεδα των 350 εκατ. ευρώ, αν και κάποιες πηγές από τον τεχνικό κόσμο κάνουν λόγο ακόμα και για υψηλότερα νούμερα, ενώ ήδη έχουν ληφθεί αποφάσεις για τέτοια έργα στους αυτοκινητόδρομους.
Να σημειωθεί ότι σε Συμβάσεις Παραχώρησης προβλέπεται η δυνατότητα ανάθεσης συμπληρωματικών εργασιών στον Παραχωρησιούχο µε εφαρμογή των εκάστοτε ισχυουσών διατάξεων της νομοθεσίας περί εκτέλεσης δημοσίων έργων για συμπληρωματικές εργασίες στον τομέα των συβάσεων παραχώρησης δημοσίων έργων. Το υπουργείο Υποδομών ζήτησε από τις κοινοπραξίες να κάνουν τις σχετικές μελέτες, όπως και έγινε.
Τα έργα χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ενώ το χρονοδιάγραμμα κυμαίνεται από 12 έως 18 μήνες από την έγκριση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων.
Μεταξύ των υποχρεώσεων των εταιρειών παραχώρησης περιλαμβάνεται η εκπόνηση των οριστικών υδραυλικών, κτηματολογικών, περιβαλλοντικών και στατικών μελετών, όπως επίσης και οι μελέτες οριοθέτησης υδατορεμάτων και για τα έργα που δε θα επιλεγούν να κατασκευαστούν ως επείγοντα. Μετά την έγκριση των μελετών αυτών και αφού ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες αδειοδοτήσεις θα παραδοθούν για υλοποίηση στις αρμόδιες περιφέρειες και στους δήμους.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι γενικότερα στην κυβέρνηση και ειδικότερα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν «ψηλά στη λίστα» τα αντιπλημμυρικά έργα ανά την Ελλάδα.