Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για την έναρξη των εργασιών του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος έγινε σαφής αναφορά, τόσο από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, όσο και από τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, για την έναρξη διαδικασιών, μελλοντικά, που στόχο θα έχουν την αναβάθμιση του οδικού άξονα Πύργος - Αρχαία Ολυμπία, μήκους περίπου 20-25 χιλιομέτρων.
Αλλωστε, η προοπτική προώθησης και αυτού του τμήματος θα «κλείσει ένα ανοιχτό οδικό μέτωπο» και θα δικαιολογήσει πλήρως την ονομασία της κοινοπραξίας, δηλαδή του παραχωρησιούχου της «Ολυμπίας Οδού» που μέχρι τώρα είχε κατασκευάσει τον οδικλο άξονα μέχρι την Πάτρα, εκμεταλλευόμενη παράλληλα το εν λόγω τμήμα. Ουσιαστικά θα «κουμπώσει» τον αυτοκινητόδρομο με τον οδικό άξονα που θα φτάνει στην Αρχαία Ολυμπία.
Για αυτό το «κομμάτι», όπως βέβαια και το ευρύτερο οδικό τμήμα «Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα», υπήρχαν από καιρό ερωτηματικά. Προ ημερών, από τα πλέον επίσημα «χείλη» ακούστηκε ότι προωθούνται διεργασίες για το τμήμα Πύργος-Αρχαία Ολυμπία, με την αναζήτηση τεχνικών συμβούλων που θα κάνουν την απαραίτητη δουλειά, ή και τη χρηματοδότησή του από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι για την ώρα δεν έχουν «κλειδώσει» σημαντικά ζητήματα, όπως το ακριβές κόστος του εν λόγω project παρά το γεγονός ότι ακούστηκαν νούμερα περί τα 50 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η τοπική κοινωνία κράτησε με ικανοποίηση τη δέσμευση ότι προωθούνται διεργασίες για την περαιτέρω επέκταση του αυτοκινητόδρομου έως την Αρχαία Ολυμπία.
Επί της ουσίας λοιπόν, υπάρχουν σημαντικά ακόμα βήματα να γίνουν, πλην όμως, έγινε ένα πρώτο, ενώ είναι σαφής η πρόθεση του υπουργείου Υποδομών να προωθήσει και άλλο ένα οδικό κομμάτι, κάτι που προφανώς βέβαια πρέπει να γίνει και σε συνεργασία-συνεννόηση με την κοινοπραξία. Πάντως, υπάρχει και η εκκρεμότητα για το ευρύτερο οδικό τμήμα «Πύργος - Καλό Νερό – Τσακώνα», το οποίο μέσω της σχετικής τροπολογίας, επανεντάχθηκε στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, με την υποσημείωση ότι θα… εξεταστεί στο άμεσο μέλλον η τύχη της υλοποίησής του. Όπως είχε αναφέρει το insider.gr στα τέλη του 2021, στην τροπολογία που είχε «πάει» στη Βουλή, βάσει της οποίας άνοιγε ο δρόμος ώστε να «κουμπώσει» ξανά στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού (Vinci, Hochtief, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) το οδικό «κομμάτι» Πάτρα-Πύργος, γίνονταν αναφορά σε ολόκληρο το δυτικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου που είχε αφαιρεθεί το 2013 λόγω της οικονομικής κρίσης, δηλαδή το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα. Βέβαια, επί της ουσίας επιταχύνονταν, όπως και αποδείχτηκε, οι διαδικασίες για το κομμάτι Πάτρα-Πύργος και μόνο, με τα υπόλοιπα τμήματα να… πηγαίνουν για το μέλλον.
Το τμήμα της Ολυμπίας Οδού, «Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα» επανεντάσσεται θεωρητικά στην σύμβαση αλλά μένει να φανεί το σχέδιο υλοποίησης. Η σαφής προτεραιότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ήταν το τμήμα Πάτρα-Πύργος, με τις αποφάσεις για τον υπόλοιπο οδικό άξονα να αναμένονται προσεχώς.
Σημαντικό μέρος αυτής της επέκτασης είναι δύσκολο να υλοποιηθεί, τόσο για λόγους κυκλοφορίας, όσο και για περιβαλλοντικούς. Τμήμα του περνούσε από περιοχή που έχει χαρακτηριστεί Natura, στο κομμάτι Καλό Νερό-Τσακώνα είναι και ερωτηματικό κατά πόσο οι χαμηλές κυκλοφοριακές ροές μπορούν να υποστηρίξουν τη χρηματοδότησή του ώστε να «κλείσει» και η σύνδεση με τον Μορέα.
Αν και υπάρχει «ανοιχτό παράθυρο» και περιθώριο από το υπουργείο να επανέλθει και το υπόλοιπο τμήμα της Δυτικής Πελοποννήσου, που μένει για την ώρα στα «συρτάρια», εντούτοις, εγείρονται ζητήματα με μελέτες, χάραξη, χρηματοδότηση, αλλά και με ποιο μοντέλο θα μπορούσε να υλοποιηθεί.
Πέρυσι, σε τοποθέτηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, στη Βουλή, ως απάντηση σε σχετική ερώτηση που είχε κατατεθεί, είχε προκύψει ότι για τον άξονα Καλό Νερό -Τσακώνα πρόθεση του υπουργείου είναι να εντάξει το τμήμα αυτό στην σύμβαση της Ολυμπίας Οδού χωρίς όμως να αποκλείει την υλοποίησή του ως δημόσιο έργο. Προφανώς, θα έπρεπε πρώτα να κλείσει το «κεφάλαιο» Πάτρα – Πύργος και στη συνέχεια να γίνουν μελλοντικά σχέδια για άλλες επεκτάσεις, εφόσον όμως πληρούνται οι δείκτες βιωσιμότητας και υπάρχει η σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ο κ. Καραμανλής είχε αναφερθεί στο κατασκευαστικό κόστος του έργου, το οποίο κυμαίνεται στα 160 εκατ. ευρώ, συν 30 εκατομμύρια ευρώ το κόστος των απαλλοτριώσεων. Είχε υπενθυμίσει ότι το έργο αυτό είχε εξαιρεθεί από τη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, στο πλαίσιο της οποίας είχαν προχωρήσει και εγκριθεί το 2013 – 2014 οι μελέτες για αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και με κεντρικό διαχωριστικό στηθαίο.