Ολοένα και πυκνώνουν οι διεργασίες από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ αναφορικά με τη φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμένων. Μετά την πρόσφατη ολοκλήρωση της διαδικασίας για το λιμάνι «Φίλιππος Β’» της Καβάλας, όπου η κοινοπραξία BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EFA GROUP – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έδωσε δεσμευτική προσφορά για την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ του «Οργανισμού Λιμένος Καβάλας Α.Ε.» (ΟΛΚ Α.Ε.), το Ταμείο «ανοίγει βήμα» για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας. Μόλις χτες, «έβγαλε» σχετικές προσκλήσεις υποβολής προσφορών για την πρόσληψη ανεξάρτητων αποτιμητών για την αξιοποίηση τόσο του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε. μέσω πώλησης πλειοψηφικού μεριδίου συμμετοχής, όσο και για την αντίστοιχη διαδικασία για τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε.
Προφανώς και το ΤΑΙΠΕΔ έχει συμβούλου, κάθε είδους, για κάθε διαγωνισμό που προωθεί, ωστόσο, οι περιπτώσεις των λιμένων εισέρχονται στην τελική ευθεία καθώς αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών τον Μάιο και τον Ιούνιο - καλώς εχόντων των πραγμάτων και αν δεν ανατραπεί το χρονοδιάγραμμα λόγω συνθηκών - για τον λιμένα της Β. Ελλάδας και της Δυτικής, αντίστοιχα. Κατά συνέπεια, το ΤΑΙΠΕΔ ανεβάζει στροφές.
Ο κάθε ανεξάρτητος αποτιμητής, λαμβάνοντας τα απαραίτητα στοιχεία από το ΤΑΙΠΕΔ, θα κληθεί για κάθε μία από τις περιπτώσεις (δεν σημαίνει ότι θα είναι ο ίδιος απαραίτητα, έχουμε ξεχωριστούς διαγωνισμούς) να υποστηρίξει το Ταμείο υποβάλλοντας σχετικές εκθέσεις, συμπεριλαμβανομένων όλων των απαραίτητων αναλύσεων και τεκμηριώσεων, των αρχών αποτίμησης, τις μεθοδολογίες, παραδοχές και εκτιμήσεις που εφαρμόστηκαν, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών εισροών και υπολογισμών, την περιγραφή του έργου από οικονομική και επιχειρηματική σκοπιά, τυχόν προσαρμογές που έχουν γίνει στους υπολογισμούς, ως αποτέλεσμα του Technical Due Diligence Report κ.α. Επίσης, θα πρέπει να δώσει και σχετικό εύρος εύρος αγοραίας αξίας της συναλλαγής σε ημερομηνία αναφοράς που ορίζεται από το ΤΑΙΠΕΔ.
Η μέγιστη διάρκεια της δέσμευσης θα πρέπει να είναι έως πέντε (5) εβδομάδων, με τους ενδιαφερόμενους να καλούνται να υποβάλουν προσφορές σχετικά άμεσα, στις 28 Μαρτίου για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης και στις 30 Μαρτίου για την Ηγουμενίτσα.
Όπως αναφέρεται, σε σχέση με την Ηγουμενίτσα (ΟΛΗ), η εταιρεία, παραχώρησε το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και εκμετάλλευσης των κτιρίων, της γης και των εγκαταστάσεων της λιμενικής χερσαίας ζώνης: (α) του λιμένα Ηγουμενίτσας· (β) το αλιευτικό καταφύγιο της Σαγιάδας. (γ) το αλιευτικό καταφύγιο Πλαταριάς και (δ) το καταφύγιο σκαφών αναψυχής στα Σύβοτα (λήξη παραχώρησης τον Φεβρουάριο 2062).
Για την Αλεξανδρούπολη (ΟΛΑ), σημειώνεται ότι η εταιρεία παραχώρησε το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και εκμετάλλευσης των κτιρίων, της γης και των εγκαταστάσεων της λιμενικής χερσαίας ζώνης: (α) του λιμένα Αλεξανδρούπολης, (β) το αλιευτικό καταφύγιο Μάκρης, ενώ έχει διοικητική αρμοδιότητα (γ) στο λιμάνι της Καμαριώτισσας στη Σαμοθράκη και (δ) στο αλιευτικό καταφύγιο Θέρμων στη Σαμοθράκη (διάρκεια παραχώρησης έως 21η Μαρτίου 2063).
Οσον αφορά στις εξελίξεις για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης, η διαδικασία της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών πηγαίνει, κατά πληροφορίες, για τις αρχές Μαΐου 2022. ο διαγωνισμός αφορά στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Στη β’ φάση του σχετικού διαγωνισμού έχουν προκριθεί η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group - Euroports - EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. για τον διαγωνισμό αυτόν υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από αμερικανικές εταιρείες, που μένει να επιβεβαιωθεί και στην πράξη, ενώ έχουν αναπτυχθεί διάφορα σενάρια… γεωπολιτικού χαρακτήρα που και αυτά θα φανούν στην πορεία αν βρούνε πεδίο… εφαρμογής. Χτες, στο συνέδριο της Prodexpo στη Θεσσαλονίκη για το real estate, έγινε ειδική αναφορά στη σημασία του λιμένα και στην αξιοποίησή του, όπως και στις σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης που διανοίγονται για το λιμάνι από τον δήμαρχο της πόλης, κ. Γιάννη Ζαμπούκη. Όπως ανέφερε ο κ. Ζαμπούκης, σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία πώλησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ενώ ήδη σε εξέλιξη βρίσκεται η φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών, με τις τελικές αποφάσεις να τοποθετούνται το Μάιο του τρέχοντος έτους. Επιπρόσθετα, ρόλο στην καλύτερη αξιοποίηση του λιμένα θα παίξει η κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού που συνδέει οδικά τον λιμένα με την Εγνατία Οδό, έργο αρχικού προϋπολογισμού 36 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά και μια σειρά έργων σημασίας όπως, μεταξύ άλλων στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης- Ορμενίου με ηλεκτροκίνηση και τη μετατροπή της σε διπλή κατεύθυνση. Στο σιδηροδρομικό έργο αναφέρθηκε και ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης.
Μέσα στο καλοκαίρι, και μάλλον προς τα τέλη Ιουνίου (και σε αυτήν την περίπτωση με τα μέχρι τώρα δεδομένα), θα δοθεί η μάχη για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας. Τα επενδυτικά σχήματα που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στη β’ φάση είναι η ATTICA A.E. Συμμετοχών, η Portek International Private LTD, η Quintana Infrastructure & Development, η ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ Α.Ε., η κοινοπραξία Archirodon Group N.V.- ANEK & όμιλος Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed - Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε. και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.