Προχωρά με πλήρεις ρυθμούς από τον ΑΔΜΗΕ η υλοποίηση του προγράμματος που έχει καταρτίσει, για τη διασύνδεση έως το 2030 σχεδόν όλων των νησιών του Αιγαίου. Έτσι, έως το τέλος της τρέχουσας 10ετίας, θα έχει αρθεί η «ηλεκτρική απομόνωση» της συντριπτικής πλειονότητας των νησιών, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο αξιόπιστη, καθαρή και φθηνή ηλεκτροδότηση.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Κρήτης, των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, που περιλαμβάνονται στο αναπτυξιακό πρόγραμμα του Διαχειριστή, θα εξασφαλίσουν για τους καταναλωτές καθαρό όφελος που ξεπερνά τα 4,5 δισ. ευρώ, κατά την περίοδο 2022 – 2030. Ένα όφελος που θα προκύψει από τη μείωση των χρεώσεων για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), τις οποίες καταβάλλουν όλοι οι καταναλωτές ανά την επικράτεια για να αντισταθμιστεί το αυξημένο κόστος ηλεκτροδότησης των αυτόνομων νησιών από τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς.
Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής
Στα αποτελέσματα 9μηνου, που ανακοίνωσε πρόσφατα η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, παρατίθεται μία επικαιροποιημένη περιγραφή για τα βήματα που έχουν πραγματοποιηθεί το τελευταίο διάστημα στην υλοποίηση των σχεδιαζόμενων διασυνδέσεων. Έτσι, στην περίπτωση της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής (προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ), έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες βυθού και βρίσκεται σε εξέλιξη η παραγωγή των καλωδιακών τμημάτων καθώς και μέρος του εξοπλισμού των Σταθμών Μετατροπής στα εργοστάσια των αναδόχων.
Η πόντιση του πρώτου τμήματος του ηλεκτρικού καλωδίου (μήκους 170 χλμ.) ολοκληρώθηκε πρόσφατα από το υπερσύγχρονο καλωδιακό πλοίο «Aurora» της Nexans και αυτή την περίοδο πραγματοποιείται η εγκατάσταση των υποβρύχιων καλωδίων οπτικών ινών μεταξύ Κρήτης και Αττικής. Η εγκατάσταση των υποβρύχιων και χερσαίων ηλεκτρικών καλωδίων αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, στο τέλος του 2021 θα ξεκινήσει η κατασκευή του Σταθμού Μετατροπής στην Κρήτη. Αντίστοιχα, στην Αττική η έναρξη κατασκευής του Σταθμού Μετατροπής τοποθετείται στις αρχές του 2022.
Αναβάθμιση των νησιωτικών διασυνδέσεων στο Ιόνιο
Από την άλλη πλευρά, η Δ’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων (διασύνδεση Νάξου Σαντορίνης, Φολεγάνδρου, Μήλου και Σερίφου με το Λαύριο) έχει ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης για χρηματοδότηση ύψους 165 εκ. ευρώ. Το επόμενο διάστημα προβλέπεται να υπογραφούν οι συμβάσεις με τους αναδόχους της διασύνδεσης Σαντορίνης-Νάξου, την Hellenic Cables για το καλωδιακό τμήμα και την κοινοπραξία Damco Energy-Xian Electric για τον Υποσταθμό που θα κατασκευαστεί στη Σαντορίνη. Αμέσως μετά θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα υπόλοιπα νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων, δηλαδή την Φολέγανδρο, την Μήλο και τη Σέριφο.
Υπενθυμίζεται ότι έως το τέλος του 2029 θα έχουν διασυνδεθεί επίσης με το ηπειρωτικό σύστημα και τα Δωδεκάνησα, καθώς και νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Σε ό,τι αφορά τα Ιόνια Νησιά, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ δρομολογεί την αναβάθμιση και αντικατάσταση υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων με νέα έργα ύψους περίπου 100 εκ. ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025. Στα έργα αυτά περιλαμβάνεται η αναβάθμιση των διασυνδέσεων Κυλλήνης-Ζακύνθου, Ζακύνθου-Κεφαλονιάς, Κεφαλονιάς-Λευκάδας καθώς και νέα διασύνδεση Ηγουμενίτσας–Κέρκυρας.
Απτή απόδειξη του οφέλους των παραπάνω έργων δίνει η διασύνδεση Κρήτη-Πελοπόννησος, η οποία έχει τεθεί σε λειτουργία από το προηγούμενο καλοκαίρι, με συνέπεια το νησί να καλύπτει έκτοτε το 1/3 περίπου των αναγκών του από το ηπειρωτικό σύστημα. Είναι ενδεικτικό ότι για κάθε μέρα λειτουργίας της διασύνδεσης, ανοίγει ο δρόμος για την εξοικονόμηση 1 εκατ. ευρώ σε ημερήσια βάση για όλους τους καταναλωτές της χώρας, μέσω των λογαριασμών ρεύματος.